Σε επικοινωνιακή και πθανώς επιχειρηματική δίνη εισέρχεται εταιρία διανομής τροφίμων efood, καθώς η διοίκηση της εταιρίας σε μια προσπάθεια να επιβάλλει νέους εργασιακούς όρους υπερεκτίμησε τη διαπραγματευτική της ισχύ και υποτίμησε τους διανομείς και τον αντίκτυπο σκληρών πολιτικών στην κοινωνία.
- Το μήνυμα που άναψε τη φωτιά
- Η αντίδραση και τα social media
- Η πολιτική κλιμάκωση
- Τα ρίσκα
- Η ανακοίνωση που επιδεινώνει το πρόβλημα
Έτσι, η efood, μέχρι πρότινος πρωτοπόρος εταιρία, βρίσκεται αντιμέτωπη με μια τεραστίων διαστάσεων επικοινωνιακή κρίση, οι επιχειρηματικές επιπλοκές της οποίας δεν μπορούν να προβλεφθούν σε αυτή τη φάση.
Η εταιρία με ένα μήνυμα που έστειλε στους διανομείς της και μάλιστα γενικό και ανώνυμο, τους ενημέρωνε εκβιαστικά για την αποδοχή νέων -δυσμενέστερων- εργασιακών συνθηκών ή τη διακοπή της συνεργασίας, ζητώντας μάλιστα άμεσες απαντήσεις.
Το μήνυμα, μεταξύ άλλων αναφέρει:
«Αγαπητή Rider, στο πλαίσιο της αύξησης της παραγωγικότητας του στόλου και της ευρύτερης στρατηγικής της εταιρείας, θα θέλαμε να σου προτείνουμε να συμμετάσχεις και εσύ στο σχήμα συνεργασίας freelancing. Θέλουμε να συνεχίσουμε τη συνεργασία μας αλλά με βάση τα παραπάνω και το batch σου εκτιμούμε ότι θα ήταν καλύτερο να συνεχίσεις να εργάζεσαι ως freelancer
Το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία ενός τεράστιου κύματος αντιδράσεων, αρχικά μεταξύ των διανομέων, το οποίο σε χρόνο ρεκόρ διαχύθηκε στα social media, με το hashtag #cancel_efood να γίνεται κορυφαίο στο Twitter και να αποκτά μεγάλη δυναμική στο Facebook. Το θέμα γρήγορα βρήκε διέξοδο στα ηλεκτρονικά media και εκφράστηκε και σε πολιτικό επίπεδο, με την αντιπολίτευση να επιδεικνύει αντανακλαστικά, θέτοντας το θέμα στο πλαίσιο του νέου εργασιακού νόμου.
Με την πλάτη στον τοίχο
Αν και ακόμα δεν είναι σαφές πόσοι χρήστες έχουν απεγκαταστήσει το app της efood από τα κινητά τους, είναι σαφές ότι η “συνήθεια” που η ίδια η εταιρία καθιέρωσε μεταξύ των χρηστών υπονομεύεται.
Την κατάσταση για την efood θα μπορούσαν να επιδεινώσουν οι αντιδράσεις κοινωνικών και καταναλωτικών φορέων, αλλά και των ανταγωνιστριών εταιριών. Αν για παράδειγμα η box της Cosmote και η Wolt επιδείξουν διαφορετικό πρόσωπο εργασιακά και το προβάλλουν επικοιωνιακά, τότε το σκηνικό στη διανομή φαγητού θα μπορούσε να διαφοροποιηθεί και μάλιστα δραστικά.
Τέτοιες πολιτικές όμως, θα μπορούσαν να έχουν αντίκτυπο και στο σκέλος της προσφοράς, καθώς αρκετοί και ισχυροί συνεργάτες της efood επενδύουν σε φιλικές πολιτικές προς τους εργαζομένους. Ενδεχόμενη διακοπή συνεργασιών από μεγάλους ή και μικρούς πωλητές θα μπορούσαν να προκαλέσουν ισχυρούς κραδασμούς στην efood και να επιβάλλουν την αλλαγή πολιτικών ή και διοίκησης ακόμη.
Λόγω του τομέα και του τρόπου που διεξάγει τις δραστηριότητές της η εταιρία υπάρχει και το ρίσκο της διαρκούς και πολυεπίπεδης ψηφιακής υπονόμευσης, Αυτό θα μπορούσε να είναι αποτέλεσμα δράσης ακτιβιστικών ομάδων hackers, όπως οι Anonymous ή ακόμα και smearing campaigns από καταναλωτικές ομάδες και επιχειρηματικούς αντιπάλους.
Υποκριτική αντίδραση της efood
Μετά τον σάλο που προκλήθηκε στο διαδίκτυο, η efood με ανακοίνωσή της προσπαθεί να ανατρέψει τις εντυπώσεις, δηλώνοντας ότι «αποδοκιμάζουμε τη χθεσινή λανθασμένη επικοινωνία καθώς δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και την κουλτούρα της εταιρείας».
Υποστηρίζει ότι «ουδεμία πρόθεση είχε να δημιουργήσει κλίμα ανασφάλειας στους διανομείς, αλλά αντιθέτως να προσφέρει, σε όσους το επιθυμούν και λήγει η σύμβασή τους, έναν νέο τρόπο συνεργασίας».
Παρ όλα αυτά η εταιρία δεν φαίνεται διατεθειμένη να υπαναχωρήσει από την απόφασή της να μην ανανεώσει τις συμβάσεις των διανομέων που εκπνέουν, προωθώντας το μοντέλο συνεργασίας ως ανεξάρτητους, ήτοι freelancers.
“Ρίχνει λάδι στη φωτιά”
Η διοίκηση της εταιρίας αναγκάστηκε να εκδώσει εκτενή ανακοίνωση, πολύ περισσότερων λέξεων, απ ότι το αρχικό μήνυμα επιχειρώντας να εξηγήσει την πολιτική της στο κοινό και στα media.
Η επιμονή της έγινε αντιληπτή ως αδιαλλαξία από τους χρήστες στα social media με το hashtag #cancel_efood να υπερβαίνει τις 34 χιλιάδες αναφορές στο twitter.
Από τους έως τώρα χειρισμούς της εταιρίας προκύπτει ότι η διοίκηση εμφορείται από την εμπεδωμένη εκτίμηση ότι το κύμα θα καταλαγιάσει και ότι οι απώλειες θα είναι μεσοπρόθεσμα διαχειρίσιμες.
Κατ επέκταση, η εταιρία αναιρεί στην πράξη την “συγνώμη” που “ψέλλισε”, γεγονός που καθιστά την όποια αντίδραση υποκριτική και ρίχνει λάδι στη φωτιά.
Η ανακοίνωση της efood
Αδιαπραγμάτευτη στάση του efood είναι η διασφάλιση των δικαιωμάτων των διανομέων και των συνεργατών μας. Αποδοκιμάζουμε τη χθεσινή λανθασμένη επικοινωνία καθώς δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και την κουλτούρα της εταιρείας. To efood αποτελεί εδώ και 10 χρόνια τη Νο1 υπηρεσία delivery, επενδύοντας σε ένα πρότυπο περιβάλλον εργασίας με σταθερές συνεργασίες και αυτή τη στιγμή απασχολεί 3.700 εργαζόμενους, εκ των οποίων οι 3.000 είναι διανομείς σε όλη την Ελλάδα.
Δεδομένης της ταχείας ανάπτυξης του κλάδου και των συνεχών επενδύσεων από την εταιρεία, υπολογίζεται να δημιουργηθούν άλλες 7.500 θέσεις εργασίας εντός του 2022, εκ των οποίων οι 7.000 αφορούν διανομείς. Οι διανομείς αποτελούν θεμέλιο της πλατφόρμας, αναδεικνύοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το πρόσωπο της εταιρείας στους καταναλωτές.
Στο πλαίσιο της συνεργασίας του με τους διανομείς, παρέχει συμβάσεις ορισμένου και αορίστου χρόνου, καθώς και τη σύμβαση με πάροχο ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου (freelancer).
Τα μοντέλα εργασίας
- Στη σχέση εξαρτημένης εργασίας, οι διανομείς απολαμβάνουν ανταγωνιστικές αποδοχές, προσαυξήσεις σε ημέρες και ώρες που προβλέπονται, ασφαλιστικές εισφορές, μηνιαίο bonus απόδοσης, μηνιαία παροχή σε κάρτα καυσίμων, ιδιωτική ασφάλεια, αποζημίωση δικύκλου, πλήρη επαγγελματικό εξοπλισμό, εκπαίδευση και ευκαιρίες εξέλιξης.
- Στο μοντέλο ανεξάρτητης συνεργασίας (freelancer), οι συνεργάτες – διανομείς απολαμβάνουν ανταγωνιστικές αποδοχές, αμοιβή ανά παραγγελία, πρόσθετη αμοιβή ανάλογα με τις χιλιομετρικές αποστάσεις, παροχή επαγγελματικού εξοπλισμού, προσωπικό προγραμματισμό στις ώρες και ημέρες εργασίας, απόλυτο έλεγχο των αποδοχών τους και εκπαίδευση.
Η …συγνώμη
Θα θέλαμε να διευκρινίσουμε προς τους διανομείς, συνεργάτες και χρήστες του efood, πως η λανθασμένη διατύπωση της πρόσφατης επικοινωνίας που έγινε προς 115 διανομείς των οποίων η σύμβαση λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2021, δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και την κουλτούρα της εταιρείας και σε καμία περίπτωση δεν ήταν εκβιαστική.
Ουδεμία πρόθεση είχε να δημιουργήσει κλίμα ανασφάλειας στους διανομείς, αλλά αντιθέτως να προσφέρει, σε όσους το επιθυμούν και λήγει η σύμβασή τους, έναν νέο τρόπο συνεργασίας με την εταιρεία, που θα λειτουργήσει θετικά προς τις δύο πλευρές.
Το efood τοποθετεί την πετυχημένη επιχειρησιακή του ύπαρξη δίπλα στους διανομείς και τους διαβεβαιώνει πως με βασικές αρχές του τη διαφάνεια, τη συνέπεια και τον σεβασμό προς τους συνεργάτες του, ουδεμία πρόθεση έχει να μειώσει τον στόλο του, αντιθέτως τον αυξάνει διαρκώς.