Την αναχαίτιση ενός υπερ-εικοσαετούς ισχυρού momentum ανάπτυξης που εξελίχθηκε σε success story και μια ξεχωριστή περίπτωση στο ελληνικό λιανικό εμπόριο έφερε για τον όμιλο Jumbo η εμφάνιση της πανδημίας το 2020 και τα συνεπακόλουθα lockdown.
Διαθέτοντας 80 φυσικά καταστήματα σε Ελλάδα, Ρουμανία, Βουλγαρία και Κύπρου, ο όμιλος είδε να μένουν κλειστά για μεγάλα διαστήματα του 2020, χάνοντας σχεδόν σε όλες τις χώρες τις καλύτερες εποχές με τις μεγαλύτερες πωλήσεις, που είναι τα Χριστούγεννα και το Πάσχα.
Θυμίζουμε πως ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Jumbo Απόστολος Βακάκης είχε χαρακτηρίσει την περυσινή χρονιά ουσιαστικά χαμένη, παρομοιάζοντάς τη ως την τέλεια καταιγίδα. Παρ’ όλα αυτά όμως, το γενικό συμπέρασμα και τηρουμένων των αναλογιών και των συνθηκών που επικράτησαν στην ευρύτερη αγορά, ο όμιλος Jumbo έδειξε ανθεκτικότητα.
Έτσι, ο κύκλος εργασιών στη χρήση του 2020 κατήλθε στα 694,03 εκατ. ευρώ, μειωμένος κατά 18,15% σε σχέση με το 2019 που ήταν στα 847,94 εκατ. ευρώ. Το περιθώριο των μεικτών κερδών του ομίλου διαμορφώθηκε σε 51,78% ενώ έναντι 52,34% ευρώ το 2019.
Σύμφωνα με το management του ομίλου, καθοριστικό ρόλο σ’ αυτή τη δύσκολη χρονικά έπαιξε η συγκράτηση του λειτουργικού κόστους που συνέβαλε σημαντικά ώστε τα καθαρά ενοποιημένα κέρδη μετά από φόρους να διαμορφωθούν σε 138,67 εκατ. ευρώ, έναντι 177,62 εκατ. ευρώ το 2019, μια μείωση κατά -21,93%.
Ο όμιλος κατά το 2020 προσάρμοσε τη στρατηγική των αγορών λαμβάνοντας υπόψη το διάστημα αδράνειας και υπολειτουργίας των καταστημάτων. Αποτέλεσμα αυτής της αναπροσαρμογής στις αγορές ήταν ότι κατά την τελευταία μέρα του Δεκεμβρίου 2020, τα χρηματικά διαθέσιμα και λοιπά κυκλοφορούντα χρηματοοικονομικά στοιχεία του ενεργητικού, να διαμορφωθούν σε 665,15 εκατ. ευρώ από 636,99 εκατ. ευρώ κατά το τέλος του 2019.
Η εικόνα των καταστημάτων ανά χώρα
Στην Ελλάδα, τα καταστήματα Jumbo καθώς και άλλα εμπορικά καταστήματα παρέμειναν κλειστά, κατά τις δύο μεγάλες και κρίσιμες περιόδους, το Πάσχα και τα Χριστούγεννα του 2020. Σε περιόδους που επιτρεπόταν η λειτουργία των καταστημάτων, προς αποφυγή φαινομένων συγχρωτισμού, υπήρξε πρόβλεψη για συγκεκριμένο αριθμό επισκεπτών ανά τετραγωνικό μέτρο εντός των καταστημάτων. Κατά συνέπεια, οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής εταιρείας -χωρίς να υπολογίζονται οι ενδοεταιρικές συναλλαγές- παρουσίασαν μείωση κατά -30% περίπου σε σχέση με το 2019.
Στην Κύπρο, το σύνολο των καταστημάτων παρέμειναν κλειστά από τα μέσα Μαρτίου έως τις αρχές Μαΐου 2020, χάνοντας την εορταστική περίοδο του Πάσχα. Τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας των πολιτών που επιβλήθηκαν σε συνδυασμό με τις αποφάσεις για το κλείσιμο καταστημάτων που λειτουργούσαν σε εμπορικά κέντρα ή σε βεβαρημένες υγειονομικά περιοχές, επηρέασαν τις πωλήσεις κατά το 2020 όπου υποχώρησαν κατά -13% περίπου σε σχέση με το 2019.
Όσον αφορά στη Βουλγαρία, τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας των πολιτών για δύο μήνες (από Μάρτιο έως Μάιο 2020) καθώς και οι αποφάσεις για το κλείσιμο καταστημάτων που λειτουργούσαν σε εμπορικά κέντρα είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση των πωλήσεων κατά τη χρήση του 2020 κατά -10% περίπου.
Οι παρόμοιοι περιορισμοί στη Ρουμανία δεν ανέτρεψαν τη δυναμική ανάπτυξης και οι πωλήσεις κατέγραψαν αύξηση +13% περίπου. Η μεικτή κερδοφορία της Jumbo κατά το 2020, κατήλθε στα 359,40 εκατ. ευρώ, μειωμένη κατά 19,02% (σε σύγκριση με τα 443,79 εκατ. ευρώ το έτος 2019).
Μερισματική Πολιτική
Πιστή στην πολιτική διανομής μερίσματος σε κάθε χρήση εδώ και πλέον των είκοσι ετών, η διοίκηση της Jumbo παρά τις ειδικές συνθήκες του 2020 θα προτείνει συνολικό ποσό 0,615 ευρώ ανά μετοχή με τη μορφή έκτακτης χρηματικής διανομής προς τους μετόχους της.
Πρόθεση της διοίκησης είναι να προαναγγείλει, στην επερχόμενη Τακτική Γενική Συνέλευση που αναμένεται να πραγματοποιηθεί στις αρχές Ιουνίου, έκτακτη χρηματική διανομή ίση με το μέρισμα της 12μηνης χρήσης 2018/2019 δηλαδή μεικτού ποσού 0,47 ευρώ ανά μετοχή. Βεβαίως, προϋπόθεση για να καταβληθεί η χρηματική διανομή είναι να υπάρξει αδιάλειπτη και ομαλή λειτουργεία των καταστημάτων για τρεις μήνες.
Η ανάπτυξη του δικτύου
Ο όμιλος στα τέλη του 2020 αριθμούσε 80 καταστήματα. Ναυαρχίδα των επιχειρήσεών του παραμένει η Ελλάδα με 52 καταστήματα, ακολουθεί η Ρουμανία που είναι η 2η μεγαλύτερη αγορά με 14 καταστήματα και ισχυρό momentum πωλήσεων, εννέα καταστήματα βρίσκονται στη Βουλγαρία και πέντε στην Κύπρο.
Συνάμα διαθέτει και το ηλεκτρονικό κατάστημα www.e-jumbo.gr σε Ελλάδα και Κύπρο, ενώ μέσω συνεργασιών, έχει παρουσία με 28 καταστήματα που φέρουν το σήμα της Jumbo σε έξι χώρες (Αλβανία, Κόσσοβο, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία και Μαυροβούνιο).
Λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων στην αδειοδότηση των έργων λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, εκτιμάται ότι μέχρι το τέλος του Δεκεμβρίου 2021, στο δίκτυο καταστημάτων θα προστεθεί ένα νέο κατάστημα στην Ελλάδα (περίπου 9.000 τ.μ.). Επίσης θα λειτουργήσει στην Craiova, στη Ρουμανία, ένα νέο ιδιόκτητο κατάστημα (περίπου 12.000 τ.μ.), ενώ στο ίδιο συγκρότημα θα στεγαστούν αποθήκες και οι υπηρεσίες για την υπηρεσία e – jumbo της Ρουμανίας (περίπου 33.000 τ.μ.).