Το 2020 έκανε τη μοναδική αγορά που πραγματοποίησε η Airbus μέσα στη «φωτιά» της πανδημίας εκμεταλλευόμενη τις πεσμένες τιμές εξαγοράζοντας έξι ολοκαίνουρια Airbus A320neo και πλέον αλλάζει… πίστα, ανοίγοντας τα φτερά της για δημοφιλείς προορισμούς του εσωτερικού – εντείνοντας τον ανταγωνισμό, ενώ ξεκινά πτήσεις και στο εξωτερικό.
Ο λόγος για την Sky express, την ταχύτερα αναπτυσσόμενη ελληνική αεροπορική εταιρεία που ξεκίνησε να πετά το 2005 αποκτώντας μεγάλη εξειδίκευση στις άγονες και επιδοτούμενες γραμμές με μικρά και ευέλικτα ελικοφόρα, ενώ πλέον με προσεκτικά βήματα ανοίγεται και σε σημαντικούς διεθνείς προορισμούς υψηλών προδιαγραφών.
Χρησιμοποιώντας την κρίση ως ευκαιρία για ανάπτυξη, ενίσχυσης του στόλου, αλλά και επανατοποθέτησης στο νέο ταξιδιωτικό status quo που διαμορφώνεται στη μετά Covid-19 εποχή, η εταιρεία αλλάζει εντελώς «πίστα», διεκδικώντας μερίδια αγοράς από την Aegean Airlines αλλά και τους ανταγωνιστές του εξωτερικού.
«Η τόλμη μας να επενδύσουμε μέσα στην κρίση, αποδίδει καρπούς για εμάς. Η κρίση ήταν μια ευκαιρία ανάπτυξης για την εταιρεία. Δίνουμε τη δική μας μάχη για την καθιέρωση της Ελλάδας ως 12μηνου προορισμού. Εργαζόμαστε ώστε να αξιοποιήσουμε το momentum και τα πλεονεκτήματα που προσφέρει η διεθνής τάση του remote work».
Αυτά επισήμανε μεταξύ άλλων η γενική διευθύντρια του ομίλου IOGR (στον οποίο ανήκει η SKY express) Βασιλική Χριστίδη, δίνοντας το στίγμα των προθέσεων της εταιρείας κατά την παρουσίαση των καινούριων αεροσκαφών στο Ελ. Βενιζέλος την Πέμπτη 27 Μαΐου.
Παράλληλα, οριοθετώντας το προφίλ της Sky express επισήμανε με ιδιαίτερη έμφαση ότι «είμαστε μια ελληνική εταιρεία που δεν έχουμε εξαρτήσεις, αναπτυσσόμαστε με ίδιες δυνάμεις, ενώ έχουμε μηδενικό δανεισμό».
Όπως τόνισε, την Παρασκευή 28 Μαΐου έρχεται το 5ο Airbus A320neo και έως τις 15 Ιουνίου θα έρθει και το 6ο, ολοκληρώνοντας την παραλαβή των έξι αεροσκαφών που αγόρασε το 2020, εκμεταλλευόμενη τις πεσμένες λόγω κρίσης τιμές διεθνώς.
Τα έξι νέα Airbus
Η συμφωνία για την εξαγορά των έξι Airbus A320neo είναι μια μεγάλη επένδυση που σε τιμές τιμοκαταλόγου προσεγγίζει τα 400 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για μια κίνηση που η διοίκηση της εταιρείας μελετούσε καιρό, ενώ η κρίση επίσπευσε την απόκτηση των αεροσκαφών, λόγω και των μειωμένων τιμών που υπάρχουν διεθνώς. Έως τώρα, ο στόλος της Sky express αποτελούνταν από 11 ιδιόκτητα ελικοφόρα αεροσκάφη τύπου ATR, των 48 και 70 θέσεων, τα οποία είναι τα πλέον κατάλληλα για τα περιφερειακά αεροδρόμια.
Η SKY express την τελευταία πενταετία έχει κάνει σημαντικά άλματα, κάτι που μαρτυράται από τον αριθμό των επιβατών που από τους 70.000 το 2015, έφτασε στο 1,2 εκατομμύρια το 2019, πραγματοποιώντας πάνω από 32.000 πτήσεις.
Οι νέες πτήσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό
Στις 14 Δεκεμβρίου 2020 εγκαινίασε την πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη με Airbus A320neo, το Φεβρουάριο του 2021 ξεκίνησε καθημερινή σύνδεση της Αθήνας με τη Λάρνακα, ενώ στα μέσα Μαΐου έκανε την παρθενική της πτήση για τη δυτική Ευρώπη, με τη γραμμή Αθήνα – Βρυξέλλες. Πρόκειται για πτήση που θα πραγματοποιείται έξι ημέρες την εβδομάδα, ενώ αποτελεί ένα στοίχημα για την εταιρεία που αποκτά παρουσία σε έναν από τους σημαντικότερους ευρωπαϊκούς προορισμούς και το επίκεντρο των διοικητικών επιχειρήσεων της Ε.Ε.
Σε μια περίοδο που το πτητικό έργο συρρικνώνεται διεθνώς, η SKY express επεκτείνεται συστηματικά αθροίζοντας σήμερα συνολικά 43 εθνικούς και διεθνείς προορισμούς. Στο εσωτερικό, πλην της Θεσσαλονίκης ξεκίνησε δρομολόγιο προς Ρόδο, ενώ προσεχώς θα συνδέσει το Βόλο με το Ηράκλειο Κρήτης.
Στις 5 Ιουνίου ξεκινούν οι εβδομαδιαίες πτήσεις Αθήνα – Παρίσι (Charles de Gaulle), ενώ την 1η Αυγούστου θα ξεκινήσει το δρομολόγιο Αθήνα – Λονδίνο στο εμβληματικό Heathrow. Η εταιρεία απέκτησε χρονοθυρίδα (slot) για πρόσβαση και καθημερινή πτήση προς το αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου, εξασφαλίζοντας «θέση» σε ένα από τα πλέον εμπορικά αεροδρόμια του κόσμου, επίτευγμα μεγάλο για το μέγεθός της.
Όπως γνωστοποίησε η κα Χριστίδη, τα δρομολόγια Λάρνακα, Βρυξέλες και Παρίσι δε θα είναι εποχικά αλλά θα κρατηθούν έως το καλοκαίρι του 2022, κάτι που υποδηλώνει την πίστη και τη δέσμευση της εταιρείας για στήριξη του ελληνικού τουρισμού. Το επόμενο διάστημα αναμένεται να ενισχύσει ακόμα περισσότερο τη διεθνή της παρουσία με το ξεκίνημα δρομολογίων από το Ηράκλειο Κρήτης για Αμβούργο και Ντόρτμουντ, ενώ στα σχέδια είναι πτήσεις και για Λυών και Νάντη.
Δεν διέψευσε το ενδιαφέρον για το Λιμάνι Ηρακλείου
Σε δημοσιογραφική ερώτηση για το αν ο όμιλος IOGR του Ιωάννη Γρύλου ενδιαφέρεται για το λιμάνι του Ηρακλείου, η κα Χριστίδη δεν το διέψευσε, σημειώνοντας με νόημα πως «το DNA του ομίλου είναι κρητικό, η Κρήτη είναι μια αγορά με αυτοτέλεια και μεγάλο εκτόπισμα και ισχυρές προοπτικές. Σε κάθε περίπτωση, δεν μας αρέσουν τα μονοπώλια», επανέλαβε. Θυμίζουμε πως το λιμάνι του Ηρακλείου θεωρείται ένα εξαιρετικό asset λόγω της πυκνής ακτοπλοϊκής σύνδεσης, αλλά και των προοπτικών της κρουαζιέρας. Άλλωστε, το momentum της Κρήτης μαρτυράται και από το γεγονός ότι το αεροδρόμιο Καζαντζάκης, στο Ηράκλειο, είναι το 2ο στη χώρα σε κίνηση, καθώς το ξεπερνά μόνο το Ελευθέριος Βενιζέλος.
Η Sky Express και ο Όμιλος Επιχειρήσεων IO GR
H Sky Express έχει ιστορία 16 ετών καθώς ιδρύθηκε το 2005 με βάση το Ηράκλειο Κρήτης. Η εταιρεία ανήκει στον Όμιλο επιχειρήσεων IO GR, ο οποίος ιδρύθηκε το 1996 από τον Ιωάννη Γρύλο και αρχικά εστίαζε στην αντιπροσώπευση αεροπορικών εταιρειών και άλλων τουριστικών υπηρεσιών στο Ηράκλειο της Κρήτης, μέσω της Aviareps Hellas S.A. Με τη σταδιακή απελευθέρωση και το άνοιγμα της ελληνικής αγοράς ground handling, επέκτεινε το χαρτοφυλάκιο δραστηριοτήτων του καθώς απέκτησε την Sky serv, μέσω της οποίας έχει ισχυρή παρουσία στην επίγεια εξυπηρέτησης.
Το μεγαλύτερο μέρος των εργασιών του ομίλου καλύπτει ο κλάδος των αερομεταφορών, τόσο στο πτητικό σκέλος με την Sky express, όσο και της επίγειας εξυπηρέτησης, με την SkyServ, με παρουσία σε 36 αεροδρόμια της χώρας και πελάτες περισσότερες από 250 αεροπορικές εταιρείες.
Επίσης δραστηριοποιείται στον ξενοδοχειακό κλάδο, στα logistics, στην ενέργεια, στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες και τον πρωτογενή τομέα μέσω της Terra Creta που ασχολείται με την παραγωγή, την τυποποίηση και την εξαγωγή ελαιόλαδου.
Αξίζει να σημειωθεί πως ο Όμιλος IOGR δεν έχει οποιαδήποτε έκθεση στο τραπεζικό σύστημα λόγω μηδενικού δανεισμού, ενώ συνολικά ο όμιλος απασχολεί περίπου 5.500 εργαζόμενους κατά την περίοδο της αιχμής.