Κλειστή για 6η ημέρα έμεινε η Διώρυγα του Σουέζ, προκαλώντας αναταραχή στην παγκόσμια ναυτιλία, ίντριγκες για το ενδεχόμενο αλλαγής των διεθνών οδών ναυσιπλοΐας και έντονο παρασκήνιο για ενδεχόμενες αποζημιώσεις από ασφαλιστικές εταιρίες.
Η κατάσταση είναι τόσο απλή όσο και σύνθετη. Το γιγαντιαίο Ever Given που ανήκει στον ιδιόκτητο στόλο της Ever Green παραμένει προσαραγμένο στα αβαθή του Σουέζ μετά από αμμοθύελλα. Τα ρυμουλκά έχουν καταφέρει να το μετακινήσουν κατά 30 μοίρες. Την Κυριακή όμως, ο Αιγύπτιος πρόεδρος Αλ Σίσι έδωσε εντολή εκφόρτωσης του πλοίου προκειμένου να καταστεί ευκολότερη η μετακίνησή του.
Σύμφωνα με το 8ο update της Maersk έξω από το κανάλι έχουν συσσωρευτεί 300 πλοία και δύο ακόμα βρίσκονται καθοδόν. Οι τελευταίοι υπολογισμοί κάνουν λόγο για 8-11 μέρες από την διάνοιξη έως την πλήρη απεμπλοκή. Ταυτόχρονα, σε εξέλιξη βρίσκονται διαβουλεύσεις μεταξύ ασφαλιστικών εταιριών, ναυτιλιακών πρακτόρων και operators για αποζημιώσεις, εναλλακτικές οδεύσεις και ανταλλαγές φορτίων.
Οι εξελίξεις, με δεδομένο από το κανάλι διέρχεται το 12% του παγκόσμιου εμπορίου και το 7% της παγκόσμιας διακίνησης πετρελαίου, είναι κρίσιμες, όχι όμως ζωτικές. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν λύσεις, αλλά και επιλογές που πολλοί παίχτες καλούνται να κάνουν. Από τις έως τώρα κινήσεις δεν διαφαίνονται ενδείξεις ουσιαστικών ανατροπών στο τοπίο.
Ρόκκος: Αυξάνεται το ρίσκο
Σύμφωνα με τον Δρ. Κώστα Ρόκκο, επικεφαλής της ΤST International SA, η μεγαλύτερη πρόκληση που ανακύπτει έχει να κάνει με την αξιοπιστία της οδού. Καθώς πολλά ακόμα πλοία τέτοιου μεγέθους θα συνεχίσουν να διέρχονται από τη συγκεκριμένη δίοδο, το ενδεχόμενο να συμβεί ένα ακόμη τέτοιο περιστατικό αποτελεί παράγοντα ανησυχίας. Εάν υπάρξει και άλλο τέτοιο περιστατικό, επισημαίνει, οι επιπτώσεις θα είναι τεράστιες.
Ο κ. Ρόκκος, επισημαίνει ότι ανακύπτουν και περιβαλλοντικά ζητήματα, ιδιαίτερα με την τήρηση των στόχων μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα μεγάλα πλοία. Ο επικεφαλής της TST International υποστηρίζει ότι η τεράστια αύξηση του ρίσκου υπονομεύει τέτοιους περιβαλλοντικούς στόχους.
Πλέον, σύμφωνα με τον κ. Ρόκκο, τέτοια γεγονότα συμβάλλουν ευθέως στην ενίσχυση της ελκυστικότητας του διόδου της Αρκτικής.
Αλεξανδράτος: Μεγάλη η ισχύς της ναυτιλίας
Σύμφωνα με τον Γιώργο Αλεξανδράτο, αντιπρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητηρίου, οι εκτιμήσεις για την κατάσταση εξ αποστάσεως είναι εξαιρετικά δύσκολες έως και ατυχείς. Το συμβάν, σε κάθε περίπτωση, αποτελεί απόδειξη του ρόλου της διεθνούς ναυτιλίας. Ως προέκταση αυτού και του ελληνικού εφοπλισμου.
Προσπάθεια διάνοιξης
Στην Ερυθρά Θάλασσα της Αιγύπτου, καταφθάνει και βοήθεια με δύο ρυμουλκά από Ελλάδα, την οποία συντόνισαν τα υπουργεία Εξωτερικών και Ναυτιλίας.
Πρόκειται για το ολλανδικής σημαίας «Alp Guard» και το ιταλικό «Carlo Magno», που θα συμβάλουν στο έργο αποκόλλησης που ήδη επιχειρούν 14 άλλα ρυμουλκά. Μέχρι τώρα δεν έχει υπάρξει αποτέλεσμα.
Οι προσπάθειες αποκόλλησης συνεχίζονται με παράλληλη αφαίρεση άμμου από το σημείο, έτσι ώστε να καταστεί δυνατή η μετακίνηση του τεράστιου φορτηγού πλοίου μήκους 400 μέτρων.
Ο πρόεδρος της Αιγύπτου Αμπντελ Φατάχ Αλ Σίσι διέταξε να ξεκινήσουν προετοιμασίες για την ελάφρυνση του φορτίου του γιγαντιαίου φορτηγού πλοίου Ever Given, σε περίπτωση που αποτύχουν οι προσπάθειες αποκόλλησής του.
Σε τηλεφωνική του συνέντευξη με αιγυπτιακό τηλεοπτικό σταθμό, ο ναύαρχος Οσάμα Ράμπι, πρόεδρος της αιγυπτιακής αρχής της Διώρυγας του Σουέζ (SCA), δήλωσε ότι το σκάφος μετακινήθηκε «κατά 30 μοίρες προς τα δεξιά και τα αριστερά» για πρώτη φορά.
Η πλημμυρίδα που προβλέπεται για το βράδυ θα μπορούσε να βοηθήσει τις τεχνικές υπηρεσίες του SCA και τους ειδικούς που έχουν οριστεί από την εταιρία διαχείρισης του πλοίου.
Όσο για τα αίτια του περιστατικού, ο Ράμπι, που μίλησε για πρώτη φορά σε συνέντευξη Τύπου χθες, έκανε λόγο για πιθανό «ανθρώπινο λάθος». Σύμφωνα με τον ίδιο, οι καιρικές συνθήκες που αναφέρθηκαν αρχικά δεν είναι η μοναδική αιτία για την προσάραξη του πλοίου.
Ζημιές
Κατά συνέπεια, πάνω από 300 σκάφη έχουν συγκεντρωθεί στις δύο άκρες του καναλιού, που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο, δήλωσε ο Ράμπι.
Κάθε ημέρα αποκλεισμού προκαλεί σημαντικές καθυστερήσεις και κόστος, ενώ γίνονται αισθητές οι πρώτες επιπτώσεις: η Συρία επέβαλε από το Σάββατο δελτίο στη διανομή καυσίμων, λόγω καθυστέρησης στην παράδοση ενός φορτίου πετρελαίου.
Οι αρχές της Διώρυγας από την πλευρά τους έχουν επισημάνει ότι η Αίγυπτος χάνει από 12 έως 14 εκατ. δολάρια για κάθε ημέρα αποκλεισμού. Η ναυτιλιακή έκδοση Lloyd’s List εκτιμά ότι το σκάφος μπλοκάρει κάθε ημέρα εμπορεύματα η αξία των οποίων αντιστοιχεί περίπου σε 8,1 δισεκ. ευρώ.