Επιπλοκές και εντάσεις προκαλεί η έλλειψη μικροτσίπ ακόμα στις αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς η αναγκαστική μείωση παραγωγής οδηγεί σε αλλεπάλληλες αντιδράσεις στον τομέα. Αυτό το γεγονός είναι πλέον πιο έντονο στην ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία Toyota.
Ο κολοσσός Toyota Motor Corporation ανακοίνωσε τη μείωση και εκ περιπτροπής παραγωγή των εργοστασίων της παγκοσμίως καθ’ όλο τον Σεπτέμβριο.
Αυτή η κίνηση αναμένεται να έχει άμεσες αρνητικές συνέπειες διότι θα ρίξει στα τάρταρα τον παγκόσμιο στόχο της αυτοκινητοβιομηχανίας κατά 40%. Η αιτία που οδήγησε σε αυτή την κίνηση η οποία διαταράζει τις αγορές έγκειται στην πρόσφατη έξαρση των κρουσμάτων κορονοϊού στη Νοτιοανατολική Ασία, συμπεριλαμβανομένης της Μαλαισίας και του Βιετνάμ, επιδεινώνοντας την έλλειψη ανταλλακτικών, με βασική έλλειψη τα μικροτσίπ.
Η μεγάλη εξάρτηση των αυτοκινητοβιομηχανιών από μικροτσίπ, ιδιαίτερα καθώς οι νέες τεχνολογίες διευρύνουν τα ηλεκτρονικά μέρη των αυτοκινήτων, προκαλεί αρρυθμίες στην παραγωγή με τη διοίκηση να θέτει σε αναγκαστική εκ περιτροπής αργία εργαζομένους, προκαλώντας σφοδρές αντιδράσεις από τα ισχυρά εργατικά σωματεία.
Είναι γεγονός πως η καινοτομία των ημιαγωγών είναι καίρια για τη δημιουργία κάθε τι «έξυπνου». Από κινητά τηλέφωνα μέχρι διαστημόπλοια, απαιτούνται τσιπ για να λειτουργήσουν. Ωστόσο είναι ακόμη τρομερά δυσεύρετα καθώς αποτελούν αρκετά πρόσφατη τεχνολογία και δεν υπάρχει ακόμη μεγάλη διάχυση της τεχνογνωσίας παγκοσμίως ώστε να μην εξαρτώνται όλοι μόνο από τις 2-3 εταιρείες που τα κατασκευάζουν.
Δύο είναι τα καίρια προβλήματα που εμποδίζουν την παραγωγή: έλλειψη τεχνογνωσίας και εξάρτηση από την Ταιβάν, άρα Κίνα, αποκτώντας και γεωπολιτικές και γεωοικονομικές προεκτάσεις. Ως αποτέλεσμα, επηρεάζονται άμεσα και οι αγορές μέσω των αυξήσεων του πληθωρισμού, λόγω έλλειψης τσιπ και αύξησης των τιμών στα προϊόντα.
Auditor’s note
Η απότομη ανάκαμψη και τα προβλήματα στα logistics, εξαιτίας της κρίσης του κονοροϊού και του γεωοικονομικού ανταγωνισμού ΗΠΑ-Κίνας, δημιουργούν ελλείψεις, οι οποίες προσωρινά ανεβάζουν τις τιμές, δημιουργώντας πληθωριστικές πιέσεις.
Παρόλα αυτά, η ζήτηση για αυτοκίνητα παραμένει υψηλή παγκοσμίως. Επομένως, αν οι αυτοκινητοβιομηχανίες -και οι χώρες παραγωγής τους- επιθυμούν να διατηρήσουν το πλεονέκτημα της ζήτησης, ίσως ακολουθήσουν πρακτικές ενίσχυσης του R&D ώστε να μην διαθέτουν μόνο τρία κράτη παγκοσμίως το ολιγοπώλιο, ειδικά η «Ταϊβάν»!
Το παρασκήνιο
Η Toyota σχεδιάζει την παραγωγή μόνο 500.000 αυτοκινήτων τον Σεπτέμβριο, ήτοι 360.000 λιγότερα από τον αρχικό στόχο. Ως αποτέλεσμα, η παραγωγή θα επηρεαστεί σαφώς περισσότερο την μια ασιατική τίγρη, ήτοι την Ιαπωνία, με τα 14 εργοστάσιά της να κλείνουν από μία σε 22 ημέρες.
Ωστόσο, δεν θα είναι η Ασία η μόνη που θα έχει ελλείψεις καθώς εταιρεία θα εφαρμόσει επίσης περικοπές παραγωγής 80.000 μονάδων σε ΗΠΑ, Καναδά και Κίνα και 40.000 στην Ευρώπη. Όλη αυτή η τάση με την εντεινόμενη έλλειψη των ημιαγωγών, εγείρει έντονες ανησυχίες τόσο ως προς την πορεία της Ιαπωνίας στον αυτοκινητοβιομηχανικό τομέα, όσο και ως τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες περί της σημαντικής έλλειψης του πολύτιμου αυτού αγαθού.
Βέβαια, η Toyota δεν είχε έρθει εξ’ απήνης. Οι εκτιμήσεις παραγωγής ήταν εδώ και καιρό συγκρατημένες για το 2021 επειδή είχε προβλέψει τους κινδύνους που σχετίζονται με την έλλειψη ημιαγωγών. Στη συνέχεια, σύμφωνα με ανακοίνωσή της, προσπαθεί να καθησυχάσει τα πνεύματα, ελπίζοντας παράλληλα πως θα καταφέρει να καλύψει την παραγωγή από τον Οκτώβρη του έτους.
Το παράδοξο για τις αγορές ήταν το γεγονός πως η Toyota ήταν μία από τις σχετικά λιγότερο επηρεαζόμενες αυτοκινητοβιομηχανίες από την παγκόσμια έλλειψη μικροτσίπ και την πανδημία, καταδεικνύοντας το ότι κανείς εντέλει δεν γλιτώνει ούτε από τις επιδράσεις της πανδημίας, αλλά κυρίως, ούτε από τη σοβαρότητα της έλλειψης τσιπ για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.