Με μεγάλη επιτυχία στέφθηκε η έξοδος του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στις αγορές μέσω του 7ετούς ομολόγων των 300 εκατ. ευρώ με ρήτρα αειφορίας, καθώς καλύφθηκε κατά 2,3 φορές, με τις προσφορές να ανέρχονται στα 683,4 εκατ. ευρώ συνολικά. Πρόκειται για μια επιτυχία για τον όμιλο και μια ισχυρή ψήφο εμπιστοσύνης στις προοπτικές του μεγαλύτερου κατασκευαστικού οργανισμού της χωράς.
Παράλληλα, η ισχυρή ζήτηση «κλείδωσε» το επιτόκιο στο κάτω εύρος και στο 2,30%, με τον όμιλο να μειώνει σημαντικά το κόστος δανεισμού του συγκριτικά με προηγούμενες εκδόσεις που είχαν γίνει το 2020 και το 2018.
Από τις 300.000 ομολογίες που εκδόθηκαν, οι 203.000, ήτοι ποσοστό 67,7% πήγε σε ιδιώτες επενδυτές, ενώ οι υπόλοιπες 97.000 ομολογίες, ποσοστό 32,3% πήγε σε ειδικούς επενδυτές. Όπως τονίζουν πηγές της αγοράς, η αυξημένη συμμετοχή των μικρών ιδιωτών επενδυτών οφείλεται τόσο στο εκτόπισμα του ομίλου, που έχει τεράστιο ανεκτέλεστο και ένα πολυσχιδές «άπλωμα» δραστηριοτήτων, όσο και στη ρήτρα αειφορίας, «διάταξη» που μπαίνει για πρώτη φορά σε ομόλογο που θα εισαχθεί στο χρηματιστήριο.
Το πλήρες αποτέλεσμα της δημόσιας προσφοράς θα ανακοινωθεί την προσεχή Τρίτη 14 Δεκεμβρίου, ενώ η διαπραγμάτευση των ομολογιών στο Χρηματιστήριο θα ξεκινήσει την Τετάρτη 15/12. Η ρήτρα αειφορίας του ομολόγου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προβλέπει πως ο Όμιλος δεσμεύεται να μειώσει κατά 25% την ένταση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου έως το τέλος του 2025, στόχος αρκετά φιλόδοξος.
Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος πρέπει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να αυξήσει μέσα σε μία τετραετία τη συνολική εγκατεστημένη ισχύ που έχει σε Ανανεώσιμες Πηγές (σε παράκτια, υπεράκτια αιολικά, φωτοβολταϊκά και συστήματα αποθήκευσης) στα 3.000 MW, από 1.300 MW σε λειτουργία, υπό κατασκευή ή έτοιμα προς κατασκευή σε Ελλάδα, Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, που διαθέτει σήμερα, φέρνοντας εις πέρας ένα επενδυτικό πλάνο που υπερβαίνει τα 2 δισ. ευρώ.
Σε διαφορετική περίπτωση το επιτόκιο του ομολόγου (2,30-2,70%) θα λάβει μία σημαντική προσαύξηση ύψους 0,20%, πιθανότητα που σύμφωνα με τους αναλυτές καθιστά το ομόλογο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ακόμη ελκυστικότερο, αυξάνοντας τη ζήτηση εκ μέρους των μικροεπενδυτών.
Μεγάλα έργα
Η νέα ομολογιακή αντανακλά το συνεχώς αυξανόμενο επενδυτικό πλάνο του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο οποίος συμμετέχει στην υλοποίηση επενδύσεων 6,5 δισ. ευρώ, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται μερικά από τα πιο εμβληματικά έργα της χώρας, όπως το Καζίνο στο Ελληνικό, η Εγνατία Οδός, το Αεροδρόμιο Καστελίου κ.α. Μέσω των αντληθέντων κεφαλαίων η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σκοπεύει να χρηματοδοτήσει μερικώς και τον νέο σταθμό ηλεκτροπαραγωγής ισχύος 877 MW με καύσιμο το φυσικό αέριο (CCGT) στην Κομοτηνή. Στον τομέα των κατασκευών η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προχωρά στην έκδοση του ομολόγου με δύναμη πυρός το ιστορικά υψηλό ανεκτέλεστο έργων ύψους 4,5 δισ. ευρώ (σχεδόν το 50% του συνολικού ανεκτέλεστου των μεγάλων κατασκευαστικών της χώρας).
Οι δύο προηγούμενες εκδόσεις
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξαναβγήκε στις αγορές περίπου 18 μήνες μετά την προηγούμενη μεγάλη έκδοση που έκανε τον Ιούλιο του 2020, όταν με 7ετές ομόλογο άντλησε 500 εκατ. ευρώ. Τότε το κουπόνι κλείδωσε στο 2,75%, ενώ οι προσφορές είχαν ανέλθει στα 700 εκατ. ευρώ. Σε εκείνη την έκδοση είχε συμμετάσχει με επένδυση 57,5 εκατ. ευρώ η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD).
Σημειώνεται πως ο όμιλος βγήκε για πρώτη φορά στις αγορές μέσω έκδοσης ομολόγου το 2018, όταν άντλησε 120 εκατ. ευρώ, με το επιτόκιο τότε να είναι πολύ… τσιμπημένο, καθώς διαμορφώθηκε στο 3,95%, αντικατοπτρίζοντας τις τότε διαφορετικές συνθήκες για τα ελληνικά assets.
Παραχωρήσεις
Ο όμιλος μέσω της κοινοπραξίας με την Egis Projects S.A. (75%-25%) κέρδισε την παραχώρηση της Εγνατίας, του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας κι έναν από τους μεγαλύτερους σε ευρωπαϊκό επίπεδο, συνολικού μήκους (συμπεριλαμβανομένων των τριών κάθετων οδικών αξόνων) 883 χλμ.
Έτσι, το συνολικό χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων του ομίλου ξεπερνά πλέον τα 1.500 χλμ., καθώς κατέχει το 100% της Νέας Οδού, το 100% της Κεντρικής Οδού και το 17% της Ολυμπίας Οδού. Πρόκειται για το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων στη χώρα κι ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.
Το χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων του Ομίλου περιέχει επίσης κι άλλες καίριες υποδομές, όπως το έργο της μελέτης, κατασκευής και διαχείρισης του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης στο Καστέλι προϋπολογισμού άνω των 500 εκατ. ευρώ, έργα διαχείρισης απορριμμάτων (ΣΔΙΤ Ηπείρου και ΣΔΙΤ Πελοποννήσου) κ.ά.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ανέλαβε επίσης το βόρειο τμήμα του άξονα Ε65, προϋπολογισμού 442 εκατ. ευρώ, που θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ μέσω σύμπραξης με τη Motor Oil έχει αναλάβει την κατασκευή του Αεριοστροβιλικού Σταθμού Συνδυασμένου Κύκλου με καύσιμο το φυσικό αέριο στην Κομοτηνή. Το συνολικό κόστος είναι 375 εκατ. ευρώ, οι δύο πλευρές συμμετέχουν ισότιμα από 50%-50%, ενώ η παραγωγική δυναμικότητα της μονάδας θα είναι 877 ΜW.
Επίσης, σε συνεργασία με τον όμιλο Aviareps Ελλάς, συμφερόντων του κρητικού επιχειρηματία Γιάννη Γρύλου (Sky express, Swissport Hellas, Skyserv, Hotel Brain, Terra Cretta) διεκδικεί το πλειοψηφικό ποσοστό (τουλάχιστον 67%) της εταιρείας που διαχειρίζεται το λιμάνι Ηρακλείου Κρήτης.
Χτίσιμο ισχυρών συμμαχιών
Ένα από τα χαρακτηριστικά του management που ασκεί ο ιδρυτής και επικεφαλής του ομίλου Γιώργος Περιστέρης, είναι το «χτίσιμο» ισχυρών συμμαχιών και το… μοίρασμα των projects, αναλόγως της εξειδίκευσης κάθε ομίλου και κάθε μέρους της εκάστοτε συμμαχίας.
Θυμίζουμε ότι ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει κάνει μέχρι στιγμής – επιχειρηματική ή μετοχική – συμμαχία με την οικογένεια Βαρδινογιάννη, τον Ευάγγελο Μαρινάκη αλλά τη Μαριάννα Λάτση αλλά και τον όμιλο Τιτάν.
Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο είναι και η τελευταία μεγάλου ειδικού βάρους συμμαχία που η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σύναψε με τους κύριους μετόχους του ομίλου ΤΙΤΑΝ, τις οικογένειες Παπαλεξόπουλου – Κανελλόπουλου, καθώς πρόσφατα ανακοινώθηκε σύμπλευση με στόχο τη συμμετοχή στους διαγωνισμούς για τις ΣΔΙΤ Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) στην Αττική και στην Κεντρική Μακεδονία.
Η κοινοπραξία κατέθεσε στις 22 Σεπτεμβρίου επιστολές εκδήλωσης ενδιαφέροντος στην Α’ φάση των διαγωνισμών για τις ΜΕΑ του Κεντρικού Πάρκου Κυκλικής Οικονομίας της Αττικής, του Πάρκου Κυκλικής Οικονομίας της Περιφερειακής Ενότητας Πειραιά και του Δυτικού Τομέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
Πρόκειται για σχήμα με μεγάλη τεχνογνωσία σε αμφότερα τα μέρη που το απαρτίζουν, όπου μπορεί να συμβάλει στο να μεγιστοποιηθεί η ανακύκλωση, να ελαχιστοποιηθεί η ταφή απορριμμάτων και παράλληλα να εξασφαλιστεί η παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων υψηλής ποιότητας.