Οι καταγγελίες από τους Wistleblowers για το Facebook φαίνεται ότι έχουν προκαλέσει μεγαλύτερη ζημιά απ όση είχε αρχικά διαφανεί, τόσο σε επίπεδο χρηστών όσο και… επενδυτών. Έτσι ο Μάρκ Ζούκερμπεργκ ανακοίνωσε ότι η εταιρία μετονομάζεται σε Meta και το Facebook υποβαθμίζεται σε μια… από τις υπηρεσίες της.
Όπως αναφέρει ο Μάρκ Ζάκερμπεργκ σε ανάρτησή του -που χαρακτηρίζεται ως δεύτερο foundrer’s letter- πλέον δεν θα απαιτείται facebook account για την πρόσβαση στις υπόλοιπες υπηρεσίες αλλά Meta-account. Το Meta προκύπτει από το Metaverse που ελληνιστί σημαίνει μετασύνδεση και υποδεικνύει τη διασυνδεσιμότητα των υπηρεσιών.
Πρακτικά, ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ υποχρεώθηκε σε αλλαγή επιχειρηματικού δόγματος και εταιρικής κουλτούρας all at once. Τί σημαίνει αυτό; Ότι το μοντέλο που έθετε το Facebook στο επίκεντρο και οδήγησε στην συγχώνευση όλων των υπολοίπων υπηρεσιών υπό το ενιαίο brand και ως υπουπηρεσίες, ακυρώνεται. Το Facebook παραμένει ναυαρχίδα όχι όμως το… Enterprise. Η εταιρία αναγκάζεται να εμπεδώσει όχι το Metaverse -που θεός ξέρει πως προέκυψε- αλλά το diversification, δηλαδή να διαφοροποιηθεί για να περιορίσει το ρίσκο της απόλυτης εξάρτησης από ένα μόνο brand και την απόλυτη ταύτιση μαζί του.
Η Metaverse θα κάνει ότι απέτυχε το Facebook
Ο CEO της Facebook Inc. Mark Zuckerberg δεσμεύτηκε ότι το Metaverse, η φουτουριστική πλατφόρμα εικονικής πραγματικότητας που οραματίζεται για την επόμενη δεκαετία, θα έχει πρότυπα απορρήτου, γονικούς ελέγχους και αποκαλύψεις σχετικά με τη χρήση δεδομένων που περίφημα στερούνταν από το κοινωνικό του δίκτυο.
«Όλοι όσοι εργάζονται για το Metaverse θα πρέπει να επικεντρωθούν στην υπεύθυνη κατασκευή από την αρχή», είπε ο Zuckerberg κατά τη διάρκεια παρουσίασης βίντεο την Πέμπτη. “Αυτό είναι ένα από τα μαθήματα που έχω εσωτερικεύσει τα τελευταία πέντε χρόνια — ότι θέλετε πραγματικά να τονίσετε αυτές τις αρχές από την αρχή.”
Για μισή δεκαετία, το Facebook έχει επικριθεί από βουλευτές, ρυθμιστικές αρχές και τους ίδιους τους υπαλλήλους του για τα χαλαρά πρότυπα απορρήτου του. Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης της Πέμπτης — μια μακροσκελούς επίδειξης των έργων υλικού και εικονικής πραγματικότητας του Facebook — από τον Ζούκερμπεργκ, στην οποία συμμετείχε για λίγο ο Νικ Κλεγκ, ο επικεφαλής κυβερνητικών υποθέσεων της εταιρίας.
Ο Clegg είπε ότι η Metaverse θα έχει τον έλεγχο ηλικίας και τους γονικούς ελέγχους και για το Facebook, καθώς και διαφάνεια σχετικά με τον τρόπο χρήσης και συλλογής δεδομένων. Είπε επίσης ότι η εταιρία θα πραγματοποιήσει διαβουλεύσεις με ομάδες ανθρωπίνων και πολιτικών δικαιωμάτων, χωρίς να τις κατονομάσει.
Auditor’s note
Ο Ζάκερμπεργκ, δηλαδή, παραδέχεται τώρα ότι το Facebook δεν too big to fail. Αντιθέτως, αναγνωρίζει τον υπαρκτό φόβο το Facebook να εξάντλησε τα περιθώρια ανάπτυξής του και πλέον αναζητά την επόμενη μεγάλη ιδέα. Σε πρώτη φάση, αποδεικνύεται ότι καλή ιδέα είναι να αποδεχθεί ότι not everything is about Facebook, but Facebook is about money… Ο ίδιος προσπαθεί να τα μπερδέψει λίγο στην ανάρτησή του και να ξεκαθαρίσει ότι οι υπηρεσίες αναπτύσσονται για τους χρήστες και έτσι είναι επικερδείς και ότι δεν αναπτύσσονται με το σκεπτικό του κέρδους… (και όποιος κατάλαβε, κατάλαβε).
Η πορεία της μετοχής του Facebook
Αυτό που είναι κατανοητό πάντως, από το τεράστιο post του ιδρυτή του Facebook είναι ότι μάλλον τα έκανε μπάχαλο, ότι τα NDA’s δεν επαρκούν και ότι τα έβαλε με λάθος ανθρώπους και οργανισμούς με αποτέλεσμα να βρεθεί στη σέντρα. Το πλήγμα είναι τόσο μεγάλο που ο Μαρκ αναγκάζεται να εγκαταλείψει το πρωτότοκο -και μοναδικό- δικό του τέκνο και να αλλάξει ταυτότητα…
Είναι προφανές ότι τα όσα έχουν γίνει γνωστά για τη λειτουργία και τη δράση του Facebook και το Μαρκ Ζούκερμπεργκ είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Διαφορετικά, ο Μαρκ θα επένδυε σε crisis management και reputation damage control. Αντ’ αυτού τρέχει.
Το ζήτημα εστιάζεται, αλλά δεν εξαντλείται στους χρήστες. Οι επενδυτές είναι το μείζον θέμα και η πορεία της μετοχής. Το Facebook σήμερα έχει ταμείο και αναφέρει μεγάλη αύξηση κερδών… αυτό όμως δεν είναι αρκετό για εταιρίες αυτής της κλάσης ώστε να παραμείνουν στον αφρό.
Ο Ζούκι αναγκάστηκε να κάνει αυτό που έκανε η Google, με περισσότερες ενοχές και καθυστέρηση. Αυτό κάτι λέει για το προφίλ του ανθρώπου και του ηγέτη.
Η συνέχεια αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Οι αγορές έχουν τον λόγο…