«Μαύρη αγορά» υπάρχει εδώ και χρόνια στο διαδίκτυο. Για την ακρίβεια πολλές μικρότερες και μεγαλύτερες μαύρες αγορές, που εμπορεύονται επίσης αντικείμενα που έχουν ζήτηση, αλλά για διάφορους λόγους είτε δεν είναι διαθέσιμα προς πώληση, είτε τα κριτήρια για την αγορά τους είναι «απαγορευτικά» για εκείνους που θέλουν να τα αποκτήσουν.
Οι ερευνητές της Kaspersky εξέτασαν 15 διαφορετικές αγορές στο Darknet και βρήκαν διαφημίσεις για τρία σημαντικά εμβόλια κατά της COVID: αυτά των Pfizer / BioNTech, AstraZeneca και Moderna.
Πρόσφατα, στα προϊόντα που διατίθενται στις ψηφιακές μαύρες αγορές, προστέθηκαν και τα εμβόλια κατά του κορονοϊού, καθώς αυτά δεν πωλούνται (προς το παρόν τουλάχιστον), αλλά χορηγούνται απευθείας στους πολίτες με βάση συγκεκριμένα κριτήρια και σειρά προτεραιότητας.
ΣτηνΕυρώπη έχουν ήδη ξεκινήσει έρευνες τόσο προς τις εταιρίες, όσο και σε άλλες πηγές για τον εντοπισμό του τρόπου και των διαδικασιών μέσα από τις οποίες απόλυτα ελεγχόμενα σκευάσματα καταλήγουν στη μαύρη αγορά. Είναι πάντως πολύ πιθανό πολλά -αν όχι όλα- τα σκευάσματα που διατίθενται στη μαύρη αγορά να είναι placebo, γεγονός που αυξάνει την επικινδυνότητα εκθετικά.
Διάθεση και μη εγκεκριμένων εμβολίων
Πόσο κοστίζουν όμως αυτά τα εμβόλια στις ψηφιακές μαύρες αγορές;
Οι ερευνητές της Kaspersky εξέτασαν 15 διαφορετικές αγορές στο Darknet και βρήκαν διαφημίσεις για τρία σημαντικά εμβόλια κατά της COVID: αυτά των Pfizer / BioNTech, AstraZeneca και Moderna.
Υπήρχαν επίσης πωλητές που διαφήμιζαν μη εγκεκριμένα «COVID-19» εμβόλια.
Σύμφωνα με την έρευνα, η πλειονότητα των πωλητών προέρχεται από τη Γαλλία, τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ, ενώ οι τιμές ανά δόση κυμαίνονταν από 200 δολάρια έως 1.200 δολάρια, με μέσο κόστος περίπου τα 500 δολάρια.
Οι επικοινωνίες γίνονται μέσω εφαρμογών κρυπτογραφημένων μηνυμάτων όπως το Wickr και το Telegram, ενώ οι πληρωμές ζητούνται με τη μορφή κρυπτονομισμάτων, κυρίως bitcoin, το οποίο είναι πολύ πιο δύσκολο να εντοπιστεί.
Η πλειονότητα αυτών των «υπόγειων» πωλητών έχουν πραγματοποιήσει 100 – 500 συναλλαγές, πράγμα που σημαίνει ότι έχουν ολοκληρώσει τις πωλήσεις, αλλά αυτό που ακριβώς αγοράζουν οι χρήστες του Darknet παραμένει ασαφές.
Η έρευνα της εταιρείας ωστόσο δεν κατάφερε να βγάλει ένα ασφαλές συμπέρασμα σχετικά με το πόσες από τις δόσεις εμβολίων που διαφημίζονται στο διαδίκτυο είναι πραγματικές δόσεις και πόσες διαφημίσεις είναι απάτη.