Παράγει κρασιά, αλλά θαρρείς ότι τόσο οι εγκαταστάσεις της όσο και ολόκληρη η κουλτούρα και η φιλοσοφία της αναβλύζουν από τη μακραίωνη ιστορία της αρχαίας Ακάνθου, που ήταν ο ξακουστός αμπελώνας της αρχαιότητας, εκεί που είχε το θρόνο του ο Ξέρξης και παράγονταν μερικά από τα καλύτερα ερυθρά κρασιά στον τότε γνωστό κόσμο.
- Η κουλτούρα του CSR στο επιχειρηματικό DNA
- Όταν η έννοια ολιστική οικονομία αποκτά… γεύση
- Καινοτομίες με υπόγεια και υποβρύχια παλαίωση
- Όταν το κρασί παράγει… pizza
Σ’ αυτό τον ευλογημένο τόπο της χώρας μας λοιπόν, μέσα στη μακραίωνη ιστορία της Χαλκιδικής, έχει δημιουργηθεί μια οινοποιητική μονάδα ξεχωριστή. Μια μονάδα που είναι… ένα με τη φύση και τον τόπο που δραστηριοποιείται, εφαρμόζει με ολιστικό τρόπο τις αρχές της κυκλικής οικονομίας, ενώ παράγει κουλτούρα και μεταλαμπαδεύει τη φιλοσοφία της σ’ όλη τη γύρω περιοχή, έχοντας ήδη δημιουργήσει δίκτυο κυκλικής οικονομίας.
Ο λόγος για την ιδιαίτερη και ξεχωριστή οινοποιητική επιχείρηση Domaine Agrovision, με έδρα την Ιερισσό Χαλκιδικής, που κοσμεί με την παρουσία της τον τόπο της και τον αναβαθμίζει. Παράγει κρασί, ελαιόλαδο και λεβάντες εφαρμόζοντας όμως στην πράξη με ολιστικό τρόπο τις αρχές της κυκλικής οικονομίας. Αυτό έχει ως συνέπεια την μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της εταιρείας αλλά και την ταυτόχρονη παραγωγή κέρδους μέσω της επαναχρησιμοποίησης των υποπροϊόντων της.
Ειδικότερα προσθέτει την οινόπαστα (οινολάσπη), ένα υποπροϊόν της διαδικασίας παραγωγής οίνου, σε συνταγές για την δημιουργία κόκκινου ψωμιού, μαύρης πίτσας και γλυκισμάτων. Από τους χρησιμοποιημένους φελλούς των μπουκαλιών της, δημιουργείpί έργα τέχνης και από τα παλιά βαρέλια παράγει βάσεις στάθμευσης ποδηλάτου και κάδους απορριμμάτων, τα οποία δωρίζονται σε σχολεία και δήμους.
Υπόγεια και υποβρύχια παλαίωση
Παράλληλα, η Agrovision έχει εφαρμόσει δυο πρωτοποριακούς τρόπους παλαίωσης των φιαλών κρασιού της, καθώς ένα μέρος τους έχει βυθιστεί στην «αγκαλιά» της θάλασσας και ένα άλλο έχει θαφτεί μέσα στον αμπελώνα, δίπλα από τα κλίματα.
Η ευρύτερη κουλτούρα και η μακραίωνη ιστορία της Χαλκιδικής έχει περάσει στο DNA της Agrovision, «υπαγορεύοντας» κάθε πρωτοβουλία της, από την παλαίωση των κρασιών, έως τη διαχείριση των υποπροϊόντων του οίνου και των στέμφυλων. Έτσι, έχει βάλει ως στόχο την ανάδειξη της τοπικής ιστορίας, αναγεννώντας τον «Ακάνθιο Οίνο», ένα από τα μεγαλύτερα οινικά brand name του αρχαίου κόσμου, ενώ έχει δημιουργήσει και ένα πάρκο κυκλικής οικονομίας, με κύριο έκθεμα έναν θρόνο ύψους δυο μέτρων φτιαγμένων από παλιά βαρέλια.
Ο θρόνος αυτός, αναπαριστά τον θρόνο που έστησε ο πέρσης βασιλιάς Ξέρξης στην διάρκεια της κατασκευής της ομώνυμης διώρυγας στην περιοχή, η οποία αποτελεί και το μοναδικό αποτύπωμα περσικής (ιρανικής) μηχανικής στην Ευρωπαϊκή Ήπειρο.
Ο θρόνος του Ξέρξη, η μακραίωνη ιστορία…
Όπως τονίζει στο CrisisMonitor.gr ο κ. Άγγελος Ζαμάνης, χημικός και γενικός διευθυντής της επιχείρησης, «είμαστε οι μόνοι που δραστηριοποιούμαστε στην περιοχή του θρόνου του Ξέρξη. Στόχος είναι η ανάδειξη ολόκληρης της περιοχής καθώς η αρχαία Άκανθος στην Ιερισσό της Χαλκιδικής ήταν ξακουστός αμπελώνας. Είναι μια μεγάλη πρόκληση και ένα προσωπικό στοίχημα για εμένα, η Domaine Agrovision να αναδείξει τα ιστορικά και πολιτιστικά χαρακτηριστικά της περιοχής, μέσω των προϊόντων που παράγει, αλλά και μέσω της φιλοσοφίας της κυκλικής οικονομίας».
…και το φύτεμα των μπουκαλιών
Μιλώντας για την υπεδάφια παλαίωση, τονίζει ότι τα μπουκάλια βυθίζονται στο αμμοαργιλώδες κεκλιμένο έδαφος ώστε να… ξεκουραστεί το κρασί και να ωριμάσει σωστά. Πρόκειται για ένα καινούριο «πείραμα», μια δοκιμή που δεν έχει ξαναγίνει σε ελληνικό αμπελώνα.
![Donaine Agrovision υπόγεια παλαίωση κρασιών](http://crisismonitor.gr/wp-content/uploads/2022/03/domain_agrovision_underground_wines.jpg)
Η ιδέα γεννήθηκε μετά από την εξής σκέψη: Όπως ένα μωρό, όταν γεννιέται το δίνουν στην αγκαλιά της μαμάς του, έτσι κι εμείς το δικό μας “παιδί”, όταν το εμφιαλώνουμε και θέλουμε να το παλαιώσουμε, θα ήταν όμορφο να… μεγαλώσει στην “αγκαλιά” της αμπέλου, στη δική του μητέρα, και να το επιστρέψουμε στη ρίζα του». Στην… αγκαλιά της γης, τα μπουκάλια θα παραμείνουν τουλάχιστον για δώδεκα μήνες.
Και αυτή η διαδικασία συνδέεται με τον περιβαλλοντικό χαρακτήρα της εταιρείας αναφορικά με τη σπατάλη ενέργειας, καθώς πρόκειται για μια οικολογική διαδικασία, εφόσον δεν απαιτείται επιπλέον ενέργεια για τη συντήρηση της θερμοκρασίας του κρασιού, το οποίο θα έχει σταθερή θερμοκρασία μέσα στο έδαφος.
![Αγγελος Ζαμάνης](http://crisismonitor.gr/wp-content/uploads/2022/03/aggelos_zamanis.jpg)
Ο κ. Ζαμάνης σημειώνει πως έχει γίνει ανάλυση εδάφους, έχει μελετηθεί η πυκνότητα του χώματος ώστε να «αναπνέουν» τα μπουκάλια και να μην λασπώνει το υπέδαφος. Το αμπέλι είναι επισκέψιμο και μπορεί ο καθένας να δει τα μπουκάλια που είναι θαμμένα στα πενήντα εκατοστά κάτω από την επιφάνεια του κτήματος και διακρίνονται από το ειδικό γυαλί που τα καλύπτει. Μια άλλη καινοτομία του οινοποιείου Agrovision είναι η υποβρύχια κάβα, όπου δοκιμάζεται η παλαίωση μέσα στο νερό της θάλασσας. Project που επίσης αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον ως προς το αποτέλεσμά του.
Παραγωγή ψωμιού και πίτσας από την οινολάσπη
Όπως επισημαίνει ο κ. Ζαμάνης, η εταιρεία επαναχρησιμοποιεί την οινολάσπη, υπο-προϊόν που εκβράζεται κατά τη διαδικασία της οινοποίησης, ως συστατικό για την παραγωγή ψωμιού και πίτσας από τους τοπικούς επιχειρηματίες. Επιπλέον, τα στέμφυλα χρησιμοποιούνται ως ζωοτροφή σε αιγοπρόβατα από τους κτηνοτρόφους.
Όπως ο ίδιος λέει, η Agrovision ιδρύθηκε το 2011 όμως η πρώτη ολοκληρωμένη εμφιάλωση οίνου έγινε πέντε χρόνια αργότερα, το 2016. «Τρία χρόνια μετά, το 2019, έχοντας σταθεροποιήσει τα προϊόντα μας στα ποιοτικά στάνταρ που είχαμε θέσει, ορίσαμε ως στρατηγικό μας στόχο να μπορέσουμε να εκμεταλλευτούμε τα υποπροϊόντα μας». Σύμφωνα με τον ίδιο, παράγει εφτά ετικέτες, premium προϊόντα, χωρίς μαζική παραγωγή, αλλά με τη φινέτσα και την ιδιαίτερη κουλτούρα της περιοχής.
Όπως σημειώνει, το 80% των κρασιών της Agrovision είναι ερυθρά και το 20% λευκά, ενώ εξάγει πάνω από το 90% της παραγωγής της.
Ο κ. Ζαμάνης αποφεύγει σκόπιμα τη λέξη «απόβλητο» για όλα τα παράγωγα που περισσεύουν από τη διαδικασία της οινοποίησης, θέλοντας με αυτό τον τρόπο να δείξει πως η ολιστική προσέγγιση της κυκλικής οικονομίας έχει περάσει στο DNA ολόκληρης της φιλοσοφίας της Domaine Agrovision.
Η εταιρική ευθύνη για το Περιβάλλον
Αναφορικά με τα οφέλη, ο κ. Ζαμάνης στέκεται κατ’ αρχήν στο ηθικό σκέλος. Είναι πολύ όμορφο να βλέπεις μια ιδέα σου να εφαρμόζεται και ταυτόχρονα να κινητοποιούνται άνθρωποι και επιχειρήσεις και να δημιουργούν νέα ιδιαίτερα και καινοτόμα προϊόντα, τα οποία και προστατεύουν το περιβάλλον αλλά και δημιουργούν κέρδος. Για την Agrovοsion, το όφελος ήταν διττό. Υπήρξε σημαντική αναγνωρισιμότητα και ενδιαφέρον για την δουλειά μας από φορείς, πανεπιστήμια και εμπόρους κρασιού του εξωτερικού.
Επίσης, σημειώνει πως εφαρμόζοντας αυτή την ολιστική οικολογική και βιώσιμη κουλτούρα, μεταλαμπαδεύεται και σε άλλες επιχειρήσεις αυτή η φιλοσοφία, κάτι που έχει δημιουργήσει ένα δίκτυο μονάδων που λειτουργούν σύμφωνα με τις αρχές της κυκλικής οικονομίας. Ένα δίκτυο επιχειρήσεων που τις συνδέει το αμοιβαίο (οικονομικό και όχι μόνο) όφελος, αλλά και οι κοινές αρχές για το περιβάλλον.
Κάποια συνεργαζόμενα εστιατόρια και ζαχαροπλαστεία, ήδη παράγουν προϊόντα και τρόφιμα από τα οργανικά παράγωγα της Agrovision. Ψωμί, πίτσα, γλυκίσματα, μπρουσκέτες αλλά και τα Vicko στην Ιερισσό τα οποία χρησιμοποιούν, ακόμη μέρος των ανόργανων υποπροϊόντων, όπως γυάλινες φιάλες, παλιά βαρέλια, ως διακοσμητικά υλικά στην βιτρίνα τους.