Την τραγική κατάσταση που έχει διαμορφωθεί από την εκρηκτική αύξηση των τιμών στα καύσιμα -και εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία- σκιαγραφεί με γλαφυρό τρόπο το γράφημα της Statista με στοιχεία από τον ΟΟΣΑ, αναδεικνύοντας την Ελλάδα στη χώρα με το μεγαλύτερο κόστος καυσίμου συγκριτικά με το μέσο μηνιαίο εισόδημα.
Καθώς η ενεργειακή κρίση εντείνεται και οι κυβερνήσεις αναζητούν μέτρα ανακούφησης επιχειρήσεων και πολιτιών, ο πλέον αξιόπιστος τρόπος αποτήμησης των επιτπώσεων είναι αυτός επί του μέσου εισοδήματος, ώστε να παρατηρείται η συνολική μείωση της αγοραστικής δύναμης και άρα ο κίνδυνος υποβάθμισης του βιωτικού επιπέδου.
Στην Ελλάδα, οι επιπτώσεις γίνονται αισθητές πιο έντονα απ οπουδήποτε αλλού, σύμφωα με τα επίσημα στοιχεία του ΟΟΣΑ. Ειδικότερα, οι Έλληνες καλούνται να πληρώσουν περίπου το 6% του μέσου μηνιαίου μισθού τους για να γεμίσουν το ρεζερβουάρ τους με βενζίνη μια φορά τον μήνα, με βάση τις τιμές της Δευτέρας 14 Μαρτίου.
Αυτό είναι το υψηλότερο ποσοστό μεταξύ όλων των χωρών του ΟΟΣΑ. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου το κόστος έχει ξεπεράσει σε συγκεκριμένες περιοχές και τα 4 $ ανά γαλόνι. η χώρα παραμένει στην τελευταία θέση όσον αφορά το μερίδιο του μέσου μηνιαίου μισθού που απαιτείται για έναν πλήρη ανεφοδιασμό.
Σύμφωνα με συνδυασμένα στοιχεία από τον ΟΟΣΑ και το GlobalPetrolPrices.com, οι Αμερικανοί έπρεπε να πληρώσουν το 1,2% του μέσου μηνιαίου μισθού για 16 γαλόνια βενζίνης.
Ενώ ο βόρειος γείτονάς τους Καναδάς εμπίπτει στην ίδια κατηγορία με 1,9%, ο βορειοαμερικανικός εταίρος τους στη Συμφωνία Ελεύθερου Εμπορίου, το Μεξικό, είχε ένα από τα υψηλότερα μερίδια μέσου μηνιαίου εισοδήματος που απαιτείται για να γεμίσει μια δεξαμενή 60 λίτρων ή 16 γαλονιών με 4,8%.
Αυτή η ανισότητα μπορεί εν μέρει να εξηγηθεί από τη γενική κατάσταση του πλούτου και τις αγορές εργασίας στις αντίστοιχες χώρες, καθώς και από την ικανότητά τους να παράγουν οι ίδιοι καύσιμα, όπως συμβαίνει με τον Καναδά και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Έτσι, ενώ οι κάτοικοι της Δανίας έπρεπε να πληρώσουν κατά μέσο όρο 2,4 $ ανά λίτρο 95 οκτανίων, στην αντλία στις 7 Μαρτίου, ένα γεμάτο ντεπόζιτο θα ανερχόταν μόνο σε περίπου το 3% του μέσου μηνιαίου μισθού των 4.900 $ περίπου.
Οι Έλληνες οδηγοί, από την άλλη πλευρά, έπρεπε να αντιμετωπίσουν κόστος 2,1 $ ανά λίτρο στις αντλίες, έναντι ενός μέσου μηνιαίου εισοδήματος 2.267 $. Αυτό συνεπάγεται ότι για τα χαμηλά εισοδήματα το κόστος είναι εκθετικά μεγαλύτερο και ως προς τον βασικό μισθό, στην Ελλάδα, ξεπερνά το 20%(!)
You will find more infographics at Statista