Κλιμακώνονται αλλά δεν είναι σαφές αν κορυφώνονται -ακόμα- οι εισαγωγές καυσίμων στην Ευρώπη ενόψει του δύσκολου κλιματολογικά και γεωπολιτικά χειμώνα που διαγράφεται. Σύμφωνα με το Bloomberg η ΕΕ εκτός από φυσικό αέριο αγοράζει από την Ασία και υποπροϊόντα του αργού, ήτοι ντίζελ, και μάλιστα σε μεγάλες ποσότητες καταδεικνύοντας την επιτακτικότητα της πλήρωσης των ενεργειακών αποθεμάτων.
- Σε υψηλό 5μήνου οι εισαγωγές από την Ασία
- Αναμένεται αύξηση προμηθειών και από τη Μέση Ανατολή
- Δημιουργούνται -on-excess αποθέματα
Ένας στόλος τάνκερ μεταφέρουν από την Ασία στην Ευρώπη περί τα 3 εκατ. βαρέλια ντίζελ. Η αγορά διυλισμένου πετρελαίου από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όταν διαθέτουν διυλιστήρια οι ίδιες, αποτελεί ένδειξη είτε αγοράς προϊόντος από άλλους τελικούς πελάτες, είτε λόγω αδυναμίας διύλισης συγκεκριμένων τύπων πετρελαίου. Σε κάθε περίπτωση, τόσο η ποσότητα όσο και το είδος των αγορών αποτελούν απόδειξη των σφιχτών συνθηκών της προσφοράς διεθνώς και της αδήρητης ανάγκης της ΕΕ να εξασφαλίσει ενεργειακούς πόρους πριν το χειμώνα.
Το Bloomberg, που επικαλείται στοιχεία της Vortexa, αναφέρει ότι πέντε πλοία που μεταφέρουν σχεδόν 3 εκατ. βαρέλια ντίζελ έχει προγραμματιστεί να μετακινηθούν από την Ασία στην Ευρώπη μέσα στον Αύγουστο. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ποσότητα εδώ και πέντε μήνες. Οι μεταφορές καυσίμων από τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη αναμένεται επίσης να ενισχυθούν σημαντικά.
Η στροφή από το φυσικό αέριο στο πετρέλαιο αναμένεται να είναι ιδιαίτερα έντονη φέτος με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας να έχει αναβαθμίσει την πρόβλεψή του για την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου κατά 380.000 βαρέλια ημερησίως.
Καύσιμο για τη βιομηχανία
Οι αυξανόμενες ροές ντίζελ – που χρησιμοποιείται στη βιομηχανία, τις μεταφορές και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας- προς την Ευρώπη είναι αποτέλεσμα των ανατροπών στην αγορά που έφεραν οι υψηλότερες τιμές σε Άμστερνταμ, Ρότερνταμ και Αμβέρσα σε σχέση με την Ασία, όπως εξηγούν traders. Η αισθητή επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας και η χαμηλή ζήτηση από την Ινδία λόγω των καιρικών συνθηκών που επικρατούν στη χώρα αυτό το διάστημα έχουν δημιουργήσει ένα πλεόνασμα προσφοράς στην Ασία, που επιτρέπει στην Ευρώπη να αυξήσει τις δικές της προμήθειες. Τον χειμώνα ο ανταγωνισμός θα είναι πολύ οξύτερος.
Το ντίζελ που φορτώνεται από την Ινδία και τη Βόρεια Ασία τον Αύγουστο χρειάζεται περίπου έναν μήνα για να φτάσει στην Ευρώπη. Θα βρίσκεται δηλαδή στον προορισμό του στο τέλος του καλοκαιριού. Ορισμένα δεξαμενόπλοια στη λεγόμενη διαδρομή αρμπιτράζ προς την Ευρώπη μπορούν να μεταφέρουν έως και 1 εκατομμύριο βαρέλια.
Δευτερογενής κρίση η… ξηρασία
Η Ευρώπη παλεύει αυτό το διάστημα με μία έντονη ξηρασία, που ίσως αποδειχθεί η χειρότερη των τελευταίων 500 ετών. Τα ποτάμια της στερεύουν, με την κατάσταση στον Ρήνο – δίαυλο κομβικής σημασίας για το ευρωπαϊκό εμπόριο – να είναι δραματική. Αυτή έρχεται να επιτείνει την ενεργειακή κρίση που δοκιμάζει την περιοχή εδώ και πολλούς μήνες και η οποία έχει στρέψει πολλές χώρες στον βρώμικο άνθρακα και στην αύξηση της κατανάλωσης πετρελαίου.
Κίνδυνοι και λύσεις
Επιπλέον, ο κίνδυνος διακοπής του εφοδιασμού με φυσικό αέριο από τη Ρωσία και οι ανησυχίες για την ενεργειακή ασφάλεια ενθαρρύνουν την αύξηση των αποθεμάτων ντίζελ. Η τιμή αναφοράς της Ευρώπης για το φυσικό αέριο έχει σχεδόν τριπλασιαστεί φέτος, ξεπερνώντας την άνοδο κατά 18% των τιμών του πετρελαίου την ίδια περίοδο.
Εν τω μεταξύ, τα ασιατικά διυλιστήρια αναμένεται να παράγουν 215.000 βαρέλια ντίζελ την ημέρα περισσότερο από ό,τι απαιτεί η περιοχή, ενώ οι προμήθειες από τη Μέση Ανατολή επίσης αυξάνονται, σύμφωνα με τον JY Lim, αναλυτή της S&P Global Commodity Insights.
Η νέα χωρητικότητα διυλιστηρίων στη Μέση Ανατολή «σημαίνει μια αλλαγή στο ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης πετρελαίου ανατολικά του Σουέζ, που σημαίνει ότι το δομικό αρμπιτράζ μπορεί να είναι δυνατό πιο συχνά και για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα», δήλωσε ο Kevin Wright, αναλυτής της Kpler. επίσης, εξέδρασε την πεποίθηση ότι οι ροές ντίζελ από την Ασία προς την Ευρώπη είναι πιθανό να αυξηθούν κατά το τρίτο τρίμηνο.