Στα τάρταρα, ήτοι τα επίπεδα του 1956 υποχώρησε η παραγωγή αυτοκινήτων στη Μεγάλη Βρετανία, αφενός λόγω της υγειονομικής κρίσης και της αβεβαιότητας στην οικονομία και αφετέρου λόγω της έλλειψης πλακετών μικροτσίπ, που οφείλεται σε έλλειψη πρώτων υλών και προβλήματα στα logistics.
Μετά τις διαταραχές στην παραγωγή της γερμανικής Skoda και της ιαπωνικής Toyota, ήρθε η σειρά της Μεγάλης Βρετανίας, αναδύοντας για ακόμη μαι φορά την καίρια επιρροή της ολιγοπολιακής πολιτικής των μικροτσίπ και του κορονοϊού στις αυτοκινητοβιομηχανίες. Όσον αφορά τη ΜΒ, η παραγωγή αυτοκινήτων μειώθηκε στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Ιούλιο του 1956, λόγω της παγκόσμιας έλλειψης ημιαγωγών και της έλλειψης εργαζομένων, οι οποίοι βρίσκονται υπό καθεστώς εκ περιτροπής εργασίας, λόγω της πανδημίας.
Σύμφωνα με το CNBC, ο λόγος του γενικότερου προβλήματος έγκειται στο ότι αρκετοί κατασκευαστές αυτοκινήτων ακύρωσαν τις παραγγελίες τους για ημιαγωγούς στην αρχή της πανδημίας, καθώς ανησυχούσαν για μία ενδεχόμενη πτώση στις πωλήσεις. Όμως, οι πωλήσεις ανέκαμψαν γρηγορότερα από το αναμενόμενο με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να βρίσκονται πλέον αντιμέτωποι με τις ελλείψεις.
Πώς επηρεάζεται η αυτοκινητοβιομηχανία
Αρκετοί κατασκευαστές αυτοκινήτων ακύρωσαν παραγγελίες ημιαγωγών στην αρχή της πανδημίας, όταν ήταν διάχυτος ο προβληματισμός για μείωση των πωλήσεων.
Όταν, όμως, φάνηκε ότι οι πωλήσεις ανέκαμπταν νωρίτερα από το αναμενόμενο, οι κολοσσοί της αυτοκινητοβιομηχανίες βρέθηκαν τελευταίες στην ….ουρά για τσιπ.
Όπως έχει σημειωθεί πολλάκις στο crisis monitor, οι επιπλοκές και εντάσεις προκαλεί η έλλειψη μικροτσίπ στις αυτοκινητοβιομηχανίες, προέρχεται από τη μεγάλη εξάρτηση των αυτοκινητοβιομηχανιών σε μικροτσίπ, προκαλώντας αρρυθμίες στην παραγωγή.
Είναι γεγονός πως η καινοτομία των ημιαγωγών είναι καίρια για τη δημιουργία κάθε τι «έξυπνου». Από κινητά τηλέφωνα μέχρι διαστημόπλοια, απαιτούνται τσιπ για να λειτουργήσουν. Ωστόσο είναι ακόμη τρομερά δυσεύρετα καθώς αποτελούν αρκετά πρόσφατη τεχνολογία και δεν υπάρχει ακόμη μεγάλη διάχυση της τεχνογνωσίας παγκοσμίως ώστε να μην εξαρτώνται όλοι μόνο από τις 2-3 εταιρείες που τα κατασκευάζουν.
Δύο είναι τα καίρια προβλήματα που εμποδίζουν την παραγωγή: έλλειψη τεχνογνωσίας και εξάρτηση από την Ταιβάν, άρα Κίνα αποκτώντας και γεωπολιτικές και γεωοικονομικές προεκτάσεις. Ως αποτέλεσμα, επηρεάζονται άμεσα και οι αγορές μέσω των αυξήσεων του πληθωρισμού, λόγω έλλειψης τσιπ και αύξησης των τιμών στα προϊόντα.
Και δη η βρετανική
Τα νέα οχήματα έχουν δεκάδες μικροτσίπ για να ελέγχουν τα πάντα, από το υδραυλικό τιμόνι και το ηχοσύστημα του αυτοκινήτου έως την επιτάχυνση και τα ηλεκτρικά παράθυρα.
Επομένως, αποτελεί κρίσιμό ζήτημα η εξέυρεση μικροτσίπ για το Ηνωμένο Βασίλειο εφόσον κατασκευάζει πολλά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία χρειάζονται σημαντικά περισσότερα τσιπ.
Περίπου το 26% των αυτοκινήτων που κατασκευάστηκαν από βρετανικές μονάδες τον Ιούλιο ήταν είτε ηλεκτρικά, είτε υβριδικά, ανέφερε η SMMT, προσθέτοντας ότι αυτό είναι ένα νέο ρεκόρ. Στο επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου παρήχθησαν 126.757 αυτής της κατηγορίας οχήματα.
Τα ποσοστά
Έτσι οι όγκοι μειώθηκαν κατά 37,6% ετησίως και τον περασμένο μήνα πέρασαν από την γραμμή παραγωγής των εργοστασίων της Μ. Βρετανίας 53.438 οχήματα, σύμφωνα με την Εταιρεία Κατασκευαστών και Εμπόρων Αυτοκινήτων (SMMT).
Και όμως, ενώ αυτός καθαυτός ο Ιούλιος ήταν ένας ιδιαίτερα κακός μήνας για τον κλάδο, η παραγωγή αυτοκινήτων στα εργοστάσια του Ηνωμένου Βασιλείου είναι αυξημένη κατά 18,3% σε σχέση με το 2020 σε επίπεδο επταμήνου.
Περίπου 552.361 αυτοκίνητα έχουν κατασκευαστεί στο Ηνωμένο Βασίλειο από τον Ιανουάριο. Βεβαίως, εξακολουθεί να είναι ένα νούμερο σημαντικά μικρότερο σε σύγκριση με τα πριν την πανδημία επίπεδα, εκείνα του 2019, κατά 28,7%.
Ο CEO της SMMT, Μάικ Χος, σχολίασε πως οι αριθμοί «αποκαλύπτουν τις εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες που εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν οι Βρετανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων».
«Ενώ ο αντίκτυπος του pingdemic (σ.σ.: το μέτρο που ίσχυε στη Βρετρανία μέχρι τις 16 Αυγούστου, βάσει του οποίου άτομα που ελάμβαναν μήνυμα στο τηλέφωνό τους ότι ήρθαν σε επαφή με επιβεβαιωμένο κρούσμα θα έπρεπε να τεθεί σε αυτοαπομόνωση) θα μειωθεί καθώς αλλάζουν οι κανόνες αυτοαπομόνωσης, η παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών δείχνει ελάχιστα σημάδια περιορισμού», δήλωσε ο ίδιος.