Χώρο για έμμεση αντιπαράθεση μεταξύ του Βόλοντμιρ Ζελένσκι και των Ελλήνων εφοπλιστών με εκπροσώπους τον Βαγγέλη Μαρινάκη και την Αγγελική Φράγκου έδωσε το συνέδριο του Economist που πραγματοποιήθηκε στο Λαγονήσι.
Σφοδρή επίθεση κατά των Ελλήνων εφοπλιστών εξαπέλυσε από το βήμα του συνεδρίου του Economist ο πρόεδρος της Ουκρανίας, Βόλοντμιρ Ζελένσκι, κατηγορώντας τους ότι διευκολύνουν τον Βλάντιμιρ Πούτιν να διεξάγει τον πόλεμο σε βάρος της χώρας του.
Τους Έλληνες πλοιοκτήτες κατηγόρησε ο Πρόεδρος της Ουκρανίας Βολοντιμίρ Ζελένσκι ότι διευκολύνουν την Ρωσία να συνεχίζει απρόσκοπτα να πουλά πετρέλαιο.
Auditor’s note: Τα όπλα στη φαρέτρα
Το Crisis Monitor έχει επισημάνει τις αντιφάσεις της εξαίρεσης των πλοίων μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου εξ αρχής. Ωστόσο, ο ρόλος των Ευρωπαίων και δει των Ελλήνων εφοπλιστών προσδίδει γεωπολιτική αξία στο μπλοκ και συμβάλλει στη διατήρηση ισχυρού μοχλού πίεσης προς το Κρεμλίνο. Σε τέτοιες συνθήκες πολλά όπλα έχουν μεγαλύτερη αξία όντας σε εφεδρεία, καθώς η χρήση τους μπορεί απλά να τα εξαϋλώσει.
Βλέπουμε πως οι ελληνικές εταιρίες παρέχουν σχεδόν τον μεγαλύτερο στόλο τάνκερ για την μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου. Αυτό συμβαίνει ενώ μια άλλη ρωσική ενεργειακή πηγή (το φυσικό αέριο) χρησιμοποιείται ως όπλο κατά της Ευρώπης και κατά του οικογενειακού προϋπολογισμού κάθε Ευρωπαίου. Είμαι σίγουρος ότι αυτό δεν ανταποκρίνεται στα συμφέροντα της Ευρώπης, της Ελλάδας και της Ουκρανίας», ανέφερε ο Βολοντιμίρ Ζελένσκι.
Με τη δήλωσή του αυτή, ο Ζελένσκι θέτει τους εφοπλιστές εκτός χωρών και εστιάζει στην απομόνωσή τους πολιτικά και ηθικά.
Ο ίδιος υποστήριξε ότι τα όσα γίνονται στην ενεργειακή αγορά θα πρέπει να το δει κάποιος ως πόλεμο και ότι η Ρωσία χρησιμοποιεί αυτό το παιχνίδι για να αυξάνει τον πληθωρισμό και να οδηγήσει σε μεγάλη κρίση την Ευρώπη τον επερχόμενο χειμώνα.
Απαντήσεις
Στον Βόλοντμρ Ζελένσκι απάντησε εμμέσως, πλην σαφώς, ο Βαγγέλης Μαρινάκης, ο οποίος στο ίδιο φόρουμ σε διαφορετικό session λίγο αργότερα, αναφέρθηκε στον σημαντικό ρόλο των Ελλήνων εφοπλιστών στη μεταφορά καυσίμων και στις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία
«Ο ρόλος των Ελλήνων εφοπλιστών είναι πολύ σημαντικός, καθώς έχουν το 32% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς υγρού αερίου και πετρελαίου. Η μεταφορά του πετρελαίου είναι κάτι που παρέχει μια ασφάλεια και σταθερότητα. Η μεταφορά ενέργειας μέσω των πλοίων μας δεν ενέχει πολιτικό ρίσκο. Αυτό το στάδιο είναι πολύ σημαντικό. Μια ευρωπαϊκή χώρα που ανήκει στο ΝΑΤΟ να έχει αυτή την ισχύ τονάζ που μπορεί να πραγματοποιήσει αυτό που ζητά η νέα εποχή, να είμαστε λιγότερο ή καθόλου εξαρτημένοι από το φυσικό αέριο της Ρωσίας»,
είπε ο Βαγγέλης Μαρινάκης.
Δεν γίνεται χωρίς ρωσικό πετρέλαιο
Τόνισε, δε, «ότι η μη εξάρτηση από το ρωσικό πετρέλαιο δεν μπορεί να γίνει μέσα σε μία στιγμή. Εμείς απλώς μεταφέρουμε το πετρέλαιο που έχει ήδη συμφωνηθεί. Δεν παραβιάζουμε κανέναν νόμο ή εμπάργκο, αλλά είμαστε εδώ για να προσφέρουμε σταθερότητα».
«Εμείς ξέρουμε τις κυρώσεις, είναι πολλές οι κυρώσεις που έχουν επιβληθεί και το 95% του παγκόσμιου στόλου, και ο ελληνικός στόλος, ακολουθεί αυτές τις κυρώσεις. Δεν είναι ένας θρησκευτικός πόλεμος»,
τόνισε από την πλευρά της η Αγγελική Φράγκου, η οποία έφερε ως παράδειγμα τις κυρώσεις κατά του Ιράν, οι οποίες ήταν απόλυτα ξεκάθαρες και τηρήθηκαν.
«To 1/3 της προμήθειας σε καύσιμα προέρχεται από την περιοχή της σύγκρουσης. Πρέπει να διασφαλίσουμε την ασφάλεια των τροφίμων που είναι πολύ σημαντική για όλους μας. Εχουμε ανατροπή όλων όσων γνωρίζαμε. Κάθε κυβέρνηση πρέπει να πληρώσει οποιαδήποτε τιμή για να διασφαλίσει ότι τα πράγματα θα φτάσουν στη χώρα. Πριν από μερικά χρόνια είχαμε παρόμοια κατάσταση με την αραβική άνοιξη. Το καλό είναι ότι με αυτές τις ανατροπές οι πράσινες προμήθειες των αγαθών μπορούν να ανακάμψουν μετά από κάποιες σοδειές. Οπότε βραχυπρόθεσμα μπορεί να έχουμε μεγαλύτερες αποστάσεις να διανύσουμε και υψηλότερο κόστος μεταφοράς των τροφίμων. Η Ευρώπη παίρνει το 40% του φυσικού αερίου της από τη Ρωσία και το 20% του πετρελαίου, οπότε όλα αυτά τα πράγματα έχουν φέρει ανατροπές, αλλά δημιουργούνται μεγαλύτερα ταξίδια και ανατροπή της εφοδιαστικής αλυσίδας»,
συμπλήρωσε.