Τη διαδικασία αναδιάρθρωσης σε οργανωτικό και χρηματοδοτικό επίπεδο ολοκληρώνει εν μέσω κρίση η AVAX, με τους βασικούς μετόχους να ξεκαθαρίζουν ότι θα διατηρήσουν διοικητικά και μετοχικά τα ινία της εταιρίας. Η AVAX επιλέγει την καθετοποίηση και περαιτέρω ενίσχυση της κουλτούρας συνεργασιών και κοινοπραξιών, στο πλαίσιο του νέου business plan που έχει ήδη θέσει σε εφαρμογή η διοίκηση.
Στη νέα εποχή που έχει μπει ο όμιλος AVAX ύστερα από την οργανωτική του αναδιάρθρωση μέσω της δημιουργίας τεσσάρων κεντρικών τομέων: τις Υποδομές, τα Ενεργειακά έργα, τα Έργα δικτύων και οι Παραχωρήσεις, που θα οδηγήσουν την εταιρεία σε κερδοφορία το 2021 αναφέρθηκε η διοίκηση της εισηγμένης σε συνέντευξη Τύπου την Πέμπτη. Η παρουσίαση της διοίκησης εστίαζε -σχεδόν μονοθεματικά- στην ολοκλήρωση της διαδικασίας οικονομικής αναδιάρθρωσης (εξυγίανσης).
Ο πρόεδρος της εταιρίας Χρήστος Ιωάννου, απέρριψε κατηγορηματικά κάθε παραφιλολογία και φήμη για οποιουδήποτε άλλου είδους αλλαγές ή μετοχικές ανακατατάξεις. Επσήμανε, δε, τη σταθερότητα στην μετοχική βάση της εταιρίας καθώς οι τρεις βασικοί μέτοχοι – οι οικογένειες Ιωάννου, Μιτζάλη και Κουβαρά – διατηρούν διαχρονικά τις θέσεις τους. Αυτό αποδείχθηκε άλλωστε και στην αύξηση κεφαλαίου που ολοκληρώθηκε πριν ένα χρόνο.
Στόχοι
Η διοίκηση του ομίλου AVAX εκτίμησε πως ο ενοποιημένος τζίρος του 2020 θα υπερβεί τα 500 εκατ. ευρώ, το EBITDA θα αγγίξει τα 45 εκατ. ευρώ, ενώ το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων, χωρίς να συνυπολογίζεται η Γραμμή 4 του Μετρό και άλλες προς υπογραφή συμβάσεις, κυμαίνεται περίπου στο 1 δισ. ευρώ.
Αναφορικά με τα κομβικά έργα στα οποία συμμετέχει, η διοίκηση του ομίλου αναφέρθηκε στον ουρανοξύστη κατοικιών στη μαρίνα του Αγίου Κοσμά σε συνεργασία με εξειδικευμένο αμερικανικό όμιλο, στις νέες σιδηροδρομικές γραμμές συνολικού προϋπολογισμού 3,3 δισ. ευρώ, σε λοιπά οικιστικά έργα στο Ελληνικό, σε έργα παραχωρήσεων αλλά και σε έργα ΑΠΕ.
Συνάμα, όσον αφορά στον ανταγωνισμό και τις καθυστερήσεις σε διάφορα projects, o διευθύνων σύμβουλος της AVAX Κωνσταντίνος Μιτζάλης τόνισε με νόημα πως ότι «οι διαγωνισμοί κερδίζονται στο “γήπεδο” των προσφορών», ενώ επισήμανε πως κουλτούρα της AVAX είναι οι συνεργασίες και έτσι θα συνεχίσει.
Νέες συνεργασίες
Ο πρόεδρος του ομίλου Χρήστος Ιωάννου μίλησε για τις νέες συνεργασίες της AVAX όπως τη συμμετοχή στην κοινοπραξία Vinci – Μυτιληναίος που θα καταθέσει προσφορά την 1η Απριλίου για τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού.
Ο διευθύνων σύμβουλος της AVAX Κωνσταντίνος Μιτζάλης επικεντρώθηκε στα υπό εκτέλεση έργα όπως η επέκταση της γραμμής 3 του Μετρό στο τμήμα Χαϊδάρι – Πειραιάς. Το έργο, προϋπολογισμού 344 εκατ. ευρώ, προβλέπεται να ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2022. Στην τελευταία φάση εντάσσονται οι σταθμοί Μανιάτικα, Πειραιάς και Δημοτικό Θέατρο.
Αναφορικά με το ολοκληρωμένο συγκρότημα καζίνο στην Κύπρο που έχει αναλάβει σε κοινοπραξία με την ΤΕΡΝΑ, με την AVAX να έχει πλειοψηφικό ποσοστό (60%-40%), είναι ύψους 269 εκατ. ευρώ και ενδεχομένως θα φτάσει και τα 280 εκατ. Το έργο είναι εντός χρονοδιαγράμματος, έχει κατασκευαστεί το 45% και θα είναι προς παράδοση το πρώτο τρίμηνο του 2022.
Η AVAX έχει επίσης εκδηλώσει ενδιαφέρον για την ανάληψη έργου στο πλαίσιο του Project Ελληνικό, καθώς η Lamda αναζητά συνεργάτες στο development. Για το εν λόγω project όμως η διοίκηση δεν αναφέρθηκε εκτενώς επικαλούμενη ρήτρες εμπιστευτικότητας.
Εξωτερικό – Ιράκ και ΝΑ Ευρώπη
Στο εξωτερικό ο AVAX θα διατηρήσει στοχευμένη παρουσία, υλοποιώντας εμβληματικά έργα, όπως ο IGB και ο σταθμός παραγωγής ενέργειας Bismayah στο Ιράκ. Πρόκειται για σταθμό παραγωγής ενέργειας 1.650 MW Bismayah 3 που βρίσκεται υπό κατασκευή για λογαριασμό ιδιώτη επενδυτή με προϋπολογισμό 533 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το μεγαλύτερο ενεργειακό έργο που ανατέθηκε ποτέ σε εταιρία ελληνικών συμφερόντων στο εξωτερικό. Ο όμιλος, επίσης, είχε ολοκληρώσει και τον προηγούμενο σταθμό ηλεκτροπαραγωγής Bismayah 2, ισχύος 1.500 MW για τον ίδιο πελάτη. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2022.
Η πορεία της μετοχής
Η διοίκηση της AVAX αναφέρθηκε και στο έργο κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου IGB, προϋπολογισμού ύψους 145 εκατ. ευρώ που επανασχεδιάζει τον ενεργειακό χάρτη της ΝΑ Ευρώπης. Πρόκειται για έργο του οποίου η κατασκευαστική δραστηριότητα συνέπεσε με το πρώτο πανευρωπαϊκό lockdown, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τις καθυστερήσεις ενός έργου που από τη φύση του απαιτεί συνεχείς διασυνοριακές μετακινήσεις. Πάντως, οι εργασίες για την κατασκευή του αγωγού προχωρούν, ενώ ενώ η ολοκλήρωσή του αναμένεται έως το τέλος του 2021.
Για τον αυτοκινητόδρομο Ston Bypass (DC414), συνολικού προϋπολογισμού 68,8 εκατ. ευρώ, η εταιρεία επισήμανε την υψηλή σημασία του έργου καθώς θα προσφέρει πρόσβαση στην υπό κατασκευή γέφυρα Peljesac, για την σύνδεση της περιοχής του Dubrovnik με την υπόλοιπη Κροατία, χωρίς την ανάγκη διέλευσης μέσω Βοσνίας-Ερζεγοβίνης.
Γραμμή 4
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο CEO της AVAX στη Γραμμή 4 του Μετρό, τονίζοντας ότι έχουμε ένα έργο εμβληματικό πλέον με προϋπολογισμό 1,8 δισ. ευρώ. Επίσης, σημείωσε ότι το χρονοδιάγραμμα προβλέπει πως εντός του Μαρτίου η Αττικό Μετρό θα στείλει στο Ελεγκτικό Συνέδριο το φάκελο του έργου. Στο τέλος της άνοιξης θα περάσει από τη Βουλή, η έναρξη των μελετών Ιούνιο – Ιούλιο 2021, ενώ η παραλαβή των πρώτων σταθμών θα γίνει στα τέλη του 2021. Η έναρξη των εργασιών θα ξεκινήσει στα τέλη του 2022. Σημείωσε πως η αρχή του έργου είναι στη Βεΐκου και το τέλος στην Κατεχάκη, οπότε από αυτές τις δύο άκρες θα ξεκινήσει το έργο.
Στις συμβάσεις παραχώρησης και ΣΔΙΤ ο όμιλος διαθέτει 13 συμμετοχές, ενώ τονίστηκε πως υπό διεκδίκηση είναι πέντε έργα οδικών αξόνων, τέσσερα για κτιριακές μονάδες, τρία για φοιτητικές εστίες, τέσσερα στη διαχείριση απορριμμάτων, δύο έργα υποδομών και άλλα διαφόρων κατηγοριών.
Αναφορικά με τη Volterra, τονίστηκε ότι έχει πρόγραμμα επενδύσεων 300 MW, από τα οποία 72MW είναι σε λειτουργία στη Ναύπακτο και Βοιωτία. Μέσα στο 2021 θα ξεκινήσει η κατασκευή άλλων 36 MW σε Καστοριά και Κοζάνη, ενώ στο retail το μερίδιο αγοράς είναι 2%
Δανεισμός
Αναφορικά με το δανεισμό του ομίλου, ο κ. Μιτζάλης τόνισε πως πλέον διαμορφώνεται στα 564 εκατ. ευρώ, αισθητά μειωμένος. Από την άλλη πλευρά, αυξημένος είναι ο δανεισμός της Volterra, που ανέρχεται πλέον στα 50 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, όπως διευκρίνισε ο CEO, τα δάνεια της θυγατρικής της είναι “αναπτυξιακά” δεδομένου ότι χρηματοδοτούν έργα ΑΠΕ, τα οποία έχουν σαφή χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσης και αποδόσεων.
Η εταιρία υλοποιεί σχέδιο μείωσης του δανεισμού, στο πλαίσιο προγενέστερης συμφωνίας αναδιάρθρωσης δανείου που είχε πετύχει με τις τράπεζες. Σε αυτή την κατεύθυνση αναμένεται άλλωστε να διοχετευθούν τα έκτακτα έσοδα από την επιστροφή κεφαλαίου της Αττικής Οδού, καθώς και από τα μερίσματα που θα εισπράξει.
Fine-tuning
Υπ αυτό το πρίσμα, καίριο μέλημα της διοίκησης είναι η αύξηση της απόδοσης στα επενδεδυμένα κεφάλαια (ROA) και εν συνεχεία η ενίσχυση του Return on Equity. Με τη βελτίωση των βασικών δεικτών αποδοτικότητας του management και την παράλληλη μείωση του δανεισμού και αύξηση των EBITDA η AVAX θα είναι σε θέση να προσελκύσει διεθνή κεφάλαια και επενδύσεις.
Επίσης, με τη διαφοροποίηση του κύκλου εργασιών και η έμφαση σε συνεργασίες, από τις οποίες θα δρέπει υπεραξία, η διοίκηση της AVAX φαίνεται ότι φιλοδοξεί να ολοκληρώσει το turn around story.