Επιτυχής ήταν η νυχτερινή επιχείρηση αποκόλλησης του conteiner ship Ever Given που βρισκόταν για 6 ημέρες ποσαραγμένο στα αβαθή της διώρυγας του Σουέζ. Το πλοίο της Ever Green κατευθύνεται πλέον στην έξοδο του καναλιού, χωρίς όμως να είναι σαφές πότε θα αποδοθεί η διώρυγα στην κυκλοφορία.
Συνολικά πάνω από 300 πλοία βρίσκονται στις δύο εισόδους της Διώρυγας του Σουέζ και για αποκατάσταση της κυκλοφορίας και τη διεκπεραίωση του σωρευμένου όγκου θα απαιτηθεί έως και μια εβδομάδα.
Μετά την αποκόλληση του Ever Given και με την προοπτική των αυξημένων διελεύσεων, οι αρχές πραγματοποιούν επιπλέον εργασίες στις όχθες και την κοίτη του καναλιού της διώρυγας του Σουέζ με στόχο να αποφευχθούν νέα ατυχήματα.
Ωστόσο, όπως αναλύουν ειδικοί και παράγοντες της αγοράς το ατύχημα του Ever Given έχει καταφέρει να αυξήσει το ρίσκο και να ενισχύσει σενάρια και διεργασίες στην κατεύθυνση της αναπροσαρμογής των διόδων ναυσιπλοΐας.
Η αποκόλληση
Σύμφωνα με το Βloomberg, που επικαλείται την εταιρεία Inchcape, γιγάντιο σκάφος που έφραζε την ζωτικής σημασίας πλωτή οδό πλέει πλέον ελεύθερο, ωστόσο δεν ειναι σαφές πότε θα αποκατασταθεί η κυκλοφορία των πλοίων.
H σημαντική αυτή εξέλιξη, σύμφωνα με το πρακτορείο, προέκυψε μετά από την αφαίρεση 27.000 κυβικών μέτρων άμμου από τις όχθες του ποταμού τα περασμένα 24ωρα.
Bίντεο που κυκλοφορούν στα social media από το σημείο δείχνουν το Ever Given, ελεύθερο πλέον στην Διώρυγα του Σουέζ.
Εκτός των ρυμουλκών, χρησιμοποιούνται βυθοκόροι για να απομακρυνθεί η άμμος στην οποία είχε κολλήσει το σκάφος.
Επιπτώσεις και ευθύνες
Η διώρυγα, από την οποία περνά περίπου το 10% του θαλάσσιου εμπορίου, είχε αποκλειστεί από την Τρίτη από το Ever Given, ένα πλοίο χωρητικότητας 20.000 εμπορευματοκιβωτίων και 220.000 τόνων που εκμεταλλεύεται η ταϊβανέζικη ναυτιλιακή εταιρία Evergreen, γεγονός που προκαλεί σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις ορισμένων εμπορευμάτων.
Η συνολική αξία των επηρεαζόμενων αγαθών διαφέρει σύμφωνα με τις εκτιμήσεις: από 3 δισεκατομμύρια δολάρια σύμφωνα με τον Τζόναθαν ‘Οουενς, εμπειρογνώμονα στο Πανεπιστήμιο του Σάλφορντ, έως 9,6 δισεκατομμύρια δολάρια σύμφωνα με τη Lloyd’s List, τη βρετανική εφημερίδα για τις θαλάσσιες μεταφορές.
Το επόμενο στάδιο είναι η ενεργοποίηση των ασφαλιστηρίων συμβολαίων για τη ζημιά στο κανάλι, και αστικές ευθύνες. Επί τάπητος βρίσκεται και το ενδεχόμενο σύλληψης του καπετάνιου του πλοίου, ο οποός σύμφωνα με το Δίκαιο που ισχύει στη Διώρυγα του Σουέζ -και στα περισσότερα κανάλια παγκοσμίως- είναι ο μοναδικός υπεύθυνος. Όπως αναφέρεται ρητά στο νόμο που διέπει τις διελεύσεις πλοίων στο Σουέζ, ο πιλότος του ρυμουλκού δρα ως σύμβουλος στον κυβερνήτη του πλοίου.
Video από την επιχείρηση
BREAKING : EVER GIVEN ship has been UNSTUCK & Moving into #Suez Canal after 6 Days!!
Egyptian crew managed to float it moments ago. It’s 5:42 am there: pic.twitter.com/GoMlYjQerL
— Joyce Karam (@Joyce_Karam) March 29, 2021
Η στιγμή της απελευθέρωσης
Moment that Egyptian crew managed to free Vessel. Captain of crew breathing a sigh of relief, giving ?? and a “Hamdullah” (Thank goodness).
Over 300 ships ? are jammed in #Suez Canal since Ever Given blocked the passage connecting Asia to Europe & US pic.twitter.com/VThiofqmwd
— Joyce Karam (@Joyce_Karam) March 29, 2021