Επιπλοκές και εντάσεις προκαλεί η έλλειψη μικροτσίπ ακόμα στις αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς η αναγκαστική μείωση παραγωγής οδηγεί σε περιστολή προσωπικού και συνεπακόλουθες προστριβές διοικήσεων και συνδικάτων. Αυτό είναι πιο έντονο στη Skoda, του ομίλου Volkswagen.
Η μεγάλη εξάρτηση των αυτοκινητοβιομηχανιών από μικροτσίπ, ιδιαίτερα καθώς οι νέες τεχνολογίες διευρύνουν τα ηλεκτρονικά μέρη των αυτοκινήτων, προκαλεί αρρυθμίες στην παραγωγή με τη διοίκηση να θέτει σε αναγκαστική εκ περιτροπής αργία εργαζομένους, προκαλώντας σφοδρές αντιδράσεις από τα ισχυρά εργατικά σωματεία.
Είναι γεγονός πως η καινοτομία των ημιαγωγών είναι καίρια για τη δημιουργία κάθε τι «έξυπνου». Από κινητά τηλέφωνα μέχρι διαστημόπλοια, απαιτούνται τσιπ για να λειτουργήσουν. Ωστόσο είναι ακόμη τρομερά δυσεύρετα καθώς αποτελούν αρκετά πρόσφατη τεχνολογία και δεν υπάρχει ακόμη μεγάλη διάχυση της τεχνογνωσίας παγκοσμίως ώστε να μην εξαρτώνται όλοι μόνο από τις 2-3 εταιρείες που τα κατασκευάζουν.
Δύο είναι τα καίρια προβλήματα που εμποδίζουν την παραγωγή: έλλειψη τεχνογνωσίας και εξάρτηση από την Ταιβάν, άρα Κίνα αποκτώντας και γεωπολιτικές και γεωοικονομικές προεκτάσεις. Ως αποτέλεσμα, επηρεάζονται άμεσα και οι αγορές μέσω των αυξήσεων του πληθωρισμού, λόγω έλλειψης τσιπ και αύξησης των τιμών στα προϊόντα.
Τι συνέβη
Σύμφωνα με τα γερμανικά συνδικάτα των εργαζομένων στην αυτοκινητοβιομηχανία, η Skoda ανακοίνωσε σήμερα Πέμπτη την περικοπή των βαρδιών των εργαζομένων ενόψει μάλιστα της ετήσιας γενικής άδειας δύο εβδομάδων της αυτοκινητοβιομηχανίας, καθώς η παρατεταμένη έλλειψη ανταλλακτικών μειώνει δραστικά την παραγωγή.
Αυτή η κίνηση οδήγησε στην γενικότερη αγανάκτηση των εργαζομένων καθώς θα πρέπει αρκετοί από αυτούς να εργαστούν περισσότερες βάρδιες εφόσον θα μειωθεί και άλλο το προσωπικό, λόγω διακοπών.
Η Skoda δεν κάνει ακόμη κάποιο επίσημο σχόλιο.
Η Ταιβάν ως ηγέτιδα στην παραγωγή τσιπ
Στην βιομηχανία των τσιπ μόνο τρεις χώρες έχουν την απαραίτητη τεχνογνωσία: Ταιβάν, ΗΠΑ, Σουηδία. Ωστόσο, ο κολοσσός TSMC της Ταιβάν ξεπερνάει κατα πολύ τις δυνατότητες της αμερικανικής Intel και της Σουηδικής Ericsson, αποτελώντας ένα έμμεσο μονοπώλιο παραγωγής παγκοσμίως. Επομένως, πέρα από τις δυσκολίες λόγω μειωμένης παραγωγής, υπάρχουν και οι γεωπολιτικές εκτάσεις όπως οι αυξανόμενες εντάσεις μεταξύ ΗΠΑ-Κίνας.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το εμπάργκο στους ημιαγωγούς από την Κίνα προς τις ΗΠΑ, με αποτέλεσμα τα εργοστάσια παραγωγής υπολογιστών και smart-phones να δεινοπαθούν, έχοντας σημαντικές καθυστερήσεις στην παραγωγή και ραγδαία μείωση των κερδών τους πριν καν την εκδήλωση της πανδημίας.
Απαραίτητος ο ψηφιακός μετασχηματισμός
Ήδη η ΕΕ αναπτύσσει επενδυτικά προγράμματα με στόχο την εκπαίδευση για την απόκτηση της απαραίτητης τεχνογνωσίας στην παραγωγή των τσιπ. Γίνεται όλο και πιο σαφές πλέον πως οι δυτικές οικονομίες προσπαθούν να αναπτύξουν τη δική τους παραγωγή ημιαγωγών ώστε να υπάρχει η απαραίτητη επάρκεια στην παγκόσμια αγορά, και χωρίς να εξαρτώνται οι ίδιες, ειδικά από την Κίνα όπου της δίνουν το απαραίτητο οικονομικό χαρτί στην άσκηση πίεσης προς το εμπάργκο που της επιβάλλεται.
Όπως και να έχει, με την εκρηκτική άνοδο της τεχνολογίας στον 20ο αιώνα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι απαραίτητος. Όσο δεν επεκτείνεται η παραγωγή των τσιπ, τόσο πολλές επιχειρήσεις θα μένουν όλο και πιο πίσω με συνέπειες σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο.