Ένα τεράστιο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παραμένει σφηνωμένο στο κανάλι του Σουέζ, εμποδίζοντας μια κρίσιμη παγκόσμια εμπορική αρτηρία για τρίτη συνεχόμενη ημέρα. Το 224.000 τόνων Ever Given έχει μήκος 400 μέτρα, και πλάτος 56 μέτρα.
Νωρίτερα, την Κυριακή, ο πρόεδρος της Αιγύπτου, Αλ Σίσι, έδωσε εντολή μερικής εκφόρτωσης του γιγαντιαίου πλοίου προκειμένου να καταστεί εφικτή η αποκόλλησή του από τα αβαθή στα οποία προσάραξε εν μέσω αμμοθύελλας.
Το περιστατικό έχει ήδη προκαλέσει σημαντικές υποτροπές και στα δύο άκρα του καναλιού με τουλάχιστον 150 σκάφη, κυρίως πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και πετρελαιοφόρα, να ρίχνουν άγκυρα.
Το κανάλι Σουέζ αποτελεί κρίσιμη διεθνή αρτηρία από την οποία διέρχονται αγαθά αξίας άνω των 400 εκατ. δολαρίων την ώρα. Μέσω του Σουέζ τα πλοία αποφεύγουν την πολύ μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από το ακρωτήριο της καλής ελπίδας στο νότιο άκρο της Αφρικής.
Οι επιπτώσεις
Με πάνω από 50 πλοία να το περνούν ανά ημέρα κατά μέσο όρο, οι καθυστερήσεις είναι πιθανό να έχουν επιπτώσεις που κυμαίνονται από υψηλότερα ναύλα και αύξηση των τιμών του πετρελαίου έως αγωγές για καθυστερημένα φορτία.
Εάν η κατάσταση δεν επιλυθεί γρήγορα, ο αντίκτυπος στις τιμές του πετρελαίου θα μπορούσε να είναι σημαντικός, δεδομένου ότι περίπου το 10% του θαλασσίως διακινούμενου πετρελαίου διέρχεται από το κανάλι του Σουέζ.
Οι οδοί της ναυτιλίας
Σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, περίπου 10 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου βρίσκονται εν αναμονή στα δύο άκρα της διώρυγας του Σουέζ.
Το κανάλι Suez είναι μια από τις πλέον κομβικές θαλάσσιες αρτηρίες παγκοσμίως. Σύμφωνα με ανάλυση της Lloyd’s List Intelligence που δημοσιεύθηκε από τους Financial Times 4,6 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου διέρχονται καθημερινά μέσω του Σουέζ, από το 2018.
Αυτό είναι ακόμη σημαντικά λιγότερο από κάποια άλλα σημεία διέλευσης σε όλο τον κόσμο όπως τα Στενά της Μάλαγα μέσω των οποίων διακινούνται καθημερινά 15 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου. Επίσης, 16,8 εκατομμύρια βαρέλια περνούν από αυτό και τα Στενά του Ορμούζ, που ελέγχει το Ιράν και έχουν βρεθεί στο επίκεντρο γεωπολιτικής αντιπαράθεσης μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν.
Η στρατηγική της σημασία των Στενών του Ορμούζ αποδείχθηκε σε πολλές περιπτώσεις, όπως η Επιχείρηση Praying Mantis και η πτώση της Iran Air Flight 655 το 1988. Οι απειλές για το κλείσιμο του Στενού του Ορμούζ αντιμετωπίζονται σοβαρά, ιδιαίτερα από τις Ηνωμένες Πολιτείες, και διατηρείται μια βαριά στρατιωτική παρουσία στο η περιοχή.
Ενδεικτικό είναι ότι από τον Βόσπορο, που ελέγχει η Τουρκία διέρχονται καθημερινά 2,7 εκατ. βαρέλια πετρελαίου.