Ο ρόλος των λομπιστών, οι κλειστές αγορές και οι πολιτικές απορρύθμισης των αγορών, επανέρχονται στο πολιτικό προσκήνιο, διεθνώς και μετ επιτάσεως στην Ευρώπη, καταδεικνύοντας έξαρση υπόγειων συγκρούσεων.
Kορυφαία στελέχη της Uber είχαν πρόσβαση σε ηγέτες μεγάλων κρατών και κατάφεραν να παρακάμψουν έρευνες ώστε να αποφύγουν τις περιπέτειες με τη Δικαιοσύνη.
Την ώρα που οι Γάλλοι οδηγοί ταξί, διοργάνωσαν βίαιες διαδηλώσεις στους δρόμους κατά της Uber, ο. Μακρόν είχε σχέσεις με το αμφιλεγόμενο πρώην αφεντικό και συνιδρυτή της Uber Tράβις Κάλανικ και του υποσχέθηκε ότι θα μεταρρυθμίσει τους νόμους προς όφελος της εταιρίας.
Μεγάλη δημοσιογραφική έρευνα των International Consortium of Investigative Journalists, Guardian, BBC, αποκαλύπτει για πρώτη φορά πώς μέσω μιας προσπάθειας με λομπίστες και δημόσιες σχέσεις 90 εκατομμυρίων δολαρίων, η Uber στρατολόγησε πολιτικούς για να τη βοηθήσουν στην εκστρατεία της να «εισβάλλει» σε πόλεις ανά τον κόσμο με την βία, ακόμη και αν αυτό σήμαινε παραβίαση νόμων και κανονισμών για τα ταξι.
Το ζήτημα, εν προκειμένω, δεν είναι μονοδιάστατο, αλλά έχει να κάνει με την ευρύτερη θεώρηση της δυνατότητας επιβολής startup μοντέλων επί υφιστάμενων δομών, παρακάμπτοντας, νόμους, βραχυκυκλώνοντας φορολογικά συστήματα, με την εκμετάλλευση δικτύων πίεσης.
Πρόκειται για την “δικτατορία” των startup, λογική η οποία πρεσβεύει την υποχώρηση των οργανωτικών και συνεκτικών δομών για την υποδοχή της επιχειρηματικότητας ενός συγκεκριμένου πεδίου, χωρίς να εξετάζονται οι επιπτώσεις στο ευρύτερο επιχειρηματικό και οικονομικό οικοσύστημα.
Επικίνδυνες πρακτικές
Οι αδίστακτες επιχειρηματικές μέθοδοι της Uber ήταν ευρέως γνωστές, αλλά για πρώτη φορά αυτά τα αρχεία δίνουν μια εσωτερική εικόνα της κατάστασης.
Η Uber δεν ήταν απλώς μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες στον κόσμο – ήταν μια από τις πιο αμφιλεγόμενες, με δικαστικές υποθέσεις, με ισχυρισμούς για σεξουαλική παρενόχληση και σκάνδαλα για παραβίαση δεδομένων. Ο Τράβις Κάλανικ μάλιστα αναγκάστηκε να αποχωρήσει το 2017 από την εταιρία.
Ωστόσο ο ίδιος, όσο ήταν επικεφαλής, και άλλα στελέχη της Uber είχαν συναντήσεις με τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν, με τον Ισραηλινό πρωθυπουργό Μπενιαμίν Νετανιάχου, τον πρωθυπουργό της Ιρλανδίας Έντνα Κένι και τον τότε πρόεδρο της Εσθονίας, Τόμας Χέντρικ Ίλβες.
Το 2016, ο τότε αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, προσπάθησε επίσης να έχει συνάντηση με το αφεντικό της Uber, στο περιθώριο του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ του Νταβός.
Στο θέμα εμπλέκεται η πρώην επίτροπος ψηφιακής τεχνολογίας της ΕΕ Neelie Kroes, ένας από τους κορυφαίους αξιωματούχους των Βρυξελλών, που βρισκόταν σε συνομιλίες για να ενταχθεί στην Uber πριν λήξει η θητεία της – και στη συνέχεια άσκησε κρυφά πιέσεις για λογαριασμό της εταιρίας, πρακτική που εγείρει ερωτηματικά για ενδεχόμενη παραβίαση των κανόνων δεοντολογίας της ΕΕ.
Ο Κάλανικ, έδινε προσωπικά εντολές σε εργαζόμενους να χρησιμοποιούν έναν συγκεκριμένο διακόπτη (kill switch) ώστε να μην επιτρέπουν την πρόσβαση στους υπολογιστές σε περίπτωση αστυνομικών ελέγχων.
Ως μια πρώτη αντίδραση η εταιρεία παραδέχθηκε ότι «στο παρελθόν η συμπεριφορά της εταιρείας δεν ήταν η πρέπουσα σε σχέση με τις αρχές της» για να υποστηρίξει ότι πλέον «είμαστε μια διαφορετική εταιρεία».
Οι ταξιτζίδες κατά της Uber
Η Uber ξεκίνησε το 2010 από τον Σαν Φραντσίσκο των Ηνωμένων Πολιτειών ως υπηρεσία συνεπιβατισμού. Στις υπηρεσίες της συμπεριλαμβάνονται από μετακινήσεις μέσω πολυτελών οχημάτων έως μεταφορές με απλά IX ή και κανονικά ταξί, που συνεργάζονται με την εταιρεία. Ωστόσο η λειτουργία της ξεσήκωσε αντιδράσεις στους κύκλους των οδηγών και εταιριών ταξί σε αρκετές πόλεις, όπως Παρίσι, Λονδίνο, Μαδρίτη και Βερολίνο.