Οι τιμές των κόκκων καφέ έχουν αυξηθεί κατά 44 % για το 2021, σύμφωνα με ανάλυση των New York Times, με τις εταιρείες αγοράς καφέ να σκέφτονται ακόμη και την πώλησή των προϊόντων τους στα σούπερ-μάρκετ.
Οι έμποροι καφέ μιλούν για μια σοβαρή επιχειρηματική κρίση. Καίριες συνέπειες της κρίσης αποτελούν οι αυξανόμενες τιμές ναύλων, η έλλειψη εμπορευμάτων και οι ακυρώσεις παραγγελιών, προκαλώντας οικονομική υπερφόρτωση στους εξαγωγείς καφέ της Βραζιλίας.
Ωστόσο, τα futures του καφέ Arabica ανέκαμψαν ελάχιστα τον Αύγουστο αφότου υπέστησαν τον Ιούλιο τη μεγαλύτερη πτώση των τελευταίων 12 ετών. Αιτία της ανάκαμψης αποτελεί η συνεχής ζήτηση παρά τις αυξήσεις των τιμών, αποδεικνύοντας πως ο καφές εξακολουθεί να είναι ισχυρό εμπορικό αγαθό που αντέχει στις διακυμάνσεις.
Η κρίση αυτή οδηγεί τους εμπόρους σε εναλλακτικές λύσεις όπως να πουλάνε τα προϊόντα τους στα σουπερ-μάρκετ, ώστε να αυξηθεί η ζήτηση από τους καταναλωτές. Αυτό βέβαια δεν επηρεάζει άμεσα τους κολοσσούς του καφέ όπως τα Starbucks και η Nestle εφόσον αγοράζουν τις προμήθειές τους εκ των προτέρων και μπορούν σε έναν βαθμό να αντέξουν τις διακυμάνσεις των τιμών τουλάχιστον για ένα ακόμη έτος. Εντούτοις, οι μικρότεροι έμποροι ή τα καφέ είναι αυτοί που θα πληγούν σκληρά και σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο.
Οι ένοχοι εδώ είναι κλασσικοί πλέον, ήτοι πολιτικές αναταραχές, κλιματική αλλαγή και κορονοϊός. Συγκεκριμένα, τα ακραία καιρικά φαινόμενα στη Βραζιλία, τα προβλήματα μεταφορών λόγω της συνεχιζόμενης πανδημίας και πολιτικές διαμαρτυρίες στην Κολομβία οδήγησαν την αύξηση του καφέ Arabica στην υψηλότερη τιμή του εδώ και επτά χρόνια.
Σχετικά με τον πρόσφατο παγετό στις φυτείες καφέ της Βραζιλίας, δημοσιεύθηκε μια προκαταρκτική εκτίμηση των ζημιών, σύμφωνα με την οποία οι απώλειες στις καλλιέργειες καφέ θα μπορούσαν να ανέλθουν σε περισσότερο από το ένα τρίτο του ποσού που πίνουν για παράδειγμα οι Αμερικανοί σε ένα χρόνο, ή έως και 10 εκατομμύρια σακούλες.
Οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να πίνουν καφέ
Σύμφωνα με το Bloomberg, οι καταναλωτές φαίνονται πρόθυμοι να πληρώσουν τη διόρθωση της τιμής της καφεΐνης τους. Παρά τη μικρή πτώση του 2020 λόγω της καραντίνας, η κατανάλωση καφέ αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται. Σύμφωνα με τον Darren Seifer, αναλυτής βιομηχανίας τροφίμων και ποτών στην ερευνητική εταιρεία NPD Group, ο καφές είναι «τόσο βασικό μέρος της καθημερινής ρουτίνας των καταναλωτών, θα χρειαζόταν πολλά για να αλλάξουν τις συνήθειες τους», προσθέτοντας ότι οι πελάτες είναι «συνηθισμένοι» στις απότομες διακυμάνσεις των τιμών του καφέ.