Με εντατικούς ρυθμούς συνεχίζονται οι προσπάθειες αποκόλλησης του Ever Given από τη Διώρυγα του Σουέζ. Καθώς η παγκόσμια ναυτιλία και οικονομία αντιμετωπίζουν το αυξανόμενο κόστος του αποκλεισμού, η πίεση για την αποκατάσταση της λειτουργίας της διώρυγας είναι τεράστια.
Μια νέα επιχείρηση θα μπορούσε να ξεκινήσει την Κυριακή ώστε να απομακρυνθεί το φορτηγό πλοίο μήκους 400 μέτρων που μπλοκάρει τη διώρυγα του Σουέζ, αφού σημειώθηκε πρόοδος για την αποκόλλησή του μια ημέρα νωρίτερα.
Τα ρυμουλκά κατάφεραν να μετατοπίσουν το Ever Given περίπου 29 μέτρα το Σάββατο. Παράλληλα απελευθερώθηκαν οι έλικες από τη λάσπη του καναλιού.
Ο επικεφαλής της αρχής του καναλιού αρνήθηκε να ορίσει χρονοδιάγραμμα για την πλεύση του πλοίου υποστηρίζοντας ότι το έργο παραμένει «δύσκολο».
Τι συνέβη στη Διώρυγα του Σουέζ
Παγκόσμιο έμφραγμα
Σύμφωνα με τα στοιχεία, από το Σουέζ διέρχονται προϊόντα αξίας 400 εκατ. δολαρίων την ώρα και το 12% του παγκόσμιου εμπορίου ετησίως.
Για πολλοστή μέρα όμως η ρουτίνα αυτή έχει ανασταλεί. Τώρα, εκατοντάδες πλοία σχηματίζουν ουρές πολλών μιλίων μέσα στη θάλασσα περιμένοντας να περάσουν.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, από το Σουέζ διέρχονται προϊόντα αξίας 400 εκατ. δολαρίων την ώρα και το 12% του παγκόσμιου εμπορίου ετησίως.
Οι παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες αρχίζουν να αντιμετωπίζουν ελλείψεις. Οι τιμές αγαθών θα αρχίσουν -αν δεν έχουν αρχίσει ήδη- να αυξάνονται.
Παράλληλα, αλυσίδες εφοδιασμού που αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς πιέσεις λόγω των lockdown που έφεραν έκρηξη του έχουν ηλεκτρονικού εμπορίου, τώρα καλούνται να διαχειριστούν μια ακόμη τεράστια καθυστέρηση.
Auditor’s note
Η κατάσταση, όμως, δεν είναι κρίσιμη. Εναλλακτικές οδεύσεις και τρόποι υπάρχουν, ο αποκλεισμός μιας διόδου και ενός πλοίου είναι σοβαρός, όχι όμως ικανός να εκτροχιάσει το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς η αναστάτωση είναι παροδική και οι επιπτώσεις πρόσκαιρες.
Συνήθως, τέτοιες συγκυρίες ανοίγουν τη συζήτηση για νέες οδούς στη ναυτιλία. Τώρα, η Ρωσία επιχειρεί να εκμεταλλευτεί την κατάσταση καθώς αυξάνει τη λειτουργικότητα της οδού της Αρκτικής.
Η επίτευξη δραστικών αλλαγών παίρνει χρόνο. Περιστατικά όπως ο αποκλεισμός της διώρυγας του Σουέζ όμως μπορούν να επιταχύνουν τις αλλαγές.
Ουρές πλοίων στο Σουέζ
Οι νέες συνθήκες αναγκάζουν μεγάλες εταιρίες logistics να ανακατευθύνουν πλοία, ενώ παράλληλα αυξάνονται τα ναύλα και το ρίσκο.
Μεγάλες θα είναι και οι επιπλοκές για τις ασφαλιστικές εταιρίες και τους αντασφαλιστές που εμπλέκονται στο συμβάν τόσο από την πλευρά της πλοιοκτήτριας εταιρίας, όσο και από την πλευρά του καναλιού. Οι ασφαλιστικές όμως καλύπτουν με συμβόλαια ακόμα και χρόνους παράδοσης για προϊόντα, που σημαίνει ότι θα κληθούν να πληρώσουν αποζημιώσεις κι εκεί.
Το συμβάν, βέβαια, είναι ο ορισμός της “ανωτέρας βίας”, όπως αυτή εννοείται στα ασφαλιστήρια συμβόλαια. Οι επιπλοκές όμως θεωρούνται δεδομένες.