Σε “πυρηνικό” όπλο που θα μπορούσε να παίξει καταλυτικό ρόλο στην έκβαση των πολλαπλών και πολυεπίεδων συγκρούσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη παγκοσμίως, με επίκεντρο την Ουκρανία, αποδεικνύονται τα social media, καθώς η επιρροή που ασκούν στους πολίτες υπερβαίνει αυτή των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης και η χειραγώγησή τους -αν και πολύπλοκή- είναι ευκολότερη.
Ο αριθμός των νέων λογαριασμών Twitter σχεδόν τριπλασιάστηκε την ημέρα που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία, σύμφωνα με μια νέα έκθεση του Παρατηρητηρίου Κοινωνικών Μέσων του Πανεπιστημίου της Ιντιάνα (oSoMe) και του Πολυτεχνείου του Μιλάνου.
Δεν έχει σημασία αν τελικά τα ψεύδη αποκαλύπτονται, η προπαγάνδα εστιάζει πάντα στην πρώτη εντύπωση και την αρχική απήχηση.
Η λευκή βίβλος, με τίτλο «Ύποπτη δραστηριότητα Twitter γύρω από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία», αποκαλύπτει ότι περισσότεροι από 38.000 νέοι λογαριασμοί δημιουργήθηκαν στις 24 Φεβρουαρίου, την ημέρα που ρωσικά τανκς εισήλθαν στην Ουκρανία, από μόλις 13.500 την προηγούμενη ημέρα.
Σύμφωνα με την έκθεση, αρκετά δίκτυα λογαριασμών φαίνεται να έχουν δημοσιεύσει «ύποπτα παρόμοιο περιεχόμενο» περίπου την ίδια στιγμή, συμπεριλαμβανομένης της φιλορωσικής προπαγάνδας από μη αυθεντικούς λογαριασμούς. Εμφανίστηκαν επίσης εκστρατείες από την ουκρανική πλευρά, με μηνύματα που ζητούσαν από τη Δύση να δημιουργήσει μια ζώνη απαγόρευσης πτήσεων και υποστηρίζοντας άλλες στρατιωτικές κλιμακώσεις. Αλλά δεν σχετίζονταν όλα με τη σύγκρουση.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι λέξεις-κλειδιά που σχετίζονται με την Ουκρανία χρησιμοποιήθηκαν επίσης για τη διάδοση ανεπιθύμητων μηνυμάτων, συμπεριλαμβανομένης μιας απάτης κρυπτονομισμάτων που προσποιείται ότι υποστηρίζει την ουκρανική αντίσταση.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν εξελιχθεί σε ένα ακόμη- νέο πεδίο για τον πόλεμο. Καθώς οι πληροφορίες διαμορφώνουν την αίσθηση της κοινής γνώμης και κατ επέκταση τη στάση των πολιτικών, η δυνατότητα επηρεασμού και διαμόρφωσης της αποτελεί κορυφαίο εργαλείο και μοχλό πίεσης.
Αυτό έχει ήδη φανεί στο πλαίσιο της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, με ρωσικούς ειδησεογραφικούς οργανισμούς και κυβερνητικούς εκπροσώπους να προωθούν θεωρίες συνωμοσίας ότι η σφαγή της Μπούτσα ήταν φάρσα, μεταξύ πολλών άλλων ψευδών ειδήσεων.
Το oSoMe καταλήγει, «Με την προσοχή του κοινού εστιασμένη στον τραγικό πόλεμο, ορισμένοι βλέπουν την ευκαιρία να εκμεταλλευτούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να διαδώσουν προπαγάνδα, spam και απάτες».
Το Crisis Monitor, το Statista και το oSoMe θα συνεχίσουν να παρακολουθούν το πεδίο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης καθώς εξελίσσονται τα γεγονότα.
You will find more infographics at Statista