Για το τρίτο ναυτιλιακό ομόλογο ετοιμάζεται η ελληνική χρηματιστηριακή αγορά, καθώς μετά τις Costamare (συμφερόντων οικογένειας Κωνσταντακόπουλου) και Capital Product Partners (συμφερόντων του εφοπλιστή Β. Μαρινάκη), η Safe Bulkers, συμφερόντων του κυπριακής καταγωγής Πόλυ Βάσου Χατζηιωάννου έλαβε τις απαραίτητες εγκρίσεις για να προχωρήσει τη διαδικασία.
Τη Δευτέρα 31/1 η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ενέκρινε το ενημερωτικό δελτίο της εταιρείας, οπότε οι δημόσιες εγγραφές του πενταετούς ομολόγου θα πραγματοποιηθούν μεταξύ Δευτέρας και Τετάρτης 7-9 Φεβρουαρίου. Η έναρξη διαπραγμάτευσης του ομολόγου θα γίνει την μεθεπόμενη Δευτέρα 14 Φεβρουαρίου.
Η Safe Bulkers διαθέτει ένα στόλο 42 φορτηγών πλοίων ξηρού φορτίου μετά τις πρόσφατες προσθήκες που έκανε. Η εταιρεία του Π. Χατζηιωάννου βρίσκεται σε φάση μεγάλου επενδυτικού προγράμματος, με στόχο την ανανέωση του στόλου της, καθώς έχει υπό ναυπήγηση εννέα πλοία. Μάλιστα, η Safe Bulkers πραγματοποίησε το 2021 σημαντικές κινήσεις για την ανανέωση του στόλου της, καθώς προχώρησε στην πώληση εφτά πλοίων, ενώ εξαγόρασε τέσσερα μεταχειρισμένα.
Η Safe Bulkers είναι εισηγμένη στο NYSE της Νέας Υόρκης από το 2008, ενώ με «δύναμη πυρός» τα εννέα «super eco» bulk carriers πλοία που κατασκευάζει στην Ιαπωνία, είναι η τρίτη ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρεία που ανοίγει «παρτίδες» με το ελληνικό χρηματιστήριο. Η εταιρεία έχει κεφαλαιοποίηση περίπου στα 460 εκατ. δολάρια, με τη μετοχή της να κλείνει με άνοδο περίπου 200% το 2021, ενώ ο στόλος της έχει αποτίμηση κοντά στο 1 δισ. δολάρια.
Πρόσφατα η ναυτιλιακή ανακοίνωσε την απόκτηση ενός bulk carrier, χωρητικότητας 181,000 dwt, το οποίο κατασκευάστηκε το 2014 σε ιαπωνικό ναυπηγείο, στην τιμή έναντι 33,8 εκατ. δολαρίων. Η χρηματοδότηση της εξαγοράς θα γίνει από τα ταμειακά διαθέσιμα της Safe Bulkers. Το εν λόγω πλοίο θα μετονομαστεί σε “MV Maria” και θα παραδοθεί στη ναυτιλιακή εντός του Φεβρουαρίου 2022.
Πολύ μεγάλη υπερκάλυψη για Costamare και Μαρινάκη
Οι δύο πρώτες εκδόσεις ναυτιλιακών ομολόγων στο ελληνικό χρηματιστήριο πήγαν εκπληκτικά, πετυχαίνοντας τεράστιες υπερκαλύψεις, με το εγχείρημα να κρίνεται άκρως επιτυχημένο, καθώς εκτός των άλλων, ανεβάζει το πρεστίζ και το ειδικό βάρος της ελληνικής αγοράς. Άλλωστε, το γεγονός ότι μολονότι η Ελλάδα είναι ηγέτιδα ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο ελέγχοντας περίπου το 20% της παγκόσμιας διακίνησης αγαθών, αλλά συνάμα δεν είχαν καμιά σύνδεση με την εγχώρια χρηματιστηριακή αγορά, ήταν μια «πληγή» και ένα… κενό για όλο το σύστημα.
Από το 2005, επί διοίκησης Σπύρου Καπράλου είχαν ξεκινήσει κάποιες προσπάθειες προσέγγισης της ποντοπόρου ναυτιλίας στο ελληνικό χρηματιστήριο, με προσαρμογή και του νομικού καθεστώτος, όμως έως τώρα, εισαγωγή ναυτιλιακής εταιρείας στην Ελλάδα δεν έχει πραγματοποιηθεί. Πάντως, μέσω της έκδοσης ομολόγων που εισέρχονται στο Χ.Α. υπάρχει μια πρώτη προσέγγιση, ξεκινώντας μια νέα «αγορά», η οποία φαίνεται πως θα διευρυνθεί εντός του 2022, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες, η Costamare Participations PLC ετοιμάζεται για τη δεύτερη ομολογιακή της έκδοση αξίας 200 εκατ. ευρώ, ενώ κάποιες πληροφορίες θέλουν και την οικογένεια του Νίκου Τσάκου που ελέγχει την Tsakos
Energy Navigation, εισηγμένη στο NYSE της Wall Street να εξετάζει το ενδεχόμενο έκδοσης ομολόγου στην Ελλάδα.
Θυμίζουμε πως η Costamare Participations PLC, θυγατρική της εισηγμένης στο NYSE Costamare Shipping Co S.A. εξέδωσε ομόλογο το Μάιο του 2021. Η εταιρεία ζητούσε από τις αγορές 100 εκατ. ευρώ, όμως οι προσφορές ανήλθαν στα 655 εκατ. ευρώ, επιτεύχθηκε δηλαδή υπερκάλυψη 6,7 φορές, ενώ το επιτόκιο διαμορφώθηκε στο χαμηλότερο σημείο του εύρους διακύμανσης ήτοι στο 2,70%.
Σ’ ό,τι αφορά την Capital Product Partners, συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη, εξέδωσε ομόλογο 150 εκατ. ευρώ τον Οκτώβριο του 2021. Η εταιρεία ζητούσε 150 εκατ. ευρώ όμως οι προσφορές ανήλθαν στα 801,37 εκατ. ευρώ, πετυχαίνοντας υπερκάλυψη κατά 5,3 φορές, συμπιέζοντας το επιτόκιο στο κάτω άκρο του καθορισμένου εύρους αποδόσεων και συγκεκριμένα στο 2,65%. Καταγράφηκε πολύ σημαντικό ενδιαφέρον από ιδιώτες και θεσμικούς επενδυτές, ενώ η διαπραγμάτευση του ομολόγου ξεκίνησε τη Δευτέρα 25 Οκτωβρίου με κωδικό «CPLPB1».