Εντατική αποδεικνύεται η δραστηριότητα εξαγορών και συγχωνεύσεων στην Ελλάδα και δη στα τρόφιμα τους τελευταίους μήνες, με τελευταία την εξαγορά-μαμούθ της Chippita από την Mondelez. Το τίμημα, μάλιστα, εκτιμάται ότι προσεγγίζει τα 2 δισ. δολάρια.
Το deal ανακοίνωσε -μετά από εβδομάδες φημολογίας- η Mondelez, η οποία αναφέρει ότι το τελικό τίμημα εξαρτάται από συγκεκριμένες προσαρμογές. Η συναλλαγή θα ολοκληρωθεί με ανταλλαγή μετοχών και μετρητά, χωρίς να διευκρινίζεται η κατανομή.
Με βάση τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν η Mondelez πληρώνει 1 δολάριο ανά καταναλωτή της Chipita, καθώς όπως αναφέρει τα προϊόντα της εταιρίας προσεγγίζουν συνολικά 2 δισ. καταναλωτές. Αυτό συνεπάγεται ότι αγοράζει την εταιρία περίπου με discount 15% στο ανά πελάτη ετήσιο έσοδο και με πολλαπλασιαστή 7 επί των καθαρών κερδών. Ήτοι, η απόσβεση αναμένεται να ολοκληρωθεί περίπου σε μια 5ετία, καθώς θα υπάρξουν σημαντικές οικονομίες κλίμακας.
H ανακοίνωση της Mondelez
H Mondelez International ανακοίνωσε σήμερα τη συμφωνία για την εξαγορά της Chipita, μιας εταιρείας με ηγετικό ρόλο και υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης στην κατηγορία προϊόντων ζύμης και πρωινού σνακ στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.
Η Chipita, η οποία ιδρύθηκε στην Ελλάδα πριν από 40 χρόνια, είχε έσοδα περίπου 580 εκατομμύρια δολάρια το 2020 και διαθέτει αποδεδειγμένο ιστορικό σταθερής, αναπτυξιακής πορείας που προέρχεται από το προϊοντικό της χαρτοφυλάκιο με κρουασάν και προϊόντα ζύμης, συμπεριλαμβανομένων των 7Days, Chipicao και Fineti. Η Chipita ήταν στην πρώτη γραμμή της εξέλιξης και της ανάπτυξης σε αυτόν τον τομέα σε πολλές χώρες, λόγω της ισχυρής καινοτομίας της και των δυνατοτήτων παραγωγής που διαθέτει.
«Καλωσορίζουμε στην οικογένεια της Mondelez International τα γευστικά προϊόντα ζύμης της Chipita, τα οποία δίνουν περαιτέρω ώθηση στη στρατηγική μας για να γίνουμε ένας παγκόσμιος ηγέτης στην ευρύτερη κατηγορία των σνακ»,
δήλωσε ο Dirk Van de Put, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Mondelez International.
«Τα εμβληματικά brands και η σημαντική παρουσία της Chipita σε τόσο πολλές ελκυστικές αγορές αποτελούν ένα ισχυρό στρατηγικό συμπλήρωμα στο υπάρχον χαρτοφυλάκιό μας και στις μελλοντικές μας φιλοδοξίες για ανάπτυξη στην Ευρώπη και πέραν αυτής».
Δύο δισεκατομμύρια καταναλωτές
Τα προϊόντα της Chipita, που παράγονται σε 13 εργοστάσια και πωλούνται σε περισσότερες από 50 χώρες, προσεγγίζουν δύο δισεκατομμύρια καταναλωτών. Η εξαγορά θα δώσει τη δυνατότητα στη Mondelez International να προσφέρει στους καταναλωτές ένα πλήρες χαρτοφυλάκιο προϊόντων αρτοποιίας, όπως μπισκότα, κέικ και, τώρα για πρώτη φορά, προϊόντα ζύμης και να καλύψει την αυξανόμενη καταναλωτική ζήτηση για αυτό το κομμάτι της αγοράς.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Chipita Σπύρος Θεοδωρόπουλος δήλωσε:
«Η Chipita, για περισσότερα από 40 έτη, στηριζόμενη στην ποιότητα και την καινοτομία, δημιούργησε μία νέα κατηγορία σνακ που οι καταναλωτές αγάπησαν διεθνώς. Είμαι βέβαιος ότι η εξαγορά της Chipita από τη Mondelez International -μία από τις κορυφαίες εταιρείες σνακ στον κόσμο- θα δημιουργήσει νέες προοπτικές για τους ανθρώπους της και τα προϊόντα της».
Η στρατηγική της Mondelez
Εκτός από την προσθήκη μιας νέας κατηγορίας στο προϊοντικό χαρτοφυλάκιο της Mondelez International, η εξαγορά αυτή θα ενισχύσει επίσης σημαντικά την παρουσία της εταιρείας στις ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, όπου η δραστηριότητα της Chipita είναι ιδιαίτερα καλά τοποθετημένη.
Η Mondelez International θα χρησιμοποιήσει το δίκτυο διανομής της Chipita στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη για να ενισχύσει τη δική της διανομή και να συνεχίσει να φέρνει τις μάρκες της στην περιοχή και πέραν αυτής. Η συμφωνία θα προσφέρει επίσης ευκαιρίες καινοτομίας και συνδυασμού σημάτων, φέρνοντας τις εμβληματικές μάρκες σοκολάτας της Mondelez International σε νέες κατηγορίες.
Με την πάροδο του χρόνου, η Mondelez International αναμένει να επιτύχει εκτενείς συνέργειες και μια σειρά από οφέλη στην Chipita, συμπεριλαμβανομένης της ευρείας τεχνογνωσίας στον τομέα των προμηθειών και της παραγωγής, αξιοποιώντας τις υπάρχουσες διαφοροποιημένες δυνατότητες της Chipita.
Το τίμημα της εξαγοράς ανέρχεται σε περίπου δύο δισεκατομμύρια δολάρια και υπόκειται σε ορισμένες προσαρμογές κατά την ολοκλήρωση της συναλλαγής. Το εν λόγω τίμημα χρηματοδοτήθηκε μέσω ενός συνδυασμού έκδοσης νέου δανεισμού και υφιστάμενων ρευστών διαθεσίμων. Η Mondelez International εκτιμά ότι η συναλλαγή θα συμβάλει στην άμεση αύξηση των κερδών ανά μετοχή. Η συναλλαγή τελεί υπό την έγκριση αρχών ανταγωνισμού και την πλήρωση τελικών όρων.
Εκτός del ο Νίκας
Στο πλαίσιο της συμφωνίας δεν περιλαμβάνεται η εταιρεία Π.Γ. ΝΙΚΑΣ ΑΒΕΕ και τα δικαιώματα μειοψηφίας στην κοινοπραξία της Chipita στην Ινδία.
Η απόκτηση της Chipita αποτελεί ένα ακόμα βήμα στη συνεχή επέκταση της Mondelez International σε γρήγορα αναπτυσσόμενες κατηγορίες της αγοράς των σνακ. Το 2021, η εταιρεία απέκτησε την Grenade, μια κορυφαία εταιρεία προϊόντων υψηλής διατροφικής αξίας στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Gourmet Food Holdings, μια κορυφαία αυστραλιανή εταιρεία τροφίμων στην ελκυστική κατηγορία των premium μπισκότων και κράκερ, και την Hu, μια εταιρεία στην κατηγορία του well-being σνακ στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, καταλήγει η εταιρεία.