Σε πλήρη ακινησία έχει βρεθεί η εγχώρια χρηματιστηριακή αγορά αυτή την εβδομάδα, καθώς οι αυξήσεις κεφαλαίου που είτε ολοκληρώθηκαν, είτε είναι σε εξέλιξη είτε δρομολογούνται (Aegean Airlines, Ελλάκτωρ, Alpha Bank) έχουν «σηκώσει» τη διαθέσιμη ρευστότητα από την αγορά, καθιστώντας τις συνεδριάσεις καθαρά διαδικαστικές.
Την ώρα που διεθνείς δείκτες – οδηγοί του παγκόσμιου momentum όπως S&P 500 και Nasdaq κινούνται σε νέα ιστορικά ρεκόρ και οι ευρωπαϊκοί δείκτες ενισχύονται περαιτέρω και σήμερα με τον ισπανικό IBEX πάνω και από τις 9.000 μονάδες, το Χ.Α. εξακολουθεί να βολοδέρνει λίγο πάνω από το όριο ψυχολογίας των 900 μονάδων.
Από τη μία πλευρά είναι θετικό ότι δείχνει να κρατάει το όριο των 900-910 μονάδων, από την άλλη πλευρά δυνάμεις για κάτι καλύτερο άμεσα δεν φαίνεται να υπάρχουν. Άλλωστε, με τις μέσες «καθαρές» συναλλαγές τις τελευταίες ημέρες να έχουν πέσει κάτω από τα 60 εκατ. ευρώ, εξυπακούεται ότι «καύσιμα» για κάτι καλύτερο δεν υπάρχουν. Μόνο αν ολοκληρωθούν οι ΑΜΚ και εισέλθει φρέσκο χρήμα στην αγορά μπορεί να δοθεί επιπλέον δυναμική από την πλευρά των αγοραστών.
Αυτό άλλωστε μαρτυρά και όλη η έως τώρα κίνηση του Ιουνίου όπου η ποσοστιαία διακύμανση είναι μόλις 3%, ενώ σήμερα σε εφτά ώρες συνεδρίασης ο Γενικός Δείκτης είχε διακύμανση μόλις τεσσάρων μονάδων.
Στη σημερινή συνεδρίαση η αξία συναλλαγών έφτασε στα 65,13 εκατ. ευρώ, με τα 10 εκατ. ευρώ, ήτοι το 18% του συνόλου να είναι πακέτα σε ΟΠΑΠ, Alpha Bank, ΟΤΕ, Jumbo, ΕΧΑΕ, Eurobank και Πειραιώς. Το 95% περίπου του τζίρου έγινε σε μετοχές της μεγάλης κεφαλαιοποίησης – στοιχείο που δείχνει τη μονοφασική εικόνα της αγοράς και τη στρέβλωση που υπάρχει – ενώ περίπου το 1/3 των συναλλαγών διακινήθηκε στις τράπεζες. Χθες θυμίζουμε πως η αξία συναλλαγών έπεσε στα 46,41 εκατ. ευρώ, μια από τις μικρότερες επιδόσεις του 2021.

Πως «στέγνωσε» η αγορά
Μπορεί η αγορά πλέον να δείχνει σημαντικές αρρυθμίες λόγω έλλειψης ρευστότητας, όμως θυμίζουμε πως το πρώτο πεντάμηνο του 2021 έβγαλε με επιτυχία σημαντικές κεφαλαιακές προκλήσεις. Ο λόγος για τις ομολογιακές εκδόσεις του Μαρτίου και του Απριλίου εταιρειών όπως ΔΕΗ, Motor Oil και Μυτιληναίος καθώς και την αύξηση κεφαλαίου της Πειραιώς Financial αλλά και η AMK της Aegean Airlines. Ακόμη και η Τζιρακιάν, πρόσφατα ολοκλήρωσε με επιτυχία αύξηση κεφαλαίου.
Τώρα λοιπόν εύλογα βγαίνει στην επιφάνεια η απουσία βάθους, δεδομένου ότι το Χ.Α. αποτελεί μια μικρή, περιφερειακή αναδυόμενη χρηματιστηριακή αγορά μιας χώρας που βγαίνει από μια υπερ-δεκαετή οικονομική και δημοσιονομική κρίση.
Από την άλλη πλευρά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο σκοπός μιας χρηματιστηριακής αγοράς είναι να μπορεί να υποστηρίζει τις επιχειρήσεις με «φθηνά» κεφάλαια και να τις βοηθά στις επεκτατικές και αναπτυξιακές τους πολιτικές. Υπό αυτό το πρίσμα, το ελληνικό χρηματιστήριο μετά από μια μεγάλη περίοδο «ξηρασίας», έκπτωσης, υποβάθμισης και απαξίωσης, με τζίρους που τα περασμένα χρόνια είχαν πέσει ακόμη και στα 20 ή 25 εκατ. ευρώ την ημέρα, βαδίζει προς τη θετική κατεύθυνση.

Τόσο το 2020 όσο κυρίως το 2021 πολλές εισηγμένες, αλλά και μη εισηγμένες στην Ελλάδα εταιρείες – όπως η Costamare – έχουν προβεί σε πληθώρα ομολογιακών εκδόσεων, οι ΑΜΚ είναι ξανά μια πραγματικότητα, ενώ φαίνεται πως ξεκινά σταδιακά ένας νέος κύκλος νέων εισαγωγών καινούριων εταιρειών.
Εύλογα, η τωρινή εικόνα της αγοράς δεν ενδείκνυται για ασφαλή συμπεράσματα σ’ ό,τι αφορά το momentum, δεδομένου ότι τα «καύσιμα» έχουν πέσει στο μισό συγκριτικά με τα πρόσφατα επίπεδα των 80 και 90 εκατ. ευρώ ημερησίως. Όμως, θα πρέπει να επισημανθεί στα θετικά ότι σημαντικές πωλήσεις δε βγαίνουν και η αγορά κρατάει έστω και οριακά τη ζώνη των 900-910 μονάδων.
Έτσι, αν βρεθεί ο καταλύτης και ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ΑΜΚ, η αγορά μπορεί να βρει εκ νέου τις ισορροπίες της και να κινηθεί υψηλότερα, ακολουθώντας το διεθνές momentum που μετά τη διόρθωση της περασμένης εβδομάδας, ωθεί σε νέα ρεκόρ όλων των εποχών.
Τα στατιστικά της ημέρας
Την Πέμπτη ο Γενικός Δείκτης έκλεισε στις 909,84 μονάδες με οριακή πτώση 0,05%, έχοντας χαμηλό ημέρας στις 908,01 μονάδες (-0,26%) και υψηλό στις 912,78 μονάδες (+0,27%). Ο FTSE 25 έχασε οριακά τις 2.200 μονάδες κλείνοντας στις 2.199,28 μονάδες με απώλειες 0,09%, ο Mid Cap έκλεισε σταθεροποιητικά στις 1.431,84 μονάδες (-0,03%), ενώ ο τραπεζικός δείκτης υποχώρησε κατά 0,21% στις 574,64 μονάδες.
Στο χώρο του Large Cap η εικόνα ήταν μεικτή χωρίς κάτι ιδιαίτερο, με τη Μυτιληναίος να υποχωρεί κατά 1,87% λόγω αποκοπής μερίσματος 0,37 ευρώ ανά μετοχή, ενώ πτώση 2,25% είχε η Aegean Airlines, 1,87% η ElvalHalcor και 1,07% η Εθνική. Αντιθέτως, κέρδη 2,34% είχε η Lamda Development και +1,57% η Viohalco,

Στον Mid Cap η εικόνα ήταν ελαφρώς καλύτερη, καθώς με κέρδη έκλεισαν οι Intrakat (+5,73%), AVAX (+3,15%), Τεχνική Ολυμπιακή (+3,64%), Intracom Holdings (+1,36%) και Profile (+1,10%). Υποχώρησαν οι Ικτίνος (-3,09%), καθώς και οι Attica Bank, Fourlis, Quest Συμμετοχών και Ευρωπαϊκή Πίστη που έχασαν άνω του 1%.
Ράλι +16,50% στην Intralot
Στην ευρύτερη αγορά ξεχώρισε με έμφαση το ράλι +16,50% της Intralot με όγκο 1,19 εκατ. τεμάχια, ενώ χθες είχε κερδίσει 4,04% και την Τρίτη +2,59%. Καλή εικόνα είχαν επίσης οι Frigoglass (+11,11%), Λεβεντέρης, Ίντεργουντ, Κυριακούλης, Centric, AS Company, Επίλεκτος κ.λπ., ενώ στο σύνολο της αγοράς, 54 μετοχές ενισχύθηκαν έναντι 50 που υποχώρησαν.