Συνεχίζονται οι κινήσεις για την αποκλιμάκωση της έντασης στις σχέσεις Αθήνας – Τεχεράνης, με την ελληνική πλευρά να ζητά από τις ΗΠΑ επαναπόδοση του δεσμευθέντος πετρελαίου ύψους 60,000 τόνων από το ρωσικό, υπό ιρανική σημαία, τάνκερ LANA.
- Αποκαταστάθηκε η ελευθεροπλοΐα του τάνκερ.
- Οσονούπω καταπλέει στον Πειραιά.
- Αναμένεται πιστοποιητικό αξιοπλοΐας
- Διαταγή επαναπόδοσης του πετρελαίου
Στο λιμάνι του Πειραιά αναμένεται να καταπλεύσει τις επόμενες ώρες το ρωσικό τάνκερ “Lana” με σημαία Ιράν, που ήταν αγκυροβολημένο από τα μέσα Απριλίου στα ανοιχτά της Καρύστου.
Οι δικαστικές, διοικητικές και διοικητικές ενέργειες για την αποκατάσταση της ελευθεροπλοΐας του τάνκερ έχουν ολοκληρωθεί και πλέον μένει η έκδοση του πιστοποιητικού αξιοπλοΐας, το οποίο είχε λήξει. Πρέπει να σημειωθεί ότι το δικαστικό συμβούλιο της Χαλκίδας είχε κηρύξει άκυρες τις ενέργειες της ανακρίτριας που είχε διατάξει δέσμευση μέρους του φορτίου του τάνκερ, μετά από αίτημα αμερικανικών αρχών. Εν συνεχεία ακολούθησε απόφαση από το Εφετείο της Χαλκίδας που ζητούσε επαναπόδοση του πετρελαίου. Ακόμα δεν είναι σαφές αν το δεσμευθέν πετρέλαιο -που ανέρχεται σε 60,000 τόνους- έχει επαναποδοθεί στο πλοίο.
Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, οι συνήγοροι της εταιρίας ρυμουλκών που παρείχαν υπηρεσίες στο πλοίο, Γιώργος Κοζανίδης και Πηνελόπη Τέκου, αναφέρουν ότι η πλοιοκτήτρια εταιρεία εξόφλησε άμεσα τις οφειλές της και δόθηκε η σχετική ελευθεροπλοΐα στο πλοίο. Η εξόφληση έγινε απευθείας και όχι με τη μορφή εγγυητικών επιστολών, προκειμένου το πλοίο να αποπλεύσει άμεσα.
Σημειώνεται ότι το ρωσικό δεξαμενόπλοιο με σημαία Ιράν δεν μπορούσε να αποπλεύσει λόγω οφειλών για ρυμουλκικές εργασίες, ενώ τις προηγούμενες ημέρες το Εφετείο Χαλκίδας είχε ζητήσει ένα μέρος του φορτίου πετρελαίου που είχε αρχικά δεσμευθεί μετά από αίτημα το αμερικανικών δικαστικών αρχών να επιστραφεί στο δεξαμενόπλοιο. Επρόκειτο για μια ποσότητα 60.000 μετρικών τόνων crude oil από τους συνολικά 104.134 τόνους που μετέφερε το “Lana” στις δεξαμενές του.
Επίσης, πρέπει να σημειωθεί ότι δεν είναι ξεκάθαρες οι εξελίξεις γύρω από τα τάνκερ ελληνικών συμφερόντων που έχουν δεσμευθεί από το Ιράν. Ενημερώσεις ανέφεραν ότι το προσωπικό είχε αποδεσμευτεί, ενώ στο ένα τάνκερ παρέμενε ο Κύπριο καπετάνιος, ο οποίος βρισκόταν σε ανοιχτή γραμμή με την οικογένειά του.
Το θρίλερ… συνοπτικά
Μεσημέρι Πέμπτης, 14 Απριλίου, στα ανοιχτά της Καρύστου. Τάνκερ μήκους 249 μέτρων φορτωμένο με 104.134,569 τόνους ιρανικού αργού πετρελαίου, βρίσκει ασφαλές αγκυροβόλιο στα ανοιχτά της Εύβοιας, λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών που επικρατούν στο Κάβο Ντόρο. Αντιμετωπίζει προβλήματα στις μηχανές και ρυμουλκείται. Ο Χαράλαμπος Βουρλιώτης, αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου και πρόεδρος της Αρχής Καταπολέμησης και Νομιμοποίησης Εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, διατάσσει τη δέσμευσή του και την κράτησή του στον κόλπο της Καρύστου.
-
- Η Αρχή επικαλείται πληροφορίες για μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, κατά παράβαση των κυρώσεων
- Ως πλοιοκτήτρια του “Pegas” φέρεται η ρωσική εταιρεία “PSB Leasing” και ως πραγματική δικαιούχος η εταιρεία “Promsvyaz Bank” και επειδή σε κάθε περίπτωση το προαναφερθέν πλοίο αποτελεί οικονομικό πόρο, προχώρησε στην δέσμευσή του.
- Το θρίλερ ξεκίνησε όταν το πλοίο LANA (πρώην Pegas) φαίνεται να αντιμετωπίζει πρόβλημα, μετά από κακοκαιρία και αναζητά ασφαλές αγκυροβόλιο ανοιχτά της Καρύστου.
- Την επομένη ο επικεφαλής της Αρχής για το Ξέπλυμα Βρόμικου Χρήματος διατάσσει τη δέσμευσή του δυνάμει πληροφοριών.
- Στο μεταξύ, μια τουρκική εταιρία ρυμουλκών αρνείται την εξόφληση με εγγυητικές, λόγω κυρώσεων στο Ιράν, και καταθέτει ασφαλιστικά μέτρα για τη συντηρητική δέσμευση του πλοίου. Ακολουθεί παρέμβαση των ΗΠΑ για κατάσχεση πετρελαίου, λόγω παράβασης των κυρώσεων.
- Ακολουθεί η δέσμευση δύο υπό ελληνική σημαία τάνκερ από το Ιράν.
- Γίνεται πετρελαίευση του LANA και αφαιρούνται 60,000 τόνοι, οι οποίοι μεταφέρονται στο ελληνικών συμφερόντων Aegean Star του εφοπλιστή Προκοπίου.
- Το τάνκερ έχει εντολή απόπλου για τις ΗΠΑ, όπου θα παραδώσει το αργό.
- Παρεμβαίνει διαμεσολαβητικά η ΕΕ και κάνει λόγο για ταυτόχρονη επίλυση και των δύο ζητημάτων
- Το Δικαστικό Συμβούλιο της Χαλκίδας κρίνει άκυρες τις ανακριτικές ενέργειες με βάση την απόφαση του αντιεισαγγελέα του Αρείου Πάγου. Οι ελληνικές αρχές δεν προσβάλλουν την απόφαση.
- Ενδιάμεσα το LANA αντιμετωπίζει προβλήματα σταθερότητας, κίνδυνο έκρηξης και τελεί σε έλλειψη καυσίμων, καθιστώντας το κάτι λιγότερο από ενεργή βόμβα.
- Εν τέλει η ιδιοκτήτρια του LANA εξοφλεί με μετρητά την τουρκική εταιρία, η Ελλάδα αντικρούει το αίτημα των ΗΠΑ και στο πλοίο χορηγείται πιστοποιητικό ελευθεροπλοΐας.