Σε νέο ρεκόρ σκαρφάλωσν οι τιμές του φυσικού αερίου στη Ευρώπη, προσεγγίζοντας πλέον τα 300 δολάρια, καθώς ένα κοκτέιλ παραγόντων που ευθυγραμμίζονται επιδεινώνουν άρδην τις προοπτικές για τις μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρωζώνης.
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης φυσικού αερίου που συνδέονται με την TTF, τη χονδρική τιμή του φυσικού αερίου στην Ευρώπη, αυξήθηκαν πάνω από τα 280 ευρώ ανά μεγαβατώρα, επίπεδο που συνιστά νέο ρεκόρ, λόγω της αναζωπύρωσης φόβων για την προσφορά.
Η ανακοίνωση της Gazprom για αναστολή λειτουργίας του Nord Stream 1 για τρεις ημέρες, επιδεινώνει τις προοπτικές και εντείνει την ανησυχία για πλήρη διακοπή των προμηθειών προς τη Γερμανία, καθώς η διαμάχη για τη χαλάρωση των κυρώσεων παραμένει.
Η πορεία της τιμής του φυσικού αερίου στην ΕΕ
Τα προβλήματα
Η ρωσική Gazprom δήλωσε ότι θα περικόψει τις ροές μέσω του αγωγού Nord Stream προς τη Γερμανία για συντήρηση τριών ημερών στα τέλη Αυγούστου, εντείνοντας τις ανησυχίες για τον εφοδιασμό και αυξάνοντας τον κίνδυνο ύφεσης εάν περιοριστεί έτι περαιτέρω η ροή φυσικού αερίου από τη Ρωσία. Η Gazprom έχει ήδη μειώσει τις ροές μέσω του αγωγού Nord Stream στο 20% περίπου της χωρητικότητάς της, επικαλούμενη προβλήματα με τους στρόβιλους.
Επιπλέον, οι εξαγωγές από δύο από τα τρία σημεία πρόσδεσης της Caspian Pipeline Consortium σε τερματικό σταθμό της Μαύρης Θάλασσας έχουν σταματήσει, σύμφωνα με την εταιρία, επικαλούμενη έναν κατεστραμμένο αγωγό ως αιτία. Τις προοπτικές επιδεινώνει η ιστορικών διαστάσεων ξηρασία που προκλήθηκε από ένα άνυδρο καλοκαίρι που έθεσε ρεκόρ θερμότητας σε όλη την Ευρώπη και απειλεί να τερματίσει τις αποστολές ενέργειας κατά μήκος του ποταμού Ρήνου, περιορίζοντας παράλληλα την παραγωγή υδροηλεκτρικής και πυρηνικής ενέργειας.
Παράλληλα, το Βερολίνο υποστηρίζει ότι η Γαλλία δεν μπορεί να επανεκκινήσει σταθμούς παραγωγής πυρηνικής ενέργειας λόγω ελλιπούς συντήρησης, ενώ στη Γερμανία σε εξέλιξη βρίσκεται το debate για το μέλλον τον πυρηνικών εργοαστασίων. Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση της Γερμανίας, σε μια προσπάθεια αύξησης των εισαγωγών άνθρακα και μάλιστα έγκαιρα ανακοίνωσε την προτεραιοποίηση των τρένων που μεταφέρουν άνθρακα έναντι των επιβατηγών αμαξοστοιχιών στο σιδηροδρομικό της δίκτυο.