«Παρτίδες» με το ελληνικό Χρηματιστήριο έχει ανοίξει για τα καλά η ελληνική ναυτιλία, που αποτελεί την κορυφαία ναυτική δύναμη στην υφήλιο ελέγχοντας περίπου το 20% των θαλάσσιων «δρόμων». Μπορεί ακόμη εισαγωγή ναυτιλιακής εταιρείας να μην έχει γίνει στο ελληνικό χρηματιστήριο παρά τις προσπάθειες που έχουν κάνει οι διοικήσεις της αγοράς την τελευταία 15ετία προσαρμόζοντας και το θεσμικό πλαίσιο, όμως υπάρχει ένα κρεσέντο έκδοσης μεγάλων ομολογιακών εκδόσεων.
- Μετά τις Costamare και Capital, δύο ακόμη ναυτιλιακά ομόλογα δρομολογούνται στο Χ.Α.
- Μεταξύ 18 και 20 Οκτωβρίου οι εγγραφές για το ομόλογο των 150 εκατ. ευρώ της Capital του Β. Μαρινάκη .
Το δρόμο άνοιξε τον περασμένο Μάιο η Costamare, συμφερόντων της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου μέσω πολύ επιτυχημένης έκδοσης, ενώ την επόμενη εβδομάδα ξεκινάει εγγραφές το μεγάλο ομόλογο της Capital Product Partners (CPLP) συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη.
Παράλληλα, δύο ακόμη μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων που επίσης είναι εισηγμένες στη Wall Street, έχουν ξεκινήσει αρχικές συζητήσεις και δρομολογούν παρόμοιες εκδόσεις. Η πρώτη εκ των δύο εκδόσεων αναμένεται να γίνει στις αρχές του νέου έτους.
Οι εγγραφές για το μεγάλο πενταετές ομόλογο των 150 εκατ. ευρώ της εταιρείας του Βαγγέλη Μαρινάκη θα ξεκινήσουν την προσεχή Δευτέρα 18 Οκτωβρίου και θα ολοκληρωθούν την Τετάρτη 20/10. Την Παρασκευή 22/10 θα δημοσιευτεί με αναλυτική ανακοίνωση η έκβαση της προσφοράς, ενώ τη Δευτέρα 25 Οκτωβρίου θα ξεκινήσει η διαπραγμάτευση στο Χ.Α.
Θυμίζουμε ότι το ομόλογο της Costamare Participations PLC, θυγατρικής της εισηγμένης στο NYSE Costamare Shipping Co S.A. πήγε εξαιρετικά, δεδομένου ότι ενώ ζητούσε από τις αγορές 100 εκατ. ευρώ, τελικώς υπερκαλύφθηκε κατά 6,7 φορές καθώς οι προσφορές ανήλθαν στα 655 εκατ. ευρώ. Συνάμα, το επιτόκιο διαμορφώθηκε στο χαμηλότερο σημείο του εύρους διακύμανσης ήτοι στο 2,70%.
Γιατί η ελληνική ναυτιλία «βλέπει» το… ταπεινό Χ.Α.
Εύλογα είναι τα ερωτήματα που αρκετοί επενδυτές αλλά και αναλυτές εκφράζουν για το φαινομενικά… ασύμβατο του πράγματος, τόσο κολοσσιαία μεγέθη όπως οι ναυτιλιακές που είναι εισηγμένες στη Wall Street με τις θηριώδεις κεφαλαιοποιήσεις, να προσφεύγουν σε μια μικρή αγορά, όπως το Χ.Α. για προσθήκη ρευστότητας.
Η αλήθεια είναι ότι οι απαιτήσεις των καιρών, οδηγούν τον κλάδο στην αναζήτηση ρευστότητας προς επενδύσεις, από κάθε πηγή, καθώς η συγκυρία παγκόσμια υπαγορεύει φρενίτιδα νέων επενδύσεων. Σύσσωμος ο κλάδος βρίσκεται στα «όπλα» σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις, καθώς η ενεργειακή κρίση και η κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα έχει εκτοξεύσει τις τιμές, με τις ναυλώσεις να κινούνται σε διαρκώς αυξητικά επίπεδα, είτε για μεταφορά κοντέινερς, είτε για NLG. Οπότε, οι εφοπλιστές σπεύδουν να λάβουν θέσεις σ’ αυτό το χρηματιστήριο τιμών που κάνει διαρκή limit up. Παράλληλα, υπάρχει και μεγάλη ανάγκη κεφαλαίων για την επίτευξη των στόχων για το 2030 και το 2050 για την πράσινη μετάβαση (και) της ναυτιλίας.
Εθνικά και πατριωτικά κίνητρα
Πέραν των ανωτέρω, κάποιοι αναλυτές βάζουν στην εξίσωση και το… πατριωτικό στοιχείο, που τα τελευταία χρόνια – και λόγω κρίσης – έχει ενισχυθεί στις τάξεις όλων των επιχειρηματιών που ζουν και δραστηριοποιούνται κυρίως στο εξωτερικό. Αν και οι εφοπλιστές δεν έχουν δείξει – διαχρονικά – αντίστοιχη… πρεμούρα, κάποιοι αναλυτές επικαλούνται και εθνικούς λόγους, ενώ υπάρχει η διάθεση η ναυτιλία να «συνδεθεί» περισσότερο με τη χώρα, να ξαναγίνει μέρος της.
Άλλωστε, αρκετοί εφοπλιστές έχουν φέρει τα κεντρικά γραφεία τους στην Ελλάδα, έχουν δημιουργήσει εμβληματικά κτήρια (Όμιλος Αγγελικούση), ενώ υπάρχει και η διάθεση σύμπλευσης με την κυβέρνηση που αναλαμβάνει πρωτοβουλίες ενίσχυσης της ελληνικής σημαίας.
Παράλληλα, υπάρχει και η αναβίωση των ελληνικών ναυπηγείων, Σύρου και Σκαραμαγκά όπου επίσης γίνεται προσπάθεια να βγουν δουλειές που θα ξανασηκώσουν αυτή τη βιομηχανία που κάποτε ανθούσε στη χώρα μας. Επίσης, ολοένα και περισσότερο τα τελευταία χρόνια συζητείται η ανάγκη για το «χτίσιμο» και τη δημιουργία μιας νέας Ελλήνων ναυτικών, ενώ και προς αυτή την κατεύθυνση φαίνεται πως υπάρχουν πρωτοβουλίες. Γιατί ένα μεγάλο ζήτημα που έχει θέσει κατ’ επανάληψη ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κ. Θεόδωρος Βενιάμης, είναι ότι δεν υπάρχει – αντίστοιχου εκτοπίσματος – νέα γενιά ώστε να διαδεχτεί την τωρινή στη ναυτιλία, που βιολογικά σε κάποια χρόνια θα πρέπει να αποσυρθεί.
Η εταιρία συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη
Η εταιρία συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη είναι εισηγμένη στη Wall Street και έχει στη θάλασσα περισσότερα από 80 πλοία, αποτελώντας μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο στον τομέα της. H Capital, διαθέτει μικτό στόλο, συμπεριλαμβανομένων δεξαμενόπλοιων, πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ξηρού φορτίου. Παράλληλα η εταιρία «τρέχει» ένα από τα μεγαλύτερα επενδυτικά προγράμματα στον κόσμο, ενώ στόχος της έκδοσης του ομολόγου είναι η χρηματοδότηση των επενδύσεων σε πλοία μεταφοράς LNG.
Η ναυτιλιακή, που στο δεύτερο τρίμηνο του 2021 κατέγραψε αύξηση 400% των κερδών της, τα οποία διαμορφώθηκαν στα 35,4 εκατ. δολάρια έναντι των 8,7 εκατ. δολαρίων στο αντίστοιχο διάστημα του 2020, διαχειρίζεται συνολικά 19 πλοία διαφόρων κατηγοριών και ετοιμάζεται να αλλάξει σελίδα με αιχμή του δόρατος τα τρία νέα πλοία μεταφοράς LNG που ενέταξε στον στόλο της το τελευταίο διάστημα.
Η CPLP ετοιμάζει επενδύσεις ύψους 1,2 δισ. ευρώ που θα την φέρουν σε νέο επίπεδο ανάπτυξης και θα διευρύνουν την παρουσία της στην υποσχόμενη αγορά μεταφοράς LNG. Ήδη, η εταιρεία μέσα στο 2021 ενίσχυσε τον στόλο της με τρία τελευταίας τεχνολογίας LNG Carriers, έναντι συνολικού ποσού 600 εκατ. δολαρίων, ενώ το επόμενο διάστημα, αναμένεται να διπλασιάσει την επένδυσή της, ενεργοποιώντας την option για την παραλαβή άλλων τριών αδελφών πλοίων, αντίστοιχης αξίας.
Τα πλοία που κατέχει σήμερα της εξασφαλίζουν εξαιρετικά υψηλές και εγγυημένες αποδόσεις, καθώς έχουν ναυλωθεί με μακροχρόνιες συμβάσεις από τις μεγαλύτερες ενεργειακές εταιρείες του κόσμου, όπως η BP και η Cheniere. Με την προσθήκη των νέων πλοίων στο στόλο της εταιρείας, ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων της εταιρείας έπεσε στα 8,8 έτη.
Με τις επενδύσεις σε υπερσύγχρονα, υψηλών προδιαγραφών LNG Carriers, η Capital Product Partners κάνει ταυτόχρονα και ένα μεγάλο βήμα προς τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της για την ενεργή μετάβαση στη ναυτιλία μηδενικού άνθρακα. Παράλληλα όμως με την «πράσινη» ανανέωση του στόλου της η Capital Product Partners εισέρχεται με αξιώσεις και στην αγορά μεταφοράς LNG, η οποία γνωρίζει εκρηκτική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, λόγω της κρισιμότητας του φυσικού αερίου στην ενεργειακή μετάβαση.
Ο όμιλος της Capital εισήλθε στον κλάδο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) το 2018, με μια παραγγελία έως 10 πλοίων μεταφοράς LNG, συνολικής αξίας 1,8 δισ. δολαρίων. Είναι μία από τις μεγαλύτερες παραγγελίες που έχει κάνει ποτέ Έλληνας εφοπλιστής.
Το εκτόπισμα της ελληνικής ναυτιλίας
Σύμφωνα με την Ετήσια Έκθεση για το έτος 2020-2021 της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), η Ελλάδα παραμένει η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη παγκοσμίως. Με στόλο 4.901 πλοίων, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 19,42% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε τόνους deadweight (dwt). Το 2020, ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε περισσότερο από 4% φτάνοντας περίπου τα 364 εκατομμύρια τόνους dwt.
Η Ελλάδα συνεχίζει να αυξάνει το μερίδιό της στον στόλο που ελέγχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν το 58% της χωρητικότητας της ΕΕ. Περισσότερο από το ένα τρίτο του ελληνόκτητου στόλου ή 1.706 πλοία, φέρουν σημαία Κράτους Μέλους της ΕΕ.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν:
- το 30,25% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων,
- το 14,64% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών και παραγώγων πετρελαίου,
- το 15,58% του παγκόσμιου στόλου υγραεριοφόρων (LNG / LPG),
- το 20,04% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου,
- το 9,53% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Νέα πλοία
Επίσης, οι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επενδύουν σε νεότευκτα πλοία. Το 2020 οι ελληνικών συμφερόντων παραγγελίες ναυπήγησης ανήλθαν σε 104 πλοία (άνω των 1.000 gt) ή 14,36 εκατ. τόνους dwt, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 10,99% της παγκόσμιας χωρητικότητας υπό παραγγελία. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επενδύουν σε νέα και ενεργειακά αποδοτικά πλοία, με τη μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου (9,54 έτη) να είναι χαμηλότερη από τη μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου (9,87 έτη).
Η Ελλάδα παραμένει ένα από τα κορυφαία νηολόγια πλοίων παγκοσμίως: Το ελληνικό νηολόγιο αριθμεί 685 πλοία (άνω των 1.000 gt), των οποίων η χωρητικότητα ανέρχεται σε 37,98 εκατομμύρια gt. Ο στόλος υπό ελληνική σημαία κατατάσσεται στην 8η θέση διεθνώς και στη 2η θέση στην ΕΕ (σε όρους dwt).