Την έγκριση της κρατικής – ευρωπαϊκής στήριξης για το έργο της κατασκευής του termaian LNG στην Αλεξανδρούπολη ενέκρινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. καλύπτοντας έτσι το κενό χρηματοδότησης που αντιμετώπιζε το project. Την απόφαση έλαβε η DG Comp στο πλαίσιο ενίσχυσης της διαφοροποίησης του ενεργειακού μίγματος της Ελλάδας και της ενεργειακής ανεξαρτησίας της χώρας και της ευρύτερης περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Τη χρηματοδότηση με κοινοτικά κονδύλια 166,7 εκατ. του terminal LNG στην Αλεξανδρούπολη ενέκρινε η DG Comp. Με τον τρόπο αυτό η ελληνική κυβέρνηση επιχειρεί να τηρήσει τις δεσμεύσεις της προς τους εταίρους και να εκκινήσει το project που λιμνάζει επί μακρόν ελλείψει ικανού επενδυτικού ενδιαφέροντος.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε, σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης για την παροχή χρηματοδοτικής στήριξης 166,7 εκατομμυρίων ευρώ στην κατασκευή ενός νέου τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου («ΥΦΑ») στην Αλεξανδρούπολη.
Το έργο θα συμβάλει στην ασφάλεια και τη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού στην Ελλάδα και, γενικότερα, στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Η DG Comp αποφάνθηκε ότι η παροχή αυτή δεν στρεβλώνει τον ανταγωνισμό.

Η εκτελεστική αντιπρόεδρος Margrethe Vestager, υπεύθυνη για την πολιτική ανταγωνισμού, δήλωσε:
«Ο νέος τερματικός σταθμός ΥΦΑ στην Αλεξανδρούπολη θα βελτιώσει τον εφοδιασμό και την υποδομή φυσικού αερίου όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε ολόκληρη την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Αυτό θα συμβάλει στην επίτευξη των στόχων της ΕΕ όσον αφορά την ασφάλεια και τη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού. Το ελληνικό μέτρο στήριξης περιορίζει τη βοήθεια σε ό, τι είναι απαραίτητο για την πραγματοποίηση του έργου και θα υπάρχουν επαρκείς διασφαλίσεις για να διασφαλιστεί ότι ελαχιστοποιούνται οι πιθανές στρεβλώσεις του ανταγωνισμού. “
Η Ελλάδα γνωστοποίησε στην Επιτροπή τα σχέδιά της να υποστηρίξει την κατασκευή ενός νέου τερματικού σταθμού ΥΦΑ στην Αλεξανδρούπολη, που θα αποτελούσε μια Μονάδα Αεριοποίησης Αποθήκευσης («FSRU») για τη λήψη, αποθήκευση και επαναεριοποίηση του ΥΦΑ (συμπληρωμένο από μόνιμες υπεράκτιες εγκαταστάσεις, όπως σύστημα πρόσδεσης και εκφόρτωσης), καθώς και ένα σύστημα υπο-θαλάσσιου και ένας χερσαίου αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου που θα συνδέσει το FSRU με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου της Ελλάδας («NNGS»).
Έργο ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος
Δεδομένης της στρατηγικής της σημασίας για τη διαφοροποίηση του εφοδιασμού με φυσικό αέριο στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης,
ο τερματικός σταθμός ΥΦΑ στην Αλεξανδρούπολη έχει συμπεριληφθεί στους καταλόγους του Ευρωπαϊκού Έργου κοινού ενδιαφέροντος στον ενεργειακό τομέα, βάσει των κανόνων της ΕΕ ΔΕΔ-Ε («Διευρωπαϊκό Δίκτυο Ενέργειας») από το 2013.
Ο τερματικός σταθμός αναμένεται να βελτιώσει την ασφάλεια εφοδιασμού όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και για τη Βουλγαρία και για την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, καθώς θα αποτελέσει μια νέα πιθανή πηγή ενέργειας που τροφοδοτεί τη διασύνδεση μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας («IGB»). Η Επιτροπή ενέκρινε τη χρηματοδότηση και για το έργο IGB, το οποίο βρίσκεται υπό κατασκευή, σύμφωνα με τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ, τον Νοέμβριο του 2018.
Οι ελληνικές αρχές επιβεβαίωσαν ότι ο τερματικός σταθμός ΥΦΑ θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για υδρογόνο και ότι το έργο θα συμβάλει σε ένα καθαρότερο ενεργειακό μείγμα μέσω της αυξημένης χρήσης αερίου αντί για άνθρακα.
Ευρωπαϊκά κονδύλια
Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το Ελληνικό Δημόσιο χρησιμοποιώντας Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία («ESIF»), ιδίως κεφάλαια που ελέγχονται και διαχειρίζονται άμεσα η Ελλάδα βάσει της Συμφωνίας Εταιρικής Σχέσης για την Ανάπτυξη 2014-2020 Η υποστήριξη θα λάβει τη μορφή άμεσης επιχορήγησης ύψους 166,7 εκατομμυρίων ευρώ.
Δικαιούχος της ενίσχυσης είναι η Gastrade SA, μια εταιρία στην οποία συμμετέχει ο ελληνικός φορέας φυσικού αερίου (DEPA) και ο Βουλγαρικός Διαχειριστής Συστήματος Μεταφοράς Αερίου (Bulgartransgaz EAD). Η Gastrade θα είναι διαχειριστής του νέου terminal.
Η Επιτροπή αξιολόγησε το μέτρο βάσει των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, ιδίως βάσει των κατευθυντήριων γραμμών του 2014 για τις κρατικές ενισχύσεις για την προστασία του περιβάλλοντος και την ενέργεια.
Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η ενίσχυση είναι κατάλληλη και αναγκαία, δεδομένου ότι το σχέδιο δεν θα υλοποιηθεί χωρίς τη δημόσια υποστήριξη. Στο πλαίσιο αυτό, η Κομισιόν έλαβε υπόψη τη συμπερίληψη του έργου στον κατάλογο έργων κοινού ενδιαφέροντος στον ενεργειακό τομέα.
Ασφαλιστικές δικλείδες
Επιπλέον, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι δεν υπάρχει υπερμόχλευση, ο υπεύθυνος του έργου θα είναι υποχρεωμένος να επιστρέψει στο κράτος μέρος των εσόδων που παράγονται από το τερματικό, πρέπει να υπερβούν ένα καθορισμένο ανώτατο όριο καθ ‘όλη τη διάρκεια ζωής του έργου.
Επιπλέον, ο Εθνικός Ρυθμιστής Ενέργειας έχει θέσει σε εφαρμογή ορισμένες εγγυήσεις για να αποτρέψει την αύξηση της θέσης στην αγορά των μεγαλύτερων φορέων εκμετάλλευσης φυσικού αερίου που συμμετέχουν στο έργο, όπως ο περιορισμός του μεριδίου του ΥΦΑ που μπορεί να γίνει κράτηση στο τερματικό από αυτούς τους παίκτες.
Αυτό θα διασφαλίσει ότι η ενίσχυση είναι αναλογική και περιορίζεται στο ελάχιστο απαραίτητο για την ενεργοποίηση της επένδυσης και ότι ελαχιστοποιούνται οι πιθανές στρεβλώσεις του ανταγωνισμού και του εμπορίου.
Σε αυτή τη βάση, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το μέτρο είναι σύμφωνο με τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ, καθώς θα προωθήσει περαιτέρω την ασφάλεια και τη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού, ιδίως στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, χωρίς στρέβλωση αδικαιολόγητα του ανταγωνισμού.
Ιστορικό
Το Floating Storage Regasification Unit (“FSRU”) του νέου τερματικού σταθμού θα σταθμεύει περίπου 17,6 χλμ. Από την πόλη της Αλεξανδρούπολης στη Βόρεια Ελλάδα, σε υπεράκτια απόσταση περίπου 10 χλμ από την πλησιέστερη ακτή.
Το FSRU θα έχει συνολική ικανότητα παράδοσης 5,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα / bcm ετησίως. Τα υποθαλάσσια και χερσαία τμήματα του αγωγού μεταφοράς αερίου, 24 km και 4 km αντίστοιχα, θα μεταφέρουν το αέριο από την πλωτή μονάδα στο ελληνικό δίκτυο φυσικού αερίου.
Το σημείο σύνδεσης του αγωγού θα είναι το υποκατάστημα Κήποι ‐ Κομοτηνή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου της Ελλάδας («NNGS»), σε ένα νέο σημείο εισόδου από το οποίο το φυσικό αέριο από την πλωτή μονάδα θα μεταφερθεί στο NNGS.