Να συνδυάσει τους αναπτυξιακούς ρυθμούς των τελευταίων ετών αλλά και δημιουργήσει αυξημένη άμυνα έναντι των συνθηκών που διαμορφώνονται διεθνώς και επηρεάζονται είναι οι βασικοί στόχοι της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για το β’ εξάμηνο 2022 αλλά και το 2023. Το μεγάλο ανεκτέλεστο του α’ εξαμήνου 2022 σε συνδυασμό με την αυξημένη ρευστότητα.
Το α’ εξάμηνο ανέδειξε τα ενισχυμένα οικονομικά μεγέθη του ομίλου που κατέγραψε αυξημένα έσοδα σε όλους τους τομείς δραστηριότητας. Το ενισχυμένο EBITDA ουσιαστικά δείχνει ότι η άνοδος των μεγεθών προέρχεται κυρίως από οργανική ανάπτυξη και την αύξηση του ανεκτέλεστου. Ταυτόχρονα η υψηλή ρευστότητα δημιουργεί buffers για την αντιμετώπιση άμεσων λειτουργικών αναγκών χωρίς την καταφυγή στον τραπεζικό ή σε ομολογιακό δανεισμό και κυρίως ‘οχυρώνει’ τον όμιλο έναντι πιθανών δυσμενών συνθηκών (λόγω παγκόσμιας οικονομικής κρίσης) στον κατασκευαστικό και ενεργειακό κλάδο. Επίσης η αυξημένη ρευστότητα συντηρεί την αυτόνομη χρηματοδότηση μέσω ιδίων κεφαλαίων των επενδύσεων του ομίλου. Τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα του ομίλου παρέμειναν υψηλά και διαμορφώθηκαν σε 1,1024 δισ.
Τα αποτελέσματα του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για το πρώτο εξάμηνο του 2022 χαρακτηρίζονται από σημαντική αύξηση εσόδων και κερδοφορίας σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021, υποστηριζόμενα από βελτιωμένες επιδόσεις στους τομείς της κατασκευής, των παραχωρήσεων και της ενέργειας. Οι επενδύσεις αυξήθηκαν στα 156,6 εκατ. έναντι 77,3 εκατ. ως αποτέλεσμα κυρίως της υλοποίησης του επενδυτικού πλάνου στην ενέργεια. Η διάρθρωση του ισολογισμού παραμένει ισχυρή με ταμειακά διαθέσιμα 1,1025 εκατ. στο τέλος του Α’ εξαμήνου του 2022, διασφαλίζοντας την υλοποίηση των επενδυτικών πλάνων του Ομίλου, αλλά και την ευχέρεια αξιοποίησης νέων ευκαιριών.
Ανάπτυξη κόντρα στο κύμα
Οι αναπτυξιακές προοπτικές που εμφανίστηκαν στο α’ εξάμηνο 2022 συνεχίζονται και στο δεύτερο εξάμηνο και ο στόχος είναι να εμφανιστεί ένα διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο σε κατασκευές , ενέργεια, παραχωρήσεις που θα ενισχύει την ανάπτυξη αλλά και ταυτόχρονα θα διασπείρει τον κίνδυνο σε περίπτωση αύξησης των υφεσιακών φαινομένων. Για παράδειγμα εάν αυξηθεί η ύφεση διεθνώς σε τέτοιο βαθμό ώστε να επηρεάσει το πρόγραμμα κατασκευών , ο όμιλος θα έχει πολλές εναλλακτικές επιλογές ανάπτυξης που θα αντισταθμίζουν οποιεσδήποτε υποχωρήσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ρυθμοί αύξησης του ανεκτέλεστου είναι αρκετά υψηλοί ενώ σε υψηλά (διψήφια) επίπεδα θα κινηθεί και η λειτουργική κερδοφορία παρά την αύξηση του λειτουργικού κόστους στο γ’ τρίμηνο.
Η λειτουργική κερδοφορία (προσαρμοσμένο EBITDA) του Ομίλου ανήλθε σε 218,1 εκατ. έναντι 136,3 εκατ. το πρώτο εξάμηνο του 2021, με το σχετικό περιθώριο (προσαρμοσμένο EBITDA margin) να διαμορφώνεται σε 14,9% σε σχέση με 31,0%, αντικατοπτρίζοντας το διαφορετικό μείγμα εσόδων
- Τα έσοδα του κατασκευαστικού τομέα αυξήθηκαν στα 420,4 εκατ. έναντι 248,1 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2021, λόγω της αύξησης της κατασκευαστικής δραστηριότητας.
- Ο τομέας των παραχωρήσεων είχε έσοδα 93,8 εκατ. έναντι 69,9 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2021 κυρίως λόγω της αυξημένης κίνησης στους αυτοκινητοδρόμους μετά την άρση των περιορισμών στην κυκλοφορία που είχαν επιβληθεί λόγω της πανδημίας.
Μεγάλο ανεκτέλεστο στις κατασκευές
Το υπογεγραμμένο κατασκευαστικό ανεκτέλεστο διαμορφώνεται στα 2,8 δισ. εκατ, με τον Όμιλο να έχει υπογράψει νέες συμβάσεις αξίας 574 εκατ. από την αρχή του έτους. Περαιτέρω, ο Όμιλος αναμένει προς υπογραφή συμβάσεις νέων έργων ύψους 2,1 δισ. ευρώ με το συνολικό ανεκτέλεστο να αυξάνεται στο ιστορικό υψηλό των 4,9 δισ. Ευρώ
Δυναμική ανάπτυξη στην ενέργεια λόγω «ΗΡΩΝ». Ξεπέρασαν το 1 δις. Ευρώ οι πωλήσεις στο α’ εξάμηνο
Στον τομέα της ενέργειας τα έσοδα από πωλήσεις ανήλθαν σε 1,0225 δις. έναντι 125,0 εκ. την προηγουμένη περίοδο, σε συνέχεια της αύξησης της παραγωγής ΑΠΕ, αλλά και λόγω της πλήρους ενοποίησης των εταιριών ΗΡΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ (από 14.02.2022) και ΗΡΩΝ ΙΙ ΒΟΙΩΤΙΑΣ.
Οι πληθωριστικές πιέσεις (αύξηση λειτουργικούς κόστους) στις κατασκευές αντισταθμίζονται από την αύξηση εσόδων στον ενεργειακό κλάδο και η τάση αυτή εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί και στο β’ εξάμηνο 2022.
Τα Κέρδη μετά από φόρους από συνεχιζόμενες δραστηριότητες που κατανέμονται στους ιδιοκτήτες της Μητρικής διαμορφώθηκαν σε 21,3 εκατ. για το Α’ εξάμηνο του 2022 έναντι (-8,8) εκατ. για την αντίστοιχη εξαμηνιαία περίοδο του 2021.
Τα Κέρδη μετά από φόρους από συνεχιζόμενες δραστηριότητες χωρίς την επίδραση των μη λειτουργικών αποτελεσμάτων, διαμορφώθηκαν σε 56,6 εκατ. για το Α’ εξάμηνο του 2022 έναντι 16 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2021, εκ των οποίων € 34,3 εκ. είναι τα Προσαρμοσμένα Κέρδη που αναλογούν στους ιδιοκτήτες της Μητρικής, έναντι μείον € (2,1) εκ. την αντίστοιχη εξαμηνιαία περίοδο.
Η πορεία της μετοχής
Αυξημένες επενδυτικές δαπάνες
Οι επενδυτικές δαπάνες για το Α’ εξάμηνο του 2022 διαμορφώθηκαν σε 156,6 εκατ., έναντι 77,3 εκατ. την αντίστοιχη εξαμηνιαία περίοδο του 2021 και σχεδόν στο σύνολό τους αφορούν στον τομέα ενέργειας.
Το Καθαρό Χρέος του Ομίλου (δανειακές υποχρεώσεις μείον χρηματικά διαθέσιμα) διαμορφώθηκε την 30.06.2022 σε 1,6088 δισ. έναντι 1,2317 δισ. την 31.12.2021, με την αύξηση να αποδίδεται στην ανάλωση ταμειακών διαθεσίμων στο πλαίσιο υλοποίησης του επενδυτικού προγράμματος του Ομίλου στον τομέα ενέργειας.
Η πορεία των κλάδων και οι μελλοντικές επενδύσεις
- Στον τομέα της Ενέργειας η σημασία της περαιτέρω ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας έχει αναδειχθεί ακόμα περισσότερο αυτή την περίοδο δεδομένης της προσφοράς τους σε χαμηλού κόστους ενέργεια αλλά και της σημασίας τους στην ενεργειακή ανεξαρτησία των χωρών. Το επενδυτικό πρόγραμμα του Ομίλου σε ΑΠΕ στοχεύει σε νέες επενδύσεις € 5,9 δισ. κατά την περίοδο 2022-2029. Στον τομέα παραγωγής ηλεκτρισμού από Θερμικές Πηγές Ενέργειας συνεχίζονται οι εργασίες στον νέο Αεριοστροβιλικο Σταθμό Συνδυασμένου Κύκλου με καύσιμο το φυσικό αέριο εγκατεστημένης μεικτής ισχύος 877 MW, τον οποίο ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ο όμιλος ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ από κοινού κατασκευάζουν. Οι εργασίες του συνεχίζονται κανονικά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα ώστε να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το 2024. Υπενθυμίζεται ότι η κατασκευή του Σταθμού ξεκίνησε στις 31.08.2021, με την ανάθεση αυτής στην ΤΕΡΝΑ A.E., θυγατρική εταιρία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.
- Ο τομέας των παραχωρήσεων αναμένεται να παίξει καταλυτικό ρόλο στην περαιτέρω μεγέθυνση του Ομίλου. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι:
- Tην 23.06.2022 ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η HARD ROCK International ανακοίνωσαν τη συνεργασία τους για το έργο του Ολοκληρωμένου Τουριστικού Θέρετρου με καζίνο στο Ελληνικό. Το ύψος της σχετικής ιδιωτικής επένδυσης αναμένεται να ξεπεράσει το € 1,0 δισ., ενώ τα έργα κατασκευής αναμένεται να εκκινήσουν μέσα στους πρώτους μήνες του 2023 και να διαρκέσουν περίπου 3 χρόνια, τοποθετώντας την έναρξη λειτουργίας του συγκροτήματος στο 2026.
Παραχωρήσεις
- Ο Όμιλος αναμένει στις αρχές του 2023 την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ένωσης Προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ (75%) – EGIS PROJECTS SA (25%), η οποία ανακηρύχθηκε ως Προτιμητέος Επενδυτής για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων οδικών αξόνων της, για χρονική περίοδο 35 ετών.
- Το συνολικό χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα ξεπερνά πλέον τα 1.500 χλμ. Πρόκειται για το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων στη χώρα κι ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη, ενισχύοντας περαιτέρω τη δυνατότητα του Ομίλου να παράγει σημαντικά, σταθερά κι επαναλαμβανόμενα έσοδα σε βάθος χρόνου.
- Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει με ποσοστό 55% στην κοινοπραξία που αναδείχθηκε Προσωρινή Ανάδοχος από την 25.05.2022 για το έργο «Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ): Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία και Συντήρηση του Τμήματος Χερσόνησος – Νεάπολη, με ΣΔΙΤ».
- Παράλληλα, ο Όμιλος συμμετέχει στη διαγωνιστική διαδικασία εμβληματικών έργων παραχώρησης όπως η Αττική Οδός, η Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου Καβάλας, ο λιμένας Αλεξανδρούπολης, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (τμήμα Χανιά – Ηράκλειο), η Υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος, ο αερολιμένας Καλαμάτας, καθώς και διαφόρων Συμπράξεων Δημοσίου & Ιδιωτικού Τομέα.