Σε αγώνα μποξ και μάλιστα χωρίς γάντια εξελίσσεται η αντιπαράθεση κυβέρνησης – Αττικής Οδού για τη δαιχείριση της κρίσης της κακοκαιρίας Ελπίς, με το υπουργείο Πολιτικής Προστασίας να απαντά στην ανακοίνωση της Αττικές Διαδρομές, σε υψηλούς τόνους και εγκαλώντας την εταιρία για αντιφατικές δηλώσεις και πολιτικές,.
Με ένα κείμενο έξι σημείων, χωρίς να απαντά στο μείζον ζήτημα της ευθύνης για την αναγόρευση ή μη της κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων, αντεπιτίθεται ο υπουργός Πολιτικής Προστασίας Χρήστος Στυλιανίδης στην εκτενή ανακοίνωση της Αττικής Οδού για τα αίτια και τη διαχείριση της κρίσης από την κακοκαιρία Ελπίδα.
Το υπουργείο διαψεύδει ότι οι υπεύθυνοι της Αττικής Οδού ζήτησαν να απαγορευτεί η κυκλοφορία βαρέων οχημάτων, αντιτείνοντας ότι δεσμεύτηκαν να κρατήσουν τον δρόμο ανοιχτό. Ωστόσο, στην ανακοίνωσή του το υπουργείο δεν αναφέρεται στην αδυναμλια συντονισμού και στην αρμοδιότητα λήψης της απόφασης για απαγόρευση κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων.
Η εταιρία, στο μεταξύ, έχει εξαναγκάσει σε παραίτηση τον διευθύνοντα σύμβουλο, ενώ τοποθέτησε στη θέση του τον καθ ύλην αρμόδιο για το… χάος, τον μέχρι πρότινος υπεύθυνο κυκλοφορίας.
Επίσης, πρέπει να σημειωθεί ότι το υπουργείο Πολιτικής Προστασίας υπενθυμίζει στην εταιρία ότι έχει αποδεχθεί ευθύνη για την κατάσταση με την αποδοχή πληρωμής αποζημίωσης.Η δημόσια αυτή αντιπαράθεση, πάντως, εξελίσσεται καθώς έχουν ξεκινήσει έρευνες τόσο από την Εισαγγελία όσο και από το Δημόσιο.
Το μπαράζ ακολουθεί την πρόταση μομφής που κατέθεσε κατά της κυβέρνησης ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Αλέξης Τσίπρας και την οποία προανήγγειλε ότι θα την ψηφίσει το Κίνημα Αλλαγής.
Όπως είχε εγκαίρως επισημάνει το Crisis Monitor η αποδοχή καταβολής αποζημίωσης, πριν τη διενέργεια έρευνας, συνιστά έμμεση αναγνώριση ευθύνης από την πλευρά της εταιρίας.
Οι υψηλοί τόνοι, τόσο σε πολιτικό όσο και σε επιχειρηματικό επίπεδο, καθώς και το έμφραγμα στις υποδομές της χώρας από μια έντονη αλλά περιορισμένης διάρκειας χιονοκαταιγίδα, αποτελούν παράγοντες που επηρεάζουν ανεξάρτητα και σωρευτικά το country risk.
Η απάντηση
Το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας αναφέρει:
- Διαψεύδουμε κατηγορηματικά: (α) ότι στις δύο συσκέψεις (21ης και 23ης Ιανουαρίου) τέθηκε από τη συγκεκριμένη εταιρεία αίτημα «προληπτικής απαγόρευσης των φορτηγών-βαρέων οχημάτων από το βράδυ της Κυριακής 23 Ιανουαρίου», (β) ότι «όλοι οι παρόντες παραχωρησιούχοι/λειτουργοί αυτοκινητοδρόμων συμφώνησαν στην πρόταση για την προληπτική και σε κάθε περίπτωση έγκαιρη απαγόρευση των φορτηγών».
- Αντίθετα με τους ψευδείς ισχυρισμούς της εταιρείας, στη σύσκεψη της 23ης Ιανουαρίου αποφασίστηκε ότι σε ό,τι αφορά στα βαρέα οχήματα θα γινόταν αξιολόγηση της κατάστασης νωρίς το πρωί της Δευτέρας, στη βάση της εξέλιξης και της σφοδρότητας του φαινομένου. Αυτό άλλωστε συνέβη στην περίπτωση της Νέας Οδού (Αθηνών-Λαμίας), τη Δευτέρα το πρωί.
- Οι εταιρείες διαχείρισης, μεταξύ των οποίων και οι «Αττικές Διαδρομές Α.Ε.», εγγυήθηκαν ότι μπορούν να διαχειριστούν το φαινόμενο και να μείνουν ανοιχτοί οι δρόμοι.
- Ειδικότερα δε σε ό,τι αφορά την εταιρεία «Αττικές Διαδρομές Α.Ε.» επαναλαμβάνουμε ότι διαβεβαίωσαν ότι ήταν σε πλήρη ετοιμότητα για την αντιμετώπιση προβλημάτων λόγω χιονοπτώσεων και παγετού στο οδικό δίκτυο αρμοδιότητάς τους. Επιπρόσθετα, η εταιρεία διαβεβαίωσε ότι διαθέτει περισσότερα οχήματα εκχιονισμού από τη συμβατική της υποχρέωση. Συγκεκριμένα, 35 εκχιονιστικά οχήματα σε 70 χλμ (δηλαδή ένα όχημα ανά δύο χλμ).
- Η απόφαση της σύσκεψης υλοποιήθηκε στην περίπτωση της Νέας Οδού για την οποία ίσχυαν ακριβώς τα ίδια. Εκεί, σε πλήρη συνεργασία με την Τροχαία είχαμε μια πετυχημένη διαχείριση της δύσκολης κατάστασης. Γιατί, λοιπόν, στην περίπτωση της Νέα Οδού (Αθηνών-Λαμίας) είχαμε την απόλυτα επιτυχημένη διαχείριση, ενώ στην περίπτωση της Αττικής Οδού τη χείριστη διαχείριση, σε πλήρη αντίθεση με τις υποσχέσεις και δεσμεύσεις της εταιρείας και της εξουσιοδότησης από τη σύσκεψη;
- Η αποδοχή της απαίτησης για 2.000 ευρώ αποζημίωση σε κάθε εγκλωβισμένο αυτοκίνητο, δεν σημαίνει ταυτόχρονα και αποδοχή της ευθύνης για την τραγική διαχείριση της Αττικής Οδού; Ενώ ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας τόνιζε την Τρίτη το βράδυ ότι «ως προϊστάμενος ενός ολόκληρου μηχανισμού αισθάνομαι την ανάγκη να διευκολύνω την εταιρεία και να υποβάλλω την παραίτησή μου».
Επιχείρηση στην Αττική Οδό για τον απεγκλωβισμό οχημάτων – Sputnik Ελλάδα, 1920, 27.01.2022
Ελλάδα
Αττική Οδός: 49χρονος με σκλήρυνση περιγράφει τις δραματικές ώρες – «Ούτε φαγητό ούτε νερό»
22:00
Η ανακοίνωση καταλήγει λέγοντας πως «είναι κατανοητό ότι η εταιρεία προσπαθεί να υπερασπιστεί τα συμφέροντά της, ενόψει πιθανών νομικών διεκδικήσεων και επιβολής διοικητικών κυρώσεων. Δική μας υποχρέωση είναι η προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος».