Την πολιορκία ολόκληρου του κλάδου τροφίμων και ποτών από την αύξηση των τιμών στην ενέργεια, στις πρώτες ύλες αλλά και στην εφοδιαστική αλυσίδα επιβεβαιώνει η κορυφαία ζυθοποιία της χώρας και «οδηγός» των εξελίξεων του κλάδου Αθηναϊκή Ζυθοποιία, προαναγγέλλοντας ανατιμήσεις σύντομα.
Μιλώντας την Τρίτη σε συνέντευξη τύπου για την παρουσίαση της 5ης Έκθεσης Βιώσιμης Ανάπτυξης της εταιρίας που αφορά την περίοδο 2019-2020, ο διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας Αλέξανδρος Δανιηλίδης τόνισε πως πρέπει να βρούμε τη χρυσή ισορροπία ανάμεσα στις αυξήσεις όλης της αλυσίδας παραγωγής και στις τιμές πώλησης.
Επιβεβαίωσε πως κάποια στιγμή νομοτελειακά θα γίνουν ανατιμήσεις, σημειώνοντας πως είναι κάτι αναπόφευκτο για μια εταιρία που θέλει να είναι βιώσιμη, καθώς η αύξηση των τιμών στα υλικά συσκευασίας, αλουμίνιο, πλαστικά, αλλά και στην πρώτη ύλη (κριθάρι) είναι μεγάλη. Δεν έδωσε χρονοδιάγραμμα των ανατιμήσεων, όμως τόνισε πως εκτός των άλλων στην Ελλάδα έχουμε τον υψηλότερο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης απ’ όλες τις διπλανές μεσογειακές χώρες, ενώ ανταγωνιζόμαστε μόνο σκανδιναβικές χώρες. Σε κάθε περίπτωση σημείωσε πως η ελληνική αγορά μπύρας είναι η 5η φθηνότερη στην Ευρώπη στα mainstream προϊόντα.
Η εταιρία είχε προχωρήσει και σε κάποιες αυξήσεις το Φεβρουάριο του 2021, οι οποίες όμως στις τιμές καταναλωτή δεν ξεπέρασαν το 1,5%, σύμφωνα με τον κ. Δανιηλίδη. Ο ίδιος επισήμανε πως το ενεργειακό κόστος και το κόστος των πρώτων υλών δεν είναι ελληνικό φαινόμενο, δεν αφορά μόνο τη δική μας αγορά αλλά είναι παγκόσμιο και ως τέτοιο πρέπει να το προσεγγίσουμε.
Μερικό «φρένο» στις επενδύσεις
Σε ό,τι αφορά το επενδυτικό πρόγραμμα της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας που για την περίοδο 2019 έως 2021 είχε οριστεί στα 43 εκατ. ευρώ, ο CEO της εταιρίας τόνισε ότι λόγω της πανδημίας και των επιπτώσεων από αυτή θα περιοριστεί μερικώς και θα κατέλθει στα 38 εκατ. ευρώ στο τέλος του τρέχοντος έτους.
Θυμίζουμε πως το 2020 η Αθηναϊκή Ζυθοποιία είχε απώλεια όγκου πωλήσεων 19,2% συγκριτικά με το 2019. Το ποσοστό αυτό στη μείωση των όγκων μεταφράζεται σε μείωση αξίας πωλήσεων κατά 18% στα 274,4 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ειδικού φόρου κατανάλωσης ζύθου), ενώ χωρίς την προσμέτρηση του ΕΦΚ οι καθαρές πωλήσεις διαμορφώθηκαν σε 179,1 εκατ. ευρώ έναντι 216,7 εκατ. ευρώ το 2019. Έτσι, πλήγμα υπήρξε και στην καθαρή κερδοφορία της εταιρίας η οποία κατήλθε στα 6 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας ποσοστιαία πτώση 75,6%.
Απρόσμενα καλό το 2021, προσδοκίες για εξαιρετικό 2022
Πάντως, ο κ. Δανιηλίδης τόνισε ότι μετά από το σοκ του 2020 όπου ο κλάδος HORECA σταμάτησε εντελώς για πολλούς μήνες κάτι που δεν είχε γίνει για δεκαετίες, το 2021 πήγε απρόσμενα καλά, ειδικά από το Μάιο και μετά που άνοιξε όλη η αγορά, η εστίαση, τα ξενοδοχεία και ο τουρισμός. Μάλιστα σημείωσε ότι «δεν προλαβαίναμε να καλύψουμε την (εν πολλοίς απρόσμενη) ζήτηση, οπότε όλη η αλυσίδα παραγωγής υπερέβαλε εαυτόν.
Σύμφωνα με τον ίδιο, «οι Έλληνες καταναλωτές έκαναν τη διαφορά φέτος στον κλάδο της ζυθοποιίας, ενώ βοήθησε και ο πολύ ζεστός καιρός αμέσως μετά την άρση των lockdown το Μάιο. Φυσικά βοήθησε τα μέγιστα και η εξαιρετική πορεία του τουρισμού και το άνοιγμα των ξενοδοχείων».
Δεδομένου του ισχυρού momentum που πορεύεται το 2021, σύμφωνα με τον CEO της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας αναμένεται ακόμη καλύτερο 2022 και η εταιρία εργάζεται και προγραμματίζει τα προϊόντα της για ένα εξαιρετικό νέο έτος.
Το 96% των προμηθευτών από την Ελλάδα
Μεγάλο βάθος δίνει η εταιρία στο δίκτυο των 893 προμηθευτών της, το 96% των οποίων δραστηριοποιείται στην Ελλάδα, με το 83% της εκτιμώμενης αξίας πληρωμών να παραμένει εντός των συνόρων της χώρας. Συνάμα, η εταιρία εστιάζει στην κυκλική οικονομία μέσω της ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης, έχοντας καταφέρει το 95% των φιαλών που εμπορεύεται, να είναι επιστρεφόμενες.
Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία ξεκίνησε από το 2008 να υλοποιεί το πρώτο και μεγαλύτερο πρόγραμμα συμβολαιακής καλλιέργειας κριθαριού στην Ελλάδα, έχοντας κατορθώσει εδώ και πολλά χρόνια, να καλύπτει τις παραγωγικές της ανάγκες με 100% ελληνικό κριθάρι. Πραγματοποιεί επίσης σημαντικές επενδύσεις σε δράσεις Έρευνας και Ανάπτυξης και έχει ήδη επιτύχει το 2020 να πιστοποιήσει το 35% της συνολικής παραγόμενης ποσότητας κριθαριού, ως προϊόν ορθής γεωργικής πρακτικής.
To όραμα της κυκλικής οικονομίας και η πράσινη στροφή
Πιστή στο όραμα της κυκλικής οικονομίας, της κουλτούρας επαναχρησιμοποίησης, της ανακύκλωσης και της βιώσιμης ανάπτυξης, η εταιρία συνεχίζει τον «πράσινο» μετασχηματισμό της σ’ όλη την αλυσίδα παραγωγής και δραστηριοποίησής της. Η ΑΖ εφαρμόζει σε όλη την αλυσίδα παραγωγής και δημιουργίας των προϊόντων της μια ολιστική προσέγγιση σε όλα τα επίπεδα, τόσο από πλευράς οικονομίας νερού και ενέργειας, όσο και από πλευράς ανακύκλωσης και υποστήριξης προϊόντων που μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν.
Διατηρεί μία καθετοποιημένη, «ελληνική διαδρομή» παραγωγής, ξεκινώντας από το χωράφι, µε την προμήθεια των πρώτων υλών και καταλήγοντας στο ποτήρι των καταναλωτών που απολαμβάνουν τα προϊόντα της. Στον τομέα της ανακύκλωσης και της επαναχρησιμοποίησης, η εταιρία έχει καταφέρει ώστε το 95% των φιαλών που εμπορεύεται, να είναι επιστρεφόμενες.
Στόχος είναι έως το 2030 να έχει μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, ακολουθώντας τη δέσμευση του μητρικού ομίλου Heineken N.V.. Σε αυτό το πλαίσιο, μειώνει διαρκώς την κατανάλωση ενέργειας, επιτυγχάνοντας το 2020 έναντι του 2019, μείωση των Scope 1 εκπομπών CO2 κατά 21% (αγορά και καύση καυσίμου για τις ανάγκες μεταφοράς και αποθήκευσης) και αντίστοιχα μείωση 14,4% για τις Scope 2 (εκπομπές από τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας).
Όπως επίσης τονίστηκε, η ΑΖ ανακύκλωσε το 89% των αποβλήτων της το 2020, ενώ μείωσε τις αναλήψεις νερού κατά 21% για το 2020 σε σχέση με το 2019, αλλά και τις απορρίψεις κατά 23%. Μάλιστα, σε επίπεδο περαιτέρω ανάδειξης και έρευνας του φαινομένου της λειψυδρίας σχεδίασε και εφαρμόζει το Πρόγραμμα «Νερό για το Αύριο», το οποίο προωθεί στην πράξη τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, προτείνοντας λύσεις για την ορθότερη διαχείριση των υδατικών πόρων στην Ελλάδα.
Ιστορικό και ευρύτερο αποτύπωμα
Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία είναι η μεγαλύτερη εταιρία παραγωγής και εμπορίας μπύρας στην Ελλάδα, με ενεργή παρουσία στη χώρα για περισσότερα από 55 χρόνια. Ιδρύθηκε το 1963 από μια ομάδα Ελλήνων επιχειρηματιών και σήμερα αποτελεί μέλος του Ομίλου Heineken N.V. Διαθέτει τρεις μονάδες παραγωγής σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα και δύο ιδιόκτητα βυνοποιεία σε Θεσσαλονίκη και Πάτρα καθώς και μια μονάδα εμφιάλωσης του Φυσικού Μεταλλικού Νερού ΙΟΛΗ στη Λαμία.
Απασχολεί περί τους 850 εργαζόμενους, ενώ σύμφωνα με την τελευταία μελέτη Κοινωνικού και Οικονομικού Αντικτύπου της εταιρίας, η συνολική της υποστήριξη υπολογίζεται σε 21.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας που αντίστοιχα αποτελούν το 0,57% του συνολικού εργατικού δυναμικού της χώρας. Συνάμα, έχει επίδραση σε 40 διαφορετικούς κλάδους δραστηριότητας υποστηρίζοντας τα έσοδα 4.600 εταιριών και προμηθευτών!
Παράγει στην Ελλάδα τις μπίρες Amstel, Amstel Dark, Amstel Radler, Amstel Free, Amstel Free Lemon, Amstel KARGO IPA, Heineken, ΑΛΦΑ, ΑΛΦΑ Strong, AΛΦΑ Weiss, ΑΛΦΑ Χωρίς, Fischer, ΜΑΜΟΣ (με παραχώρηση άδειας χρήσης σήματος από την οικογένεια Μάμου), ΝΥΜΦΗ και Buckler από 100% ελληνικό κριθάρι, όπως και τις δύο μάρκες μηλίτη Μηλοκλέφτη και Strongbow στο εργοστάσιό της στην Πάτρα, με ελληνικές πρώτες ύλες.
Στο χαρτοφυλάκιό της ανήκει και το φυσικό μεταλλικό νερό ΙΟΛΗ, ενώ εισάγει γνωστές μάρκες μπύρας όπως Sol, Mc Farland, Erdinger, Murphy’s, Duvel, Lagunitas. Παράλληλα, από φέτος των Απρίλιο ανέλαβε και ως επίσημος διανομέας των προϊόντων της Bacardi για την Ελλάδα. Τέλος, η ΑΖ κάνει εξαγωγές σε 19 χώρες και στις πέντε ηπείρους.