Μπορεί ο σύγχρονος κόσμος να βιώνει κυρώσεις και εμπάργκο μεγάλης έκτασης τώρα, με αφορμή την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η ναυτιλία όμως έχει στο DNA της τέτοια περιστατικά εμπορικών αποκλεισμών και τις… λύσεις τους. Για τους παλιούς, μάλιστα οι κρίσεις αυτού του είδους έχουν αποδειχθεί ευκαιρίες που έχτισαν τεράστιους ομίλους.
- Οι κυρώσεις απαγορεύουν την εισαγωγή ρωσικού πετρελαίου
- Οι εφοπλιστές πέτυχαν εξαίρεση της μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου
- Έτσι, εφοπλιστές από την Ευρώπη μπορούν να μεταφέρουν πετρέλαιο
- Οι αγοραστές είναι τώρα μακρύτερα
- Πολλοί εκ των αγοραστών δεν θέλουν να έχει ταυτότητα το αργό που αγοράζουν
Τέτοιες λύσεις αναδεικνύονται τώρα, ξανά, καθώς τάνκερ πραγματοποιούν μεταγγίσεις ρωσικού πετρελαίου σε διεθνή ύδατα, σε ΄”τυφλά” -εκτός δικαιοδοσίας χωρών που επιβάλλουν κυρώσεις- σημεία.
Στην πραγματικότητα, οι κυρώσεις της ΕΕ, από τη στιγμή που δεν συμπεριλήφθηκε η μεταφορά ρωσικού πετρελαίου σε αυτές- απλά έκαναν δυσκολότερη την αποστολή, άρα και πιο κοστοβόρα. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί η Ρωσία να πουλάει φθηνότερα το πετρέλαιό της, αλλά το κόστος μεταφοράς, επαυξάνεται από πρόσθετα μίλια, επιπλέον ρίσκο και διαδικασίες. Έτσι, μπορεί μεν η Μόσχα να συνεχίζει να έχει έσοδα, αλλά αυτά είναι δυσκολότερα και προοδευτικά λιγότερα.
Τίμημα πληρώνει βέβαια και ο υπόλοιπος κόσμος, καθώς η ροή πετρελαίου και προϊόντων του διαταράσσεται διεθνώς, οι χρόνοι, οι προορισμοί και τα κόστη μεταβάλλονται. Ακόμα και η ποιότητα διαφέρει, που συνεπάγεται διαφορετικές διαδικασίες διύλισης, χρόνους και τελικά προϊόντα.
Στο παρελθόν, τέτοιες πρακτικές ακολουθήθηκαν από Έλληνες εφοπλιστές ανοιχτά της Κρήτης, για τη μεταφορά άλλοτε ιρανικού και άλλοτε Συριακού πετρελαίου.
Η πρώτη μετάγγιση σε ανοιχτή θάλασσα
Το δεξαμενόπλοιο Aframax Zhen I μετάγγισε το φορτίο του στο υπερδεξαμενόπλοιο Lauren II σε ύδατα 300 μίλια δυτικά του νησιού της Μαδέρα, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων που παρακολουθεί το Bloomberg. Η μεταφορά πραγματοποιήθηκε 26 έως 27 Μαΐου.
Η μεταφορά φορτίων σε μεγαλύτερα πλοία δεν είναι ασυνήθιστη, αλλά αυτό που είναι πολύ λιγότερο συνηθισμένο είναι η τοποθεσία όπου συνέβη. Οι περισσότερες μεταφορές γίνονται σε προστατευμένα νερά, όπου μειώνονται σημαντικά οι κίνδυνοι πετρελαιοκηλίδων. Ρωσικά φορτία έχουν μεταφερθεί σε μεγαλύτερα πλοία στα ανοιχτά του Skaw στη Δανία, στη δυτική Μεσόγειο ανοιχτά της ισπανικής βορειοαφρικανικής πόλης Θέουτα, ακόμη και στη Βόρεια Θάλασσα στα ανοιχτά του Ρότερνταμ. Αυτή είναι η πρώτη μεταφορά -που καταγράφεται υπό το νέο καθεστώς κυρώσεων στη Ρωσία, σε ανοιχτή θάλασσα.
Το Zhen I έχει επιστρέψει τώρα στη Βαλτική Θάλασσα, όπου πρόκειται να φορτώσει το επόμενο φορτίο του από το Primorsk της Ρωσίας, στα μέσα Ιουνίου, σύμφωνα με ένα πρόγραμμα φόρτωσης που είδε το Bloomberg.
Το Lauren II κινείται στα μέσα του Ατλαντικού, πιθανώς εν αναμονή της μεταφοράς άλλου φορτίου. Ένα πλοίο τόσο μεγάλο όσο το Lauren II μπορεί να χωρέσει έως και τρία φορτία του μεγέθους που μεταφέρονται συνήθως από ένα σκάφος όπως το Zhen I. Αυτό το καθιστά μια πολύ πιο οικονομική επιλογή για τη μεταφορά αργού σε πολύ μεγάλες αποστάσεις.
Η επιβολή κυρώσεων στο ρωσικό αργό από ορισμένα ευρωπαϊκά διυλιστήρια καθιστά τη μεταφορά μεγαλύτερων φορτίων σε πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις προς τους αγοραστές, ιδιαίτερα στην Ινδία. Καθώς οι κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης αρχίζουν να επηρεάζουν βαθύτερα τις ροές προς την Ευρώπη, αναμένεται ότι μεγαλύτερες ποσότητες ρωσικού πετρελαίου θα μεταφέρονται μακρύτερα, καθώς η χώρα αναζητά νέους αγοραστές και διαδρομές για το πετρέλαιο της.
Οι μεταγγίσεις πετρελαίου μεσοπέλαγα θα μπορούσαν να γίνουν τάση, εφόσον αγοραστές καταστεί αναγκαιότητα η κάλυψη τελικού αγοραστή και η απώλεια της “ουράς” προέλευσης του εμπορεύματος.