Συμφωνία με τη Βόρεια Μακεδονία για την κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου που είναι απαραίτητος για τη βιωσιμότητα του υπό ανάπτυξη terminal LNG στην Αλεξανδρούπολη θα υπογράψει σήμερα η Ελλάδα με τη Βόρεια Μακεδονία, σε επίπεδο υπουργών. Παρών θα είναι και ο Ζόραν Ζάεφ, ο οποίος θα μιλήσει στο συνέδριο του Economist.
Η συμφωνία για τον διασυνδετήριο αγωγό φυσικού αερίου θα υπογραφεί μεταξύ του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα και του υπουργού Οικονομίας της Βόρειας Μακεδονίας Κρέσνικ Μπεκτέσι. Πρόκειται για μνημόνιο συνεργασίας για την κατασκευή του αγωγού.
Σε ότι αφορά την υπογραφή της ενεργειακής συμφωνίας η κα Πελώνη ανέφερε ότι «η Ελλάδα είναι υπέρ της ένταξης των γειτόνων μας των Δυτικών Βαλκανίων στην ΕΕ υπό τη γνωστή αιρεσιμότητα και είναι πάντα υπέρ της οικονομικής ανάπτυξης και της περιφερειακής σταθερότητας και μέσω διμερών συμφωνιών».
Τον Ζόραν Ζάεφ θα συνοδεύει στην Αθήνα, εκτός από τον υπουργό Οικονομίας και ο αναπληρωτής πρωθυπουργός Φατμίρ Μπιτίκι.
Auditor’s note
Η ελληνική κυβέρνηση εμφανιζόταν μέχρι πριν από λίγο καιρό δυσαρεστημένη -τουλάχιστον στο εσωτερικό- από τις κινήσεις της κυβέρνησης Ζάεφ, καθώς παραβαίνει συμβατικούς όρους της Συμφωνίας των Πρεσπών. Μάλιστα, επενδύοντας στα πρόσφατα συμβάντα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης βρήκε προφάσεις ώστε να καθυστερήσει περαιτέρω την κύρωση των δύο Μνημονίων συνεργασίας Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας, για τα οποία βρίσκει σθεναρή αντίσταση στην κοινοβουλευτική του ομάδα.
Η δημιουργία του Terminal της Αλεξανδρούπολης φαίνεται να εξελίσσεται με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς. Η Ελλάδα φαίνεται να υπαναχωρεί από συμβατικές υποχρεώσεις που απορρέουν από τη Συμφωνία των Πρεσπών, καθώς η κυβέρνηση αναλογίζεται πρωτίστως το πολιτικό κόστος. Γεγονότα που τόσο αυτόνομα όσο και συνδυαστικά υπονομεύουν τη διεθνή αξιοπιστία της χώρας.
Έτσι, η ελληνική κυβέρνηση, σε μια προσπάθεια να αποδείξει την ισχυρή πολιτική βούληση για την υλοποίηση του -αμερικανικών συμφερόντων- Terminal LNG στην Αλεξανδρούπολη και να στείλει μήνυμα προσήλωσης στη Συμφωνία των Πρεσπών, προωθεί την υπογραφή του συμπληρωματικού αγωγού Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας.
Η ελληνική κυβέρνηση επιχειρεί να επανακτήσει την απωλεσθείσα διεθνή αξιοπιστία της, χωρίς ωστόσο να θέλει να ενοχλήσει την εκλογική της βάση ή να αποδυναμώσει τα πολιτικά ερείσματα του Κυριάκου Μητσοτάκη στο εσωτερικό.
Σφήνες και μηνύματα
Η έλευση στην Αθήνα πολυμελούς αντιπροσωπείας εκπέμπει επίσης ισχυρούς συμβολισμούς, καθώς ακολουθεί αντίστοιχη επίσκεψη στην Τουρκία, όπου ο Ζόραν Ζάεφ, βέβαια, έγινε δεκτός από τον Ταγίπ Ερντογάν. Η ελληνική πλευρά, επιχειρεί να καλύψει το πολιτικό κενό -λόγω της απροθυμίας Μητσοτάκη- προγραμματίζοντας συναντήσεις του Ζόραν Ζάεφ με Έλληνες επιχειρηματίες. Με τον τρόπο αυτό η ελληνική κυβέρνηση θέλει να αποδείξει ότι εργάζεται ενεργά για την υλοποίηση της εμπέδωσης του αμερικανικού δόγματος διαφοροποίησης των ενεργειακών δρόμων στα Βαλκάνια.
Fast and loose ο Μητσοτάκης
Ο πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας θα έχει συναντήσεις με επιχειρηματίες και διπλωμάτες για θέματα οικονομίας και ενέργειας.
Αναφορικά με το ενδεχόμενο να υπάρξει κατ’ ιδίαν συνάντηση του κ. Ζάεφ με τον Έλληνα πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη η κυβερνητική εκπρόσωπος Αριστοτελία Πελώνη τόνισε ότι «δεν υπάρχει προγραμματισμένη συνάντηση με τον κ. Ζάεφ».
Έτσι, η ελληνική κυβέρνηση εμμένει στη γραμμή να αποφευχθεί πάση θυσία η προσφώνηση του Ζόραν Ζάεφ με τον θεσμικό του τίτλο από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, ώστε να μην χρεωθεί υπαναχώρηση από τη σκληρή γραμμή.
Ο αγωγός
Σε ότι αφορά το νέο αγωγό, αυτός θα έχει μήκος 50 χλμ., θα ξεκινά από την περιοχή της Νέας Μεσημβρίας Θεσσαλονίκης και θα καταλήγει στα σύνορα Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας στην περιοχή των Ευζώνων.
Με βάση τις προβλέψεις του Συμφώνου Κατανόησης που έχουν υπογράψει από το 2016 οι δύο πλευρές, ο ΔΕΣΦΑ θα αναπτύξει και θα λειτουργήσει το ελληνικό τμήμα.
Αντίστοιχα το τμήμα του αγωγού εντός της εθνικής επικράτειας της Βόρειας Μακεδονίας θα έχει μήκος 110 χλμ. και θα εκτείνεται έως την πόλη Στιπ. Το κόστος για το ελληνικό κομμάτι του αγωγού ανέρχεται στα 51,4 εκατ. ευρώ.
Το έργο αυτό θα διαφοροποιήσει σημαντικά τις ενεργειακές της πηγές της Βόρειας Μακεδονίας, ενώ ταυτόχρονα η μεταφορά φυσικού αερίου από την Ελλάδα θα της παρέχει ασφάλεια εφοδιασμού.
Στην πραγματικότητα πρόκειται για έργο υψηλής γεωοικονομικής αξίας, καθώς εμπεδώνει την προοπτική εφοδιασμού των Δυτικών Βαλκανίων με φυσικό αέριο εκτός Ρωσίας και ιδιαίτερα μέσω Terminal που θα ελέγχουν νατοϊκές δυνάμεις.