Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε, σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, τον μόνιμο Μηχανισμό Διασφάλισης Ισχύος του Βελγίου, όντας το πρώτο κράτος-μέλος της ΕΕ που εγκρίθηκε το σχέδιό του. Ο μηχανισμός αυτός θα συμβάλει στη διασφάλιση της ασφάλειας του εφοδιασμού με ηλεκτρική ενέργεια, ιδίως ενόψει της απόφασης του Βελγίου να καταργήσει σταδιακά την πυρηνική της ικανότητα έως το 2025, χωρίς να στρεβλώνει τον ανταγωνισμό του στην ενιαία αγορά. Είναι ο πρώτος μηχανισμός που εγκρίθηκε από την Επιτροπή μετά την έναρξη ισχύος του.
Τον Σεπτέμβριο του 2020, η Επιτροπή ξεκίνησε την έρευνα αξιολόγησης για να αξιολογήσει εάν τα σχέδια πράσινης μετάβασης ενέργειας αντικατροπτίζουν τους κανόνες της ΕΕ στον μηχανισμό για την απόδοση οικονομικών ενισχύσεων.
Η Επιτροπή ανησυχούσε ότι ο μηχανισμός ικανότητας, όπως κοινοποιήθηκε από το Βέλγιο, μπορεί να μην είναι σύμφωνος με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, ιδίως με τις κατευθυντήριες γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις για την προστασία του περιβάλλοντος και την ενέργεια.
Συγκεκριμένα, η Επιτροπή είχε αμφιβολίες ως προς το αν η χωρητικότητα στη βελγική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας είχε ποσοτικοποιηθεί σωστά από το Βέλγιο και εάν ο μηχανισμός δεν θα υπερβαίνει την αναγκαία επάρκεια πόρων. Ωστόσο, κατά τη έρευνά της, η Επιτροπή, ενώ στην αρχή δεν ήταν αισιόδοξη ως προς το σχέδιο και την πορεία του Βελγίου, αναθεώρησε την οπτική αυτή λόγω των βελτιώσεων που πραγματοποίησαν οι βελγικές αρχές.
Το ελληνικό σχέδιο
Αυτό το παράδειγμα θα μπορούσε να αποτελέσει καίριο και για το ελληνικό σχέδιο ΜΔΙ το οποίο σύμφωνα με τους αναλυτές, παρουσιάζει διάφορα προβλήματα, κυρίως ως προς το ζήτημα της αργής απολιγνιτοποίησης σε βάρος άλλων τεχνολογιών.
Σύμφωνα με τον προτεινόμενο ΜΔΙ, οι λιγνιτικές μονάδες μπορούν να συνάψουν συμβόλαια ισχύος με διάρκεια ως το 2033, ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι υπερβαίνουν κατά πολύ το όριο εκπομπών των 550 γραμμαρίων διοξειδίου του άνθρακα ανά παραγόμενη κιλοβατώρα που τέθηκε ως προϋπόθεση για τη συμμετοχή σε μηχανισμούς ισχύος από τον ευρωπαϊκό Κανονισμό για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Ως αποτέλεσμα. η επιχειρούμενη ενίσχυση του λιγνίτη έρχεται σε αντίθεση με το πλαίσιο των κρατικών ενισχύσεων από την ΕΕ καθώς και με τους ευρωπαϊκούς κλιματικούς στόχους και τις ευρωπαϊκές δεσμεύσεις για τήρηση της Συμφωνίας του Παρισιού.