Με απόλυτη επιτυχία διεξήχθη το 1o Electric + Micro Mobility Forum στις 31 Μαρτίου 2021, με τίτλο “Powering the Future of Mobility” και υπό την αιγίδα του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) και του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ). Το συνέδριο παρακολούθησαν περισσότεροι από 2.000 σύνεδροι μέσω της online πλατφόρμας ClickEvents και διοργάνωσαν η SmartPress και το GetElectric.gr
Κατά την έναρξη του συνεδρίου, χαιρετισμό προς τους συνέδρους απεύθυνε ο κ. Γιάννης Τσελίκης εκ μέρους του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η κα. Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά εκ μέρους του Ι.Ο.ΑΣ., ο κ. Παναγιώτης Παπαντωνίου εκ μέρους του ΣΕΣ και ο κ. Σωτήρης Χατζίκος εκ μέρους του ΣΕΜΕ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων Μοτοσυκλετών Ελλάδος).
Όντας το πρώτο συνέδριο στην Ελλάδα με αντικείμενο τη μικροκινητικότητα, το Electric + Micro Mobility Forum 2021 αφιέρωσε την 1η του ενότητα στο micromobility, το οποίο αλλάζει ταχύτατα το τοπίο των Μεταφορών στις ελληνικές πόλεις. Ο κ. Γιάννης Ιατρίδης, Mobility Product Marketing Manager της Info-Quest Technologies, άνοιξε τον κύκλο των ομιλητών «συστήνοντας» στους συνέδρους το concept της μικροκινητικότητας και του πως αλλάζει τον κόσμο μας. Η IQT έχει ήδη διανείμει πάνω από 30.000 ηλεκτρικά πατίνια της Xiaomi στην Ελλάδα και ενημερωθήκαμε για την περαιτέρω επέκταση της εταιρείας στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων.
Η δεύτερη ομιλία προήλθε από τον κ. Σπύρο Οικονόμου, Business & Ecosystems Development Chapter Leader της Interamerican, ο οποίος ανακοίνωσε μεταξύ άλλων την έλευση ασφαλιστικών προγραμμάτων για οχήματα μικροκινητικότητας (πατίνια, ποδήλατα, ηλεκτρικά ποδήλατα κ.λπ.), κάτι που θεωρείται επιβεβλημένο, με τον αριθμό των οχημάτων να αυξάνεται ραγδαία στους ελληνικούς δρόμους. Εν συνεχεία, τη σκυτάλη πήρε ο κ. Αδάμ Μαρκάκης, CEO της Kinéo, η οποία προσφέρει ήδη στη χώρα μας μια πρωτοποριακή υπηρεσία μίσθωσης (leasing) ηλεκτρικών πατινιών και ηλεκτρικών ποδηλάτων, δίνοντας την ευκαιρία σε κάθε κάτοικο της Ελλάδας, μόνιμο η προσωρινό, να κινηθεί ηλεκτρικά, ατομικά, με το ελάχιστο δυνατό κόστος.
Το πρόβλημα στάθμευσης των μικρο-οχημάτων, ειδικά πλησίον εμπορικών κέντρων και σημείων ενδιαφέροντος, έχει ήδη αποδειχθεί δυσεπίλυτο. Μια πολλά υποσχόμενη λύση παρουσίασε στο συνέδριο ο κ. Δημήτρης Κυριακόπουλος, CEO της Melon, με μια έξυπνη βάση στάθμευσης και φόρτισης ηλεκτρικών πατινιών και ποδηλάτων, με μικρές απαιτήσεις σε διαθέσιμο χώρο και πολλαπλές δυνατότητες επέκτασης και παροχής analytics σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς. Ακολούθησε ο κ. Σπύρος Σαφλιάνης, Founder & Maging Director της TimeFly, ο οποίος μας παρουσίασε το εντυπωσιακό concept διαμοιρασμού ηλεκτρικών μικρο-οχημάτων και ηλεκτρικών σκούτερ, το οποίο υπόσχεται να προσφέρει εύκολη και γρήγορη πρόσβαση σε εναλλακτικά μέσα μετακίνησης με πολύ μικρό κόστος και μεγάλη ευελιξία. Φυσικά, η οδική ασφάλεια είναι επιβεβλημένη για την ανάπτυξη της μικροκινητικότητας και την ενθάρρυνση της χρήσης εναλλακτικών μέσων μεταφοράς.
Ο κ. Μάνος Μπρούζας, Υπεύθυνος Τεχνικών Θεμάτων του Ι.Ο.ΑΣ. μας προσέφερε πολλά χρήσιμα δεδομένα που αφορούν τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν οι αναβάτες τέτοιων οχημάτων σε καθημερινή βάση, τα μέτρα προστασίας που πρέπει να λαμβάνουν αλλά και τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν από το κράτους και κάθε αρμόδιο φορέα για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Τον κύκλο των παρουσιάσεων έκλεισε η κα. Ζωή Χριστοφόρου, Επίκουρη Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Πατρών, η οποία παρέθεσε πολύ ενδιαφέροντα δεδομένα και στατιστικά στοιχεία για την εξέλιξη της μικροκινητικότητας στη Γαλλία και το Παρίσι, την ευρωπαϊκή «πρωτεύουσα» των ηλεκτρικών πατινιών.
Στην παρουσίασή της ουσιαστικά είδαμε λίγο από το «μέλλον» του micromobility ενώ προβλήθηκαν αντικειμενικά και σφαιρικά τα οφέλη και οι αδυναμίες των πατινιών. Στο roundrable που ακολούθησε και συντόνισε ο Δημοσιογράφος και αρχισυντάκτης του GetElectric.gr, κ. Δημήτρης Σκιάννης, οι συμμετέχοντες απάντησαν σε καίρια ερωτήματα, σχολίασαν τον άρτι ψηφισθέντα Νόμο για τα ΕΠΗΟ και τη μικροκινητικότητα και πρότειναν τρόπους για την ενθάρρυνση της χρήσης των εναλλακτικών μέσων μετακίνησης.
Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα αποδείχθηκε η 2η ενότητα του συνεδρίου με τίτλο “Ηλεκτροκίνηση: Η τεχνολογία, τα οφέλη και οι προκλήσεις”, την οποία συντόνισε ο κ.Τάκης Πουρναράκης, Μηχανόλογος Μηχανικός και Δημοσιογράφος, με συμμετοχή στελεχών του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας, της αγοράς ενέργειας και εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ο κ. Νικόλαος Μαρτίνος, Group PR Manager της Kosmocar, παρουσίασε το πως τρία μεγάλα, ιστορικά brands του ομίλου VW μεταβαίνουν στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. VW, Audi και Skoda ήδη προσφέρουν τα δικά τους EVs σε κάθε segment ενώ αναφορά έγινε και στο πρωτοποριακό project της Αστυπάλαιας, που φιλοδοξεί να μετατραπεί στο πρώτο sustainable, ηλεκτροκίνητο νησί στον κόσμο.
Παράλληλα, μέσω της Kosmoride, προσφέρεται μια ευρεία γκάμα premium ηλεκτρικών ποδηλάτων στο ελληνικό κοινό. Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα στοιχεία μας παρείχε ο κ. Αντώνης Αδάναλης, Sales Operations & Electro-Mobility Manager του Group Hellas, τα οποία έδειξαν ξεκάθαρα την «έκρηξη» της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας. Οι ταξινομήσεις EVs μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2021 ξεπέρασαν το 5% επί του συνόλου, σημειώνοντας αύξηση >600% σε σχέση με πέρυσι και εδραιώνουν την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Το μέλλον των Μεταφορών, ωστόσο, δεν θα βασιστεί μόνο στα ιδιόκτητα οχήματα.
Το car sharing ήρθε για να μείνει και κερδίζει διαρκώς έδαφος, όπως είδαμε και στην παρουσίαση του κ. Γιώργου Βουλγαρούδη, Managing Director της Brainbox, η οποία ήδη λειτουργεί επιτυχώς το δικό της στόλο διαμοιραζόμενων ποδηλάτων και αυτοκινήτων σε Δήμους της χώρας, με εξαιρετικά θετικό feedback μέχρι στιγμής. Την 2η ενότητα απασχόλησε, όμως, και το ζήτημα της αυτόνομης οδήγησης, η οποία πλησιάζει τους ελληνικούς δρόμους, αργά αλλά σταθερά. Τη νομική διάσταση του ζητήματος παρουσίασε ο κ. Λεωνίδας Κανέλλος, Δικηγόρος, Διδάκτωρ Νομικής και συμβουλευτικό στέλεχος της Telecom Experts, με την εμπειρία του και από το χώρο των τηλεπικοινωνιών ως πρώην Πρόεδρος της ΕΕΤΤ.
Τα αυτόνομα οχήματα μπορούν να κάνουν τις Μεταφορές απείρως ευκολότερες, παραγωγικότερες και απολαυστικότερες, αλλά υπάρχουν πολλά εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν μέχρι να φτάσουν σε ώριμο επίπεδο. Φυσικά, ηλεκτροκίνηση χωρίς δίκτυο ενέργειας και φόρτισης, δεν μπορεί να υφίσταται. Πλέον κατάλληλος να αναλύσει την σημασία και την εξέλιξη των δημόσιων υποδομών φόρτισης, ο κ. Κυριάκος Κοφινάς, Γενικός Διευθυντής Ηλεκτροκίνησης της ΔΕΗ. Μέσα από την παρουσίασή του λάβαμε μια πλήρη εικόνα της κατάστασης που επικρατεί στην Ελλάδα, όσον αφορά τη φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αλλά και το “grand plan” της ΔΕΗ για την εγκατάσταση πάνω από 10.000 δημόσιων σημείων φόρτισης μέχρι το 2025. Άλλωστε, ο στόλος EVs στην Ελλάδα προβλέπεται να αγγίξει τα 338.000 οχήματα μέχρι το 2030 και το μερίδιό τους το 30%.
Σε αγαστή συνεργασία με τους παρόχους ενέργειας και υπηρεσιών φόρτιση, η Τοπική Αυτοδιοίκηση και ο ρόλος της είναι κομβικής σημασίας για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης. Της προσπάθειας των Δήμων για ταχεία ανάπτυξη του δικτύου ηγείται ο κ. Δημήτρης Παπαστεργίου, Πρόεδρος της ΚΕΔΕ και Δήμαρχος Τρικκαίων, ο οποίος στάθηκε τόσο στην ανάγκη παραγωγής «καθαρής» ενέργειας, όσο και στην εγγύτητα των παραγωγικών μονάδων στα σημαία φόρτισης. Βεβαίως, και στην ικανοποιητική κάλυψη της επικράτειας με φορτιστές Η/Ο, σε κάθε Δήμο, σε κάθε Νομό. Εξαιρετικά ενδιαφέρον, όμως, ήταν και το round table της ενότητας, στο οποίο συμμετείχαν επιπλέον και οι κ.Νικόλας Καρανικόλας, Δήμαρχος Νάουσας, κ.Κωσταντίνος Κουκάς, Δήμαρχος Μυκόνου και κ.Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, Δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης. Εκτός από την πρόοδο και τις δράσεις του εκάστοτε Δήμου στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και του vehicle sharing, η συζήτηση που έλαβε χώρα μεταξύ των συμμετεχόντων ανέδειξε τους τρόπους επιτάχυνσης της προώθησης της ηλεκτροκίνησης, ενώ μάθαμε και για την ευρεία συμμετοχή των Δήμων της χώρας στην εκπόνηση ΣΦΗΟ (Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων), που θα χρηματοδοτηθούν από το Πράσινο Ταμείο του ΥΠΕΝ.
Η 3η ενότητα του συνεδρίου με τίτλο «Ενέργεια: Τα τρία «Π» – Που, πως, πότε», εστίασε στον τομέα της παραγωγής και διανομής της ενέργειας στην Ελλάδα, ο οποίος καλείται να αναπτυχθεί και να ανταποκριθεί ταχύτατα στις αυξανόμενες ανάγκες που δημιουργεί η ηλεκτροκίνηση. Ο κ. Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, Δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, άνοιξε τον κύκλο των παρουσιάσεων, καθώς ο εν λόγω Δήμος ήταν μεταξύ των πρώτων με εγκατεστημένους, δημοτικούς φορτιστές και ήδη επεκτείνει το τοπικό του δίκτυο φόρτισης, ώστε να εξυπηρετήσει δημότες και όχι μόνο.
Εν συνεχεία, από την αγορά των παρόχων, ο κ. Ευάγγελος Ζαχαρής, Business Develoment Manager της Protergia έδωσε έμφαση μέσω της παρουσίασής του στις νευραλγικές υποδομές φόρτισης, σε πάσης φύσεως κτίρια και εγκαταστάσεις (industrial, commercial, residential). Στο ίδιο πλαίσιο η εταιρεία έχει ήδη αναλάβει το κόστος και τη διαχείριση έργου ανάπτυξης 25 σημείων φόρτισης στο Δήμο Αθηναίων, για 1 χρόνο.
Ακολούθησε ο κ. Άρης Γραμματικόπουλος, Product Marketing Manager της Φυσικό Αέριο, ο οποίος παρουσίασε τις λύσεις της εταιρείας για τους κατόχους και διαχειριστές ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ η εταιρεία αναμένει το 10% του συνολικού στόλου αυτοκινήτων στην Ελλάδα να είναι ηλεκτρικά μέχρι το 2030. Η ύπαρξη των σημείων φόρτισης, όμως, δεν αρκεί. Η εύρεσή τους από τους οδηγούς πρέπει να είναι εύκολη και γρήγορη, όπως θα ήταν στην περίπτωση των πρατηρίων καυσίμων. Μια εξαιρετική λύση σε αυτό το πρόβλημα προσφέρει η Carge και τη γνωρίσαμε στην παρουσίαση του κ. Ελευθέριου Καραμπατσάκη, Managing Director της εταιρείας.
Ο πανευρωπαϊκός στόχος μέχρι το 2030 περιλαμβάνει πάνω από 3 εκατομμύρια σταθμούς φόρτισης και το Carge app προσφέρει τη δυνατότητα εύκολης εύρεσης μεταξύ 34.000+ charging points σε 9 χώρες και 26 δίκτυα της Ευρώπης, ενώ υποστηρίζει μοντέλα από 10 διαφορετικούς κατασκευαστές οχημάτων, δίνοντας μια ολοκληρωμένη εικόνα των αναγκών και των δυνατοτήτων του οχήματος στον κάτοχό του.
Μάλιστα, στο πλαίσιο του συνεδρίου ανακοινώθηκε η εμφάνιση των πρώτων δικτύων στον ελληνικό «χάρτη» του Carge app από τις 18 Απριλίου και οι χρήστες του θα μπορούν να φορτίζουν δωρεάν για τον 1ο μήνα με τη χρήση του voucher EMMF21! Τις ομιλίες της ενότητας ολοκλήρωσε ο κ. Κωνσταντίνος Μαγκανιώτης, Αναπληρωτής Τομεάρχης Λειτουργίας Τηλεμέτρησης της Διεύθυνσης Δικτύου του ΔΕΔΔΗΕ.
Ο ρόλος του ΔΕΔΔΗΕ είναι κομβικός για την ανάπτυξη και την εύρυθμη λειτουργία του δικτύου φόρτισης, το οποίο θα επιβαρύνει το εθνικό δίκτυο ενέργειας κατά 2,5MWh/EV/έτος και ιδιαίτερα κατά τις ώρες αιχμής. Το ποιες είναι οι ώρες αυτές, ποια τα “peaks” που αναμένονται και τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να εξομαλυνθεί η ημερήσια καμπύλη ζήτησης ενέργειας μπορείτε να δείτε στην παρουσίασή του, όπου αναλύεται και το ζήτημα της επάρκειας του δικτύου διανομής, το ζήτημα του κόστους ρεύματος ανάλογα με το είδος του φορτιστή (Χαμηλή, Μέση, Υψηλή Τάση) και η ανάγκη εκσυγχρονισμού των υποδομών για λόγους μέτρησης, διασυνδεσιμότητας και ευνοϊκής τιμολόγησης των καταναλωτών.
Η 3η ενότητα ολοκληρώθηκε με το προγραμματισμένο roundtable, στο οποίο οι συμμετέχοντες απάντησαν σε ουσιαστικά ερωτήματα αναφορικά με τα κίνητρα που δίνονται για την εγκατάσταση φορτιστών, του κυμαινόμενου κόστους ρεύματος τώρα και στο μέλλον αλλά και της ετοιμότητας των παρόχων εν γένει, στην εξυπηρέτηση της ηλεκτροκίνησης.