Τα παράπονα των καταναλωτών σχετικά με τα ψηφιακά πορτοφόλια και τις εφαρμογές πληρωμών για κινητά έχουν αυξηθεί καθώς όλο και περισσότεροι απορρίπτουν μετρητά, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση από την Αμερικανική Ομάδα Έρευνας Δημοσίου Ενδιαφέροντος.
Το Γραφείο Χρηματοοικονομικής Προστασίας των Καταναλωτών (CFPB) έλαβε 9.277 καταγγελίες σχετικά με το “κινητό ή ψηφιακό πορτοφόλι” μεταξύ Απριλίου 2017 και Απριλίου 2021.
Πάνω από 1.000 καταγγελίες ελήφθησαν τον πρώτο χρόνο με περισσότερες από 5.200 καταγεγραμμένες το έτος πριν από τον Απρίλιο του 2021. Υπήρχαν μόνο 970 καταγγελίες για ψηφιακά πορτοφόλια τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους, σχεδόν διπλάσιες από την προηγούμενη αιχμή καταγγελιών τον Ιούλιο του 2020.
Οι καταγγελίες που αναλύθηκαν στην έκθεση επικεντρώθηκαν είτε σε προϊόντα ψηφιακού πορτοφολιού, είτε άμεσα, είτε αυτά που συνδέονται με τραπεζικούς λογαριασμούς. Η συντριπτική πλειονότητα των καταγγελιών αφορούσε μόνο λίγες πλατφόρμες και τα δύο τρίτα από αυτά επικεντρώθηκαν σε τρεις μόνο εταιρίες – Paypal (που κατέχει τη Venmo), Square (ιδιοκτήτης της εφαρμογής Cash) και Coinbase. Χωρίς έκπληξη δεδομένης της ευρείας βάσης χρηστών της.
Auditor’s note
Πρέπει να σημειωθεί ότι οι καταγγελίες ούτε αφορούν αποκλειστικά, ούτε επικεντ΄ρωνονται στα κρυπτονομίσματα, αλλά στα ίδια τα electronic wallets. Η αύξηση των παραπόνων στις ΗΠΑ είναι φυσιολογική, καθώς συνάδει με την αύξηση της χρήσης. Ωστόσο, υπάρχουν στοιχεία που εμπνέουν ανησυχία και που η αγορά e-payments τόσο στις ΗΠΑ όσο και παγκοσμίως θα πρέπει να αντιμετωπίσει, για να μην υπονομευθεί η δυναμική αύξησης των ηλεκτρονικών συναλλαγών και εναλλακτικών μέσων.
Η Paypal είχε τις περισσότερες ψηφιακές καταγγελίες πορτοφολιών από όλες τις εταιρείες με 4.431 καταγεγραμμένες μεταξύ Απριλίου 2017 και Απριλίου 2021. Το μεγαλύτερο μέρος αυτών αφορούσε στη διαχείριση, άνοιγμα ή κλείσιμο λογαριασμού πορτοφολιού για κινητά.
Η Square, που ιδρύθηκε από τον CEO του Twitter Jack Dorsey, ήρθε δεύτερη με πάνω από 1.200 καταγγελίες με μη εξουσιοδοτημένες συναλλαγές, το κορυφαίο ζήτημα.
Η Coinbase έρχεται τρίτη και αξίζει να σημειωθεί ως υπηρεσία ψηφιακού πορτοφολιού για την αγορά και πώληση κρυπτονομισμάτων. Έλαβε 755 καταγγελίες που σχετίζονται με ψηφιακά πορτοφόλια με τις πιο κοινές που σχετίζονται με το άνοιγμα, το κλείσιμο ή τη διαχείριση ενός λογαριασμού κινητού πορτοφολιού. Η Coinbase έλαβε άλλες 2.182 καταγγελίες στην κατηγορία προϊόντων “εικονικό νόμισμα”,
το μεγαλύτερο μέρος κάθε εταιρείας, σύμφωνα με την έκθεση.
Ανησυχητικά στοιχεία
Τα ευρήματα της έκθεσης προκαλούν ανησυχία, δεδομένου ότι οι χρήστες ψηφιακών πληρωμών στις ΗΠΑ δεν έχουν τα ίδια επίπεδα προστασίας με τους χρήστες πιστωτικών και χρεωστικών καρτών.
Στους χρήστες πιστωτικών καρτών παρέχεται προστασία δυνάμει του Truth in Lending Act και του Fair Credit Billing Act που τους παρέχει όριο 50 $ για απώλειες. Οι χρήστες χρεωστικών καρτών προστατεύονται επίσης από απάτες λόγω του Electronic Fund Transfer Act και παρέχει επίσης περιορισμένο επίπεδο προστασίας σε χρήστες ψηφιακών πορτοφολιών. Εκτός από αυτό, παραμένουν ευάλωτοι τόσο σε απάτες ηλεκτρονικού ψαρέματος όσο και σε ανθρώπινα λάθη (όπως μεταφορά σε λάθος λογαριασμό). Η δυσαρέσκεια των χρηστών μεταξύ των χρηστών για τα ψηφιακά πορτοφόλια συχνά επιδεινώνεται από την κακή εξυπηρέτηση πελατών από παρόχους, σύμφωνα με την έκθεση.