Το Ever Given της κορεατικής EverGreen ξεκόλλησε από τη διώρυγα του Σουέζ μετά από 7 ημέρες. Το κομβικό ναυτικό πέρασμα αναμένεται να επαναλειτουργήσει ώρα με την ώρα και ενώ στις δύο εισόδους του συνωστίζονται περίπου 400 πλοία.
Η επιστρφή στην κανονικότητα όμως αποτελεί μια ακόμα πιο μακρά διαδικασία. Η λειτουργία της διώρυγας αναμένεται να ξεκινήσεις τις επόμενες ώρες, σύμφωνα με τη Maersk. Το άμεσο και το έμμεσο κόστος θα αποτυπωθούν τόσο στην εφοδιαστική αλυσίδα, όσο και στα ναυλοσύμφωνα. Παράλληλα, το ρίσκο των διελεύσεων έχει αυξηθεί ανεπιστρεπτί και η συζήτηση για νέες οδεύσεις πλοίων εντείνεται.
Όσον αφορά το άμεσο κόστος, η Lloyd’s List την αποτιμά ως εξής: Το Ever Given μπλόκαρε καθημερινά εμπορεύματα αξίας 9,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αυτό ισοδυναμεί με 400 εκατομμύρια δολάρια και 3,3 εκατομμύρια τόνους φορτίου την ώρα ή 6,7 εκατομμύρια δολάρια το λεπτό.
Η γερμανική ασφαλιστική Allianz σε ανάλυσή της αναφέρει ότι η εμπλοκή στο Σουέζ θα μπορούσε να κοστίσει το παγκόσμιο εμπόριο μεταξύ 6 και 10 δισ. δολαρίων την εβδομάδα και να μειώσει την ετήσια αύξηση του εμπορίου από 0,2 έως 0,4%.
Η ναυλομεσιτική Braemar ACM είπε στην Wall Street Journal ότι το κόστος ενοικίασης πλοίων για την αποστολή φορτίου από και προς την Ασία και τη Μέση Ανατολή αυξήθηκε 47% στα 2,2 εκατομμύρια δολάρια.
Αντιστοίχως παράγοντες της αγοράς που μίλησαν με το Crisis Monitor προβλέπουν πολύπλευρες επιπτώσεις από τον αποκλεισμό της διώρυγας του Σουέζ. Σημαντικό συνεπακόλουθο κόστος από ασφάλιστα αστικής ευθύνης και αύξηση του κινδύνου βλέπει ο Γιάννης Κοτζιάς πρόεδρος του Συνδέσμου Ναυλομεσητών. Την κατάταση που διαμορφώνεται σκιαγραφεί σε ανάλυσή του και ο επικεφαλής της XTRC Γιώργος Ξηραδάκης.
«Οι Ευρωπαίοι εισαγωγείς θα πρέπει να υπολογίσουν μεγάλες καθυστερήσεις στην εφοδιαστική τους αλυσίδα. Γιατί όλο αυτό το φορτίο θα πάρει καιρό να φτάσει. Η μοναδική παράκαμψη του Σουέζ είναι γύρω από την Αφρική, δηλαδή σχεδόν 10 ημέρες παραπάνω. Οπότε στην πραγματικότητα δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική πλην της διώρυγας»,
λέει ο Γκρεγκ Νόουλερ, Συντάκτης της εμπορικής έκδοσης JOC.
Η εναλλακτική όδευση για το Σουέζ
Καθημερινά από το Σουέζ διακινείται το 12% των παγκόσμιων εμπορευμάτων, ήτοι προϊόντα αξίας σχεδόν 10 δις δολαρίων, περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου και το 8% του υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Το κόστος για την εταιρία διαχείρισης
Το άνευ προηγουμένου κλείσιμο της διώρυγας, κόστισε σχεδόν 15 εκατομμύρια δολάρια την ημέρα στην διαχειρίστρια εταιρία. Την ίδια στιγμή ανέκυψαν σοβαρά ερωτήματα για τις θαλάσσιες μεταφορές, οι οποίες έχουν κομβική σημασία για το εμπόριο. Είναι χαρακτηριστικό πως η μεταφορά εμπορευμάτων με αεροσκάφη κοστίζει τρεις φορές περισσότερο, κάτι που την καθιστά μη-ρεαλιστική μακροπρόθεσμα.