Την προοπτική ένταξης του Λιμένα της Αλεξανδρούπολης στο Εκτεταμένα Διευρωπαϊκό Δίκτυο επανάφερε στο προσκήνιο ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, μιλώντας σε κοινή συνεδρίαση στην Βουλή των Επιτροπών Παραγωγής και Εμπορίου και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, παρουσία της Ευρωπαίας Επιτρόπου, αρμόδιας για θέματα Μεταφορών, κ. Adina Vălean.
- Ζωντανεύει την προοπτική ένταξης στο Εκτεταμένα Διευρωπαϊκό Δίκτυο.
- Στην τελική φάση η διαδικασία ιδιωτικοποίησης
Την γεωοικονομική αναβάθμιση του Λιμανιού της Αλεξανδρούπολης αναθέρμανε ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, μέσω από την διαδικασία ένταξής του Λιμένα της Αλεξανδρούπολης στο Εκτεταμένα Διευρωπαϊκό Δίκτυο.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε ότι η Ελλάδα συμμετέχει ενεργά και με ξεκάθαρες θέσεις στην διαδικασία για την αναθεώρηση του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών.
«Έχουμε διατυπώσει τη θέση της χώρας μας και επιδιώκουμε τη συμπερίληψη του Λιμανιού της Αλεξανδρούπολης στο εκτεταμένο διευρωπαϊκό δίκτυο»,
είπε και πρόσθεσε:
«Νομίζω ότι όλοι πλέον με την ενεργειακή κρίση αναγνωρίζουμε στην Ελλάδα και την Ευρώπη την πολύ μεγάλη σημασία του λιμανιού της Αλεξανδρούπουλης. Ήδη το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αξιοποιείται τόσο από τη συμμαχία του ΝΑΤΟ, όσο και από άλλες πηγές, για να διασυνδέσουμε απομονωμένες περιοχές και να αναβαθμίσουμε ενεργειακά όλη αυτή την περιοχή».
Σε ό,τι αφορά στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα πρέπει να σημειωθεί ότι, μετά από συστηματικές και επίμονες προσπάθειες της Ελληνικής Κυβέρνησης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αντιμετωπίζει θετικά την ένταξή του στο εκτεταμένο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, θα αναβαθμιστεί ο ρόλος του λιμανιού σε στρατηγικής σημασίας, προσελκύοντας φορτία από μεγάλες διεθνείς αγορές ενώ ταυτόχρονα θα μπορεί να λάβει συγχρηματοδοτήσεις από τα χρηματοδοτικά εργαλεία και ταμεία της ΕΕ για τη βελτίωση των υποδομών του.
Επίσης, για λόγους περιφερειακής ανάπτυξης και συνοχής, τόνισε ο κ. Καραμανλής, πως είναι σκόπιμη η ανάπτυξη συμπληρωματικού κλάδου Ευρωπαϊκού Διαδρόμου κατά μήκος της ακτογραμμής Αδριατικής – Ιονίου.
Στο σημείο αυτό, επισήμανε ότι:
«Η ανάπτυξη των δικτύων μας και η ανάγκη καλών διασυνδέσεων, αναδεικνύεται σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη φορά. Η διατάραξη των παραδοσιακών ροών εμπορίου και της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας, από τη συνεχιζόμενη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, το αναδεικνύει ως μείζον ζήτημα».
Auditor’s note: Αλλάζει τα δεδομένα
Οι δηλώσεις Καραμανλή ενώπιον της αρμόδιας επιτρόπου της ΕΕ στην ελληνική Βουλή, έχουν de fact αυξημένο ειδικό βάρος. Τη συγκεκριμένη στιγμή όμως, έρχονται καθώς η διαδικασία ιδιωτικοποίθησης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης είχε καθυστερήσει και εισέρχεται τώρα στο τελικό στάδιο των δεσμευτικών προσφορών.Όπως είχε επισημάνει το Crisis Monitor, η κοινοπραξία στην οποία συμμετείχε η αμερικανικών συμφερόντων Black Summit είχε φανεί να υπαναχωρεί καθώς θεωρούσε “ακριβό” το τίμημα των 80 περίπου εκατομμυρίων για το λιμάνι, δεδομένης της περιορισμένης -μέχρι πρότινος- γεωοικονομικής του αξίας.
Αντ αυτού, προβάδισμα φέρεται να έχει η International Port Investments Alexandroupo;is, στην οποία συμμετέχει η οικογένεια Κοπελούζου. Η ίδια οικογένεια ελέγχει την Gastrade που έχει αναλάβει την κατασκευή του FSRU στην Αλεξανδρούπολη και έχει προκρίνει δεύτερο FSRU στη Θράκη.
Η δήλωση του Κώστα Καραμανλή, όμως, θα μπορούσε να ανατρέψει τα δεδομένα και να δημιουργήσει νέα δυναμική για την διαδικασία ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης.
Σήμερα, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης στερείται οδικών και σιδηροδρομικών διασυνδέσεων που θα επέτρεπαν την ανέλιξή του σε κόμβο. Παράλληλα, δεν διαθέτει τις υποδομές εξυπηρέτησης μεγάλων πλοίων εσωτερικά, η ανάπτυξη των οποίων θα απαιτούσε σημαντικές επενδύσεις. Η εμπέδωση της προοπτικής μέσα από το Εκτεταμένα Διευρωπαϊκό Δίκτυο μπορεί να αλλάξει άρδην τα οικονομικά δεδομένα για τους υποψήφιους επενδυτές.