Με μερισματική απόδοση που ξεπερνά το 12%, ο ΟΠΑΠ προσφέρει την καλύτερη απόδοση ανάμεσα στις ανταγωνίστριες στην Ευρώπη αλλά και σε εταιρίες εκτός του κλάδου του, καθώς η εταιρία οδεύει -μέσω της μητρικής της- για εισαγωγή στο NYSE και αφού ολοκλήρωσε τη φάση της συγκέντρωσης των μετόχων.
Η διοίκηση του ΟΠΑΠ με την πρόταση για μέρισμα (0,5 ευρώ εκτός από το προμέρισμα 0,1 ευρώ που μοίρασε τον Νοέμβριο) και την επιστροφή κεφαλαίου 0,9 ευρώ αιφνιδίασε ευχάριστα τους πολλούς ξένους μετόχους του αλλά στο βάθος της επιλογής του για μεγάλη διανομή κερδών βρίσκεται ο στόχος για είσοδο ως dual listed στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης μέσα στο 2023.
Πρόκειται για έναν στόχο ο οποίος είχε ξεκινήσει να επεξεργάζεται από το 2020 για να φαίνεται άμεσα υλοποιήσιμος το 2023. Η διοίκηση έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στον ψηφιακό μετασχηματισμό του οργανισμού και των online πωλήσεων αλλά και στην ταυτόχρονη διεύρυνση του δικτύου καταστημάτων σε ολόκληρη την Ελλάδα. Η προσπάθεια αυτή ευοδώθηκε και μάλιστα επιτεύχθηκε ο μεγάλος στόχος που ήταν η περαιτέρω αύξηση της ρευστότητας του όπως φάνηκε και στα αποτελέσματα χρήσης 2021.
Οι online δραστηριότητες συνέχισαν να αποτελούν βασικό μοχλό ανάπτυξης για τον ΟΠΑΠ, ακόμη και μετά την επαναλειτουργία του retail δικτύου. Η βάση των online πελατών μας αναπτύχθηκε περαιτέρω, χάριν στα αναβαθμισμένα front-end περιβάλλοντα και τις στοχευμένες δραστηριότητες CRM.
Auditor’s note:
Στο μεταξύ, το 2021, ο ΟΠΑΠ ολοκλήρωσε την τελευταία φάση της μετοχικής αναδιάταξης με συγκέντρωση πλέον σε έναν στρατηγικό επενδυτή, την Allwyn, που ελέγχει το 48,1% της εταιρίας.Η Allwyn είναι ο στρατηγικός μέτοχος του ΟΠΑΠ κατέχοντας το 48,1% των δικαιωμάτων ψήφου της εταιρείας. Αυτή η θέση δημιουργήθηκε σταδιακά μετά την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας (δ’ τρίμηνο 2013), την Δημόσια Πρόταση (δ’ τρίμηνο 2019) και τις περιοδικές συμμετοχές στα προγράμματα επανεπένδυσης μερίσματος. Η εναπομείνουσα ελεύθερη διασπορά κατέχεται κυρίως από διεθνείς θεσμικούς επενδυτές και ένα μικρότερο μέρος ανήκει σε Έλληνες θεσμικούς και ιδιώτες επενδυτές.
Τι έδειξαν τα αποτελέσματα του 2021
Αύξηση 26,4% στην καθαρή κερδοφορία και κατά 111,1% στα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) κατέγραψε το 2021 ο ΟΠΑΠ με τη διοίκηση του ομίλου να προτείνει τη διανομή μερίσματος 0,4 ευρώ, μετά από την διανομή προμερίσματος 0,10 ευρώ καθώς και την επιστροφή κεφαλαίου ύψους 0,9 ευρώ ανά μετοχή στους μετόχους.
Ειδικότερα, όπως ανακοίνωσε ο ΟΠΑΠ τα καθαρά έσοδα προ εισφορών (GGR) χρήσης 2021 διαμορφώθηκαν στα 1.538,8 εκατ. αυξημένα κατά 36,2% σε ετήσια βάση ως αποτέλεσμα της σημαντικής συνεισφοράς του online, καθώς και της ανάκαμψης των retail δραστηριοτήτων με τα καταστήματα ΟΠΑΠ να λειτουργούν για περισσότερες ημέρες μέσα στο 2021 σε σύγκριση με το 2020.
Το δ’ τρίμηνο 2021 τα καθαρά έσοδα διαμορφώθηκαν στα 498,5 εκατ., αυξημένα κατά 115,9% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, αντικατοπτρίζοντας την ανθεκτική επίδοση του retail και την ισχυρή συνεισφορά του online.
Το μικτό κέρδος (από παιχνίδια) αυξήθηκε το 2021 κατά 47,5% και διαμορφώθηκε σε 605,8 εκατ. ευρώ (FY 2020: 410,8 εκατ.). Το δ’ τρίμηνο 2021 το μικτό κέρδος (από παιχνίδια) ανήλθε σε 195,3εκατ. (δ’ τρίμηνο 2020: 77,7 εκατ.) αυξημένο κατά 151,4% σε ετήσια βάση εξαιτίας της αύξησης του GGR, που αντισταθμίστηκε μερικώς από τη δυσανάλογη εισφορά επί του GGR της “ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΑΧΕΙΑ” ώστε να πληροί το ελάχιστο συμβατικό όριο των 50 εκατ. ευρώ
Τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) το 2021 αυξήθηκαν κατά 111,1% στα 550,3 εκατ. ευρώ (FY 2020: 260,7 εκατ. ευρώ), ή κατά 96,0% σε επαναλαμβανόμενη βάση, ενισχυμένα πρόσθετα και από την αναγνώριση εσόδου ύψους 217,4 εκατ. ευρώ που σχετίζεται με την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης. Τα EBITDA δ’ τριμήνου 2021 ανήλθαν σε 170,4 εκατ. (δ’ τρίμηνο 2020: 53,1 εκατ. ευρώ) αυξημένα κατά 220,7% ή κατά 187,2% σε επαναλαμβανόμενη βάση μη συμπεριλαμβάνοντας έκτακτα κονδύλια και στα δύο έτη.
Τα λειτουργικά έξοδα χρήσης 2021 διαμορφώθηκαν στα 321,8 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 25,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, ενώ τα λειτουργικά έξοδα το δ’ τρίμηνο 2021 ανήλθαν σε 93,2 εκατ. υψηλότερα κατά 17,0% σε ετήσια βάση
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα του τέταρτου τριμήνου του 2021 ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΠΑΠ, κ. Jan Karas δήλωσε:
“Ο ΟΠΑΠ επιβεβαίωσε τη δυναμική του επιχειρηματικού μοντέλου του, επιτυγχάνοντας σημαντικά αποτελέσματα και ισχυρή οικονομική θέση το 2021, παρά τις συνεχιζόμενες προκλήσεις της πανδημίας. Συνολικά, το τέταρτο τρίμηνο του 2021 ήταν ιστορικά μεταξύ αυτών με τις καλύτερες επιδόσεις, σε όρους GGR, και τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας ενισχύθηκαν περαιτέρω. Οι retail δραστηριότητες μας επέδειξαν υψηλές αντοχές, με την ανάκαμψη να επιταχύνεται, παρότι τα καταστήματα μας έπρεπε να αναστείλουν τις δραστηριότητες τους για αρκετούς μήνες και να προσαρμοστούν σε αυστηρούς υγειονομικούς περιορισμούς μετά την επαναλειτουργία τους. Το ολοκληρωμένο εμπορικό πλάνο μας και τα προγράμματα loyalty, που έχουν γνωρίσει μεγάλη αποδοχή, έπαιξαν σημαντικό ρόλο σε αυτή την κατεύθυνση.