Στροφή 180 μοιρών επιχείρησε το βράδυ της Παρσκευής η διοίκηση της efood ανακαλώνοντας πλήρως το αρχικό sms και στέλνοντας νέο στους διανομείς, τους οποίους ενημερώνει για την επιλογή ανανέωσης της σύμβασής τους με τα ίδια δικαιώματα.
Με μεγάλη καθυστέρηση και αφού πρώτα επέμεινε και προσπάθησε να υπερασπιστεί την επιλογή της για μετατροπή συγκεκριμένης ομάδας μισθωτών διανομέων σε freelancers, εν τέλει υπαναχώρησε, προσφέροντας -μόνο σε αυτούς- τη δυνατότητα ανανέωσης των συμβάσεων με τους ίδιους όρους.
Η εταιρία βρέθηκε στο επίκεντρο επικοινωνιακής καταιγίδας μετά από την προσπάθεια εκβιαστικής μετατροπής των συμβάσεων διανομέων από εξαρτημένης εργασίας σε freelancers.
Καθώς όμως το ζήτημα διερεύνεαι και οι όροι εργασίας των διανομέων βρίσκονται στο επίκεντρο, αναδεικνύονται οι επιχειρηματικές πρακτικές και άλλων εταιριών του κλάδου, όπως η Wolt, οι οποίες απασχολούν εργαζομένους σχεδόν αποκλειστικά ή εξ ολοκλήρου ως Freelancers.
Η κρίση διαχέεεται και στο πολιτικό σκηνικό με την κυβέρνηση και την αντιπολίτευση να ανταλλάσσουν κατηγορίες για τη διαμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου που επιτρέπει τη χαλάρωση και απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων.
Auditor’s note: Παράπλευρα… κέρδη
Καθώς social media, κυβέρηση και αντιπολίτευση ανταγωνίζονται στην αρένα των εργασιακών σχέσεων ο οίκος DBRS αναβαθμίζει το αξιόχρεο τις ελληνικής οικονομίας, βασιζόμενος στην πρόοδο που έχει επιτευχθεί προ της πανδημίας. Παράλληλα, όμως, θέτει ως προαπαιτούμενο για νέα αναβάθμιση -έχοντας θετικές προοπτικές- τις περαιτέρω φιλε-επενδυτικές μεταρρυθμίσεις, στις οποίες περιλαμβάνεται η ενίσχυση της ευελιξίας στην αγορά εργασίας. Ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, μάλιστα έχει θέσει ως κεντρικό στόχο την ανάκτηση επενδυτικής βαθμίδας για τα ελληνικά ομόλογα μέσα στο 2022.
Crisis Management: Η ανάλυση κινήσεων και ανακοινώσεων
Πλέον, το ερώτημα που ανακύπτει είναι αν και κατά πόσο η κρίση θεωρείται λήξασα, ή αν θα συνεχίσει να έχει παρενέργειες τόσο στην ίδια την εταιρία όσο και στο επχειρηματικό μοντέλο των εταιριών διανομής φαγητού.
Η εταιρία προσπάθησε με διαρροές και φτιαγμένα μηνύματα από άλλους εργαζομένους να ελέγξει και να οριοθετήσει την “φωτιά” στα social media, προβάλλοντας το εργασιακό περιβάλλον και την εις βάρος της αδικία.
Στην πραγματικότητα, είναι αυτό το αίσθημα αδικίας που βιώνει η διοίκηση της εταιρίας και που επιχειρεί να αναδείξει που φαίνεται ότι αποτελεί την “εγγύηση’ για την προοπτική άδικης μεταχείιρισης των εργαζομένων.
Η εταιρία στις ανακοινώσεις της δεν απολογείται, δεν αναλαμβάνει την ευθύνη αλλά επιχειρεί να αντιμεταθέσει εις άγνωστον τις ευθύνες για την αρχική επικοινωνία και την υπεράσπιση της πολιτικής της με την ανακοίνωση που εξέδωσε.
Τόσο το νέο μήνυμα όσο και το δελτίο Τύπου που εξέδωσε η εταιρία έχουν σαφή χαρακτηριστικά νομικής παρέμβασης, γι αυτό άλλωστε το ένα κάνει αναφορά στο άλλο. Η συμμετοχή δικηγόρων σε τέτοιες κρίσεις -στην Ελλάδα- είναι συνηθισμένη. Παράλληλα όμως στέλνει σαφές μήνυμα ότι η διοίκηση δεν έχει τελειώσει με το θέμα και ότι ετοιμάζει κάτι άλλο. Διαφορετικά θα είχε αρκεστεί στους επικοινωνιολόγους.
Ως εκ τούτου, είναι προφανές ότι η διοίκηση σχεδιάζει comeback στο θέμα, αλλά σε άλλη περίοδο και με διαφορετικό τρόπο.
Το timeline της κρίσης
- Η εταιρία έστειλε μήνυμα που έθετε μια ομάδα της τάξης των 150 διανομέων που εργάζονται με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας οι οποίες εκπνέουν, να αποδεχθούν τη μετατροπή τους σε freelancers ή να απολυθούν.
- Σύντομα το θέμα έλαβε διαστάσεις με την αναπαραγωγή του μηνύματος στα social media με το hashtag #cancel_efood να γίνεται κορυφαίο trend στο Twitter και να κυριαρχεί στο Facebook.
- Η έκταση που λαμβάνει το θέμα στα social media δεν αφήνει αδιάφορα τα ψηφιακά media, τα οποία αναδεικνύουν την κατάσταση με σαφές μέτωπο απέναντι στην εταιρία.
- Καθώς το θέμα “καίει” και συμπίπτει με την ψήφιση του εργατικού νομοσχεδίου, το εκμεταλλεύεται η αντιπολίτευση που αναδεικνύει σε μείζον πολιτικό και το θέτει στην κεντρική πολιτική σκηνή.
- Η εταιρία σε μια προσπάθεια να αμβλύνει τις αλγεινές εντυπώσεις και να αντιστρέψει την τάση που δημιουργείται και οδηγεί σε μαζικές απεγκαταστάσεις της εφαρμογής efood από τα κινητά, εκδίδει ανακοίνωση που επιχειρεί να ανασκευάσει το πλαίσιο περί εργασιακού εκβιασμού, αλλά χωρίς να αλλάζει στάση απέναντι στους διανομείς.
- Το θέμα θα κυριαρχίσει στα κανάλια και στις έντυπες εκδόσεις εφημερίδων την επόμενη ημέρα και το Σαββατοκύριακο.
- Καθώς η κατάσταση έχει εκφύγει κάθε ελέγχου και οι παραγγελίες τις τελευταίες 24 ώρες είναι σαφώς μειωμένες, η εταιρία στέλνει νέο μήνυμα στους διανομείς κάνοντας -αυτή τη φορά- λόγο για την προστασία των εργασιακών τους δικαιωμάτων και προσφέροντας επιλογή ανανέωσης των συμβάσεων με τους ίδιους όρους.
Εκτός ελέγχου
Στο μεταξύ όμως η εταιρία έχει βρεθεί στο επίκεντρο πολιτικής αντιπαράθεσης κυβέρνησης – αντιπολίτευσης, με αντιπολιτευόμενα μέσα να “σκάβουν” στο παρόν και το παρελθόν του ιδιοκτήτη και του αδερφού και να αναδεικνύουν σχέσεις και διαδρομές χρημάτων με την σύζυγο του πρωθυπουργού, σε άλλο όμως επιχειρηματικό πλαίσιο.
Ακολούθησε ανακοίνωση της Μαρέβας Γκραμπόφσκι – Μητσοτάκη που ξεκαθαρίζει ότι δεν έχει σχέση με την efood και που απειλεί τον δημοσιογράφο-εκδότη Κώστα Βαξεβάνη με προσφυγή στη Δικαιοσύνη.
Το θέμα έχει ήδη ξεφύγει από κάθε έλεγχο και κομματικοποιείται, γεγονός που υπονομεύει μακροπρόθεσμα το προφίλ της εταιρίας.
Πλέον, η οργή στα social media βρίσκει όχι μόνο μιντιακή αλλά και πολιτική έκφραση, αυξάνοντας τους κινδύνους για το επιχειρηματικό μοντέλο, τη φήμη και τη λειτουργία της εταιρίας, εκθετικά.
Παράλληλα, η κυβέρνηση σε μια προσπάθεια να επιδείξει αντανακλαστικά διαρρέει για μπαράζ ελέγχων εταιρίες διανομής με αντικείμενο την επίβλεψη τήρησης της νομοθεσίας για τους διανομείς.
Μηνύματα και ανακοινώσεις
Το νέο μήνυμα της efood στους διανομείς
«Αγαπημένοι μας riders, δεδομένης της λανθασμένης επικοινωνίας που έλαβαν ορισμένοι συνάδελφοί μας την Τετάρτη, και όπως αναφέραμε και στο σχετικό δελτίο Τύπου, θέλουμε να ξεκαθαρίσουμε ότι η διασφάλιση των δικαιωμάτων σας είναι αδιαπραγμάτευτη. Γι’ αυτόν τον λόγο, αντιθέτως με τα όσα ακούγονται και έχουν γραφτεί περί εκβιασμού, διευκρινίζουμε ότι όλοι οι διανομείς θα συνεχίσετε να έχετε την επιλογή:
Να ανανεώσετε με τη λήξη την υπάρχουσα σύμβασή σας με τους ίδιους όρους
Εφόσον το επιθυμείτε να γίνετε freelancers.
Η ενδιάμεση ανακοίνωση της efood
«Αδιαπραγμάτευτη στάση του efood είναι η διασφάλιση των δικαιωμάτων των διανομέων και των συνεργατών μας. Αποδοκιμάζουμε τη χθεσινή λανθασμένη επικοινωνία καθώς δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και την κουλτούρα της εταιρείας.
To efood αποτελεί εδώ και 10 χρόνια τη Νο1 υπηρεσία delivery, επενδύοντας σε ένα πρότυπο περιβάλλον εργασίας με σταθερές συνεργασίες και αυτή τη στιγμή απασχολεί 3.700 εργαζόμενους εκ των οποίων οι 3.000 είναι διανομείς σε όλη την Ελλάδα.
Δεδομένης της ταχείας ανάπτυξης του κλάδου και των συνεχών επενδύσεων από την εταιρία υπολογίζεται να δημιουργηθούν άλλες 7.500 θέσεις εργασίας εντός του 2022 εκ των οποίων οι 7.000 αφορούν διανομείς. Οι διανομείς αποτελούν θεμέλιο της πλατφόρμας, αναδεικνύοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το πρόσωπο της εταιρείας στους καταναλωτές.
Στο πλαίσιο της συνεργασίας του με τους διανομείς παρέχει συμβάσεις ορισμένου και αορίστου χρόνου, καθώς και τη σύμβαση με πάροχο ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου (freelancer).
Στην σχέση εξαρτημένης εργασίας, οι διανομείς απολαμβάνουν ανταγωνιστικές αποδοχές, προσαυξήσεις σε ημέρες και ώρες που προβλέπονται, ασφαλιστικές εισφορές, μηνιαίο bonus απόδοσης, μηνιαία παροχή σε κάρτα καυσίμων, ιδιωτική ασφάλεια, αποζημίωση δικύκλου, πλήρη επαγγελματικό εξοπλισμό, εκπαίδευση και ευκαιρίες εξέλιξης.
Στο μοντέλο ανεξάρτητης συνεργασίας (freelancer), οι συνεργάτες – διανομείς απολαμβάνουν ανταγωνιστικές αποδοχές, αμοιβή ανά παραγγελία, πρόσθετη αμοιβή ανάλογα με τις χιλιομετρικές αποστάσεις, παροχή επαγγελματικού εξοπλισμού, προσωπικό προγραμματισμό στις ώρες και ημέρες εργασίας, απόλυτο έλεγχο των αποδοχών τους και εκπαίδευση.
Θα θέλαμε να διευκρινίσουμε προς τους διανομείς, συνεργάτες και χρήστες του efood πως η λανθασμένη διατύπωση της πρόσφατης επικοινωνίας που έγινε προς 115 διανομείς των οποίων η σύμβαση λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2021, δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και τη κουλτούρα της εταιρείας και σε καμία περίπτωση δεν ήταν εκβιαστική.
Ουδεμία πρόθεση είχε να δημιουργήσει κλίμα ανασφάλειας στους διανομείς, αλλά αντιθέτως να προσφέρει, σε όσους το επιθυμούν και λήγει η σύμβασή τους, έναν νέο τρόπο συνεργασίας με την εταιρεία που θα λειτουργήσει θετικά προς τις δύο πλευρές.
Το efood τοποθετεί την πετυχημένη επιχειρησιακή του ύπαρξη δίπλα στους διανομείς και τους διαβεβαιώνει πως με βασικές αρχές του τη διαφάνεια, τη συνέπεια και το σεβασμό προς τους συνεργάτες του ουδεμία πρόθεση έχει να μειώσει το στόλο του, αντιθέτως τον αυξάνει διαρκώς».
Το αρχικό μήνυμα
«Αγαπητέ Rider, στο πλαίσιο της αύξησης της παραγωγικότητας του στόλου και της ευρύτερης στρατηγικής της εταιρείας, θα θέλαμε να σου προτείνουμε να συμμετάσχεις και εσύ στο σχήμα συνεργασίας freelancing. Θέλουμε να συνεχίσεις να εργάζεσαι ως freelancer -ανέφερε το μήνυμα- Θα έχεις την ευελιξία να διαμορφώσεις τις ώρες εργασίας σου και να αυξήσεις τις αποδοχές σου. Σε διαφορετική περίπτωση θα θέλαμε να σε ενημερώσουμε ότι δεν υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης της υπάρχουσας σύμβασης. Παρακαλώ να μας ενημερώσεις άμεσα μέσω ticket για την αποδοχή του παραπάνω, προκειμένου να σε ενημερώσουμε για τα επόμενα βήματα».