Μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα εικόνα αναδεικνύουν τα αποτελέσματα της Aegean για το δεύτερο τρίμηνο του έτους, καθώς η εταιρία δεν χάνει μόνο λεφτά από την καθήλωση των αεροσκαφών της λόγω του κορονοϊού, αλλά και από ανάποδο hedging στα καύσιμα. Όπερ σημαίνει ότι μπορεί η πανδημία να ήταν ανωτέρα βία, οι ζημιές όμως από τα παράγωγα -που άλλως θα ήταν κέρδη και μάλιστα χωρίς φορολογία-, είναι αποτυχία της διοίκησης.
Σε 6μηνιαία βάση, η Aegean εμφανίζει ζημιές 187,4 εκατ., τα 68,5 εκατ. εκ των οποίων οφείλονται σε ζημιές από παράγωγα προϊόντα. Επίσης, δεν γίνεται αναφορά σε καλύψεις ασφαλιστικών εταιριών για μείωση τζίρου, απώλεια κερδών και λόγους ανωτέρας βίας.
Ωστόσο, το Δημόσιο, μέσα από διάφορα προγράμματα επιχειρεί να παρακάμψει τον σκόπελο της DG Comp για διασφάλιση με την απόκτηση νέων μετοχών από την εταιρία. Έτσι, η Aegean απολαμβάνει πακέτο στήριξης της τάξης των 180 εκατ., περνώντας το σύνολο των ζημιών σε εργαζόμενους και φορολογούμενους. Ταυτόχρονα, η διοίκηση της εταιρίας επιτυγχάνει να επιδοτηθεί για τις ζημιές από τα παράγωγα.
Η πρακτική αυτή, όμως, εγείρει ζητήματα κανονιστικού τύπου, καθώς εάν μια εταιρία επιδοτηθεί τις ζημιές από τα παράγωγα τότε καθίσταται de facto άνισο το πεδίο του ανταγωνισμού με τους υπόλοιπους κλάδους και όχι μόνο εσωτερικά. Το θέμα, πλέον δεν άπτεται μόνο της DG Comp αλλά και της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και κατ επέκταση του Συμβουλίου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητα (FSB).
Τα αποτελέσματα
Σύμφωνα με αποτελέσματα, το πτητικό έργο συρρικνώθηκε κατά 82% στο δεύτερο τρίμηνο του 2020 (με μείωση 95% και 92% τον Απρίλιο και τον Μάιο αντίστοιχα), ενώ η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 92%.
Ο τζίρος, το δεύτερο τρίμηνο, περιορίστηκε στα €40,4 εκατ., μειωμένος κατά 88% συγκριτικά με το 2019. Οι καθαρές ζημιές προ φόρων (εξαιρουμένων των έκτακτων αποτελεσμάτων) ανήλθαν σε €58,7 από κέρδη €31,5 εκ το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Στο 6μηνο ο κύκλος εργασιών κατέγραψε μείωση 64% και ανήλθε σε €187,4 εκ., ενώ το λειτουργικό αποτέλεσμα προ φόρων (EBITDA) ήταν ζημιογόνο κατά 132,3 εκ. Το αποτέλεσμα της εταιρίας επιβαρύνθηκε με επιπλέον έκτακτες ζημιές €68,5 εκ. από παράγωγα αντιστάθμισης κινδύνου, κυρίως ποσότητες καυσίμου, που λόγω του περιορισμένου έργου δεν προβλέπεται να χρησιμοποιηθούν. Συνολικά το καθαρό αποτέλεσμα για το πρώτο εξάμηνο, μετά από φόρους ανήλθε σε ζημιές ύψους €158,8 εκ., έναντι ζημιών ύψους €13 εκ. το αντίστοιχο εξάμηνο του 2019.
Αεροπλάνα και… Malls
Προσφάτως η Aegean επαναπροσδιόρισε τους χρόνους παραλαβής και άφιξης των νέων αεροσκαφών Airbus A320/321 neo, διατηρώντας ακέραιο τον αριθμό νέων αεροσκαφών που θα παραλάβει σε 46, αλλά επιμηκύνοντας το ρυθμό άφιξης τους τα έτη 2021 και 2022. Η Aegean, έχει ήδη παραλάβει 5 νέα αεροσκάφη A320 neo, ενώ μέχρι τον Απρίλιο του 2021 θα παραλάβει επιπρόσθετα 4 A321 neo.
Αν και η διοίκηση ανέλαβε πρωτοβουλίες για τη μείωση του κόστους και αύξηση της ρευστότητας σε όλα τα επίπεδα, εν τούτοις δεν έχει ανακοινώσει τίποτα για τη συμμετοχή στη Lamda και στο Project του Ελληνικού…
Η κρατική στήριξη
Η ελληνική κυβέρνηση ανακοίνωσε τον Μάιο, σχέδιο πέντε σημείων, ύψους 115 εκατ. ευρώ, για τη στήριξη του κλάδου των αερομεταφορών. Μεταξύ άλλων, τα μέτρα προβλέπουν:
μείωση του ΦΠΑ στις μεταφορές από το 24% στο 13% για την περίοδο από 1ης Ιουνίου έως 31 Οκτωβρίου,
αποζημίωση πτήσεων Απριλίου-Μαΐου με 20 ευρώ ανά προσφερόμενη θέση και επιδότηση του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών (εργοδότη και εργαζομένου) για τον εργασιακό χρόνο που δεν απασχολούνται οι εργαζόμενοι μέσω του προγράμματος «Συν-Εργασία».
Ο κλάδος των αερομεταφορών αφορά 306 εταιρείες και 11.000 απασχολούμενους και η συστημική του σημασία έγκειται στο γεγονός ότι το 82-85% των τουριστικών εσόδων της χώρας (σύνολο εσόδων 18 δισ. ευρώ ετησίως), προέρχεται από τους τουρίστες που επισκέπτονται με αεροπλάνο τη χώρα μας και χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες των αεροδρομίων
Όπως έχει γίνει γνωστό, ανεξάρτητα από τα μέτρα, η AEGEAN κάνοντας χρήση του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων COVID-19, στο όποιο έχουν πρόσβαση όλες οι επιχειρήσεις, θα υποβάλει διακριτά αιτήματα δανεισμού προς τις 4 ελληνικές τράπεζες: Alpha Bank, ΑΛΦΑ-1,01% EUROBANK, Εθνική Τράπεζα ΕΤΕ-0,80% και Τράπεζα Πειραιώς. ΠΕΙΡ-1,06% Σύμφωνα με τις οριζόντιες προβλέψεις, η εγγύηση του κράτους ορίζεται στο 80% για δάνεια διάρκειας έως 5 ετών και ύψους έως του 25% του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων. Η εταιρεία θα αιτηθεί για συνολικό ποσό 150 εκατ. ευρώ, δηλαδή μόνο για το 11% του κύκλου εργασιών.