Προδήλως αντιφατικές πολιτικές εφαρμόζει η ελληνική κυβέρνηση απέναντι στο ξέσπασμα δεύτερου κύματος του κορονοϊού, προκαλώντας έτσι δυσπιστία στην κοινή γνώμη, με αποτέλεσμα να καθίσταται εκ των πραγμάτων δυσχερής η τήρηση των μέτρων αυτοπροστασίας αλλά ακόμα πιο δύσκολη και ενοχική η επιβολή τους από τις αρχές.
Έτσι, ενώ τη μία ημέρα λαμβάνει μέτρα ανάσχεσης του κορονοϊού με έμφαση στην υποχρεωτική τήρηση μέτρων ατομικής προστασίας, αλλά και επιβάλλοντας μάσκες σε όλους τους κλειστούς χώρους, με παράλληλη απαγόρευση των ορθίων, το υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έλαβε έγκριση από την επιτροπή επιδημιολόγων για αύξηση της πληρότητας των πλοίων από το 60 στο 80%. Επίσης, με την απόφασή της η κυβέρνηση, πρακτικά αφήνει την τήρηση των μέτρων στη διακριτική ευχέρεια πλοιοκτητών και κυβερνητών, καθώς προσδιορίζει ότι η τήρηση των μέτρων δεν βεβαιώνεται από το λιμενικό ή τις αρμόδιες κρατικές και υγειονομικές αρχές, αλλά από τους ίδιους τους επιχειρηματίες και τους υπευθύνους των πλοίων.
Όπερ σημαίνει ότι πρακτικά, η κυβέρνηση και συγκεκριμένα το υπουργείο Ναυτιλίας, πέρασαν απόφαση που θέτει τη δημόσια υγεία στα χέρια των εφοπλιστών και των καπετάνιων, χωρίς τη δυνατότητα άσκησης ουσιαστικού ελέγχου από το κράτος και χωρίς να προσδιορίζει κυρώσεις.
Αξίζει να σημειωθεί, μάλιστα, ότι προ τριών ημερών ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, είχε κατηγορηματικά διαψεύσει τέτοιο ενδεχόμενο, βασιζόμενος σε απορριπτική εισήγηση της επιτροπής των λοιμωξιολόγων. Η αλλαγή πλεύσης από την κυβέρνηση, επί του συγκεκριμένου θέματος, αποτελεί και μήνυμα για το πολιτικό μέλλον του Χάρη Θεοχάρη, ο οποίος ηττήθηκε από τον Γιάννη Πλακιωτάκη που πίεζε εξ αρχής για χαλάρωση των μέτρων στην ακτοπλοΐα.
Η απόφαση έρχεται, τη στιγμή που πληθαίνουν τα παράπονα και οι καταγγελίες επιβατών για πλημμελή τήρηση κανόνων υγιεινής από τα πληρώματα και την εισπνοή κακής ποιότητας αέρα από τα κλιματιστικά των πλοίων και εν μέσω εκρηκτικής αύξησης των κρουσμάτων κορονοϊού στην Ελλάδα. Το μέτρο μάλιστα, έρχεται καθώς αυξάνεται η τουριστική κίνηση και τα κρούσματα, καθιστώντας τα πλοία εν δυνάμει εστίες διασποράς, καθώς λόγω των κλειστών χώρων, ισχυρών κλιματιστικών και της αύξησης της πληρότητας, είναι πιο επικίνδυνα και από τα beach bar, μιας και οι συνθήκες είναι παρόμοιες με αυτές των clubs, όπου η κυβέρνηση απαγόρευσε τους όρθιους!
Σύμφωνα με την απόφαση, διατηρείται η τήρηση ελάχιστης απόστασης του 1,5 μέτρου μεταξύ των επιβαινόντων στα πλοία, ενώ στις καμπίνες επιβατών και πληρωμάτων δύνανται να ενδιαιτώνται μέχρι τέσσερα άτομα εφόσον είναι συγγενείς πρώτου ή δεύτερου βαθμού, είτε άτομα με αναπηρία μετά του συνοδού τους.
Όσον αφορά στα ταχύπλοα υδροπτέρυγα που το πρωτόκολλο επιβατών ήταν στο 50% μπορεί να αυξηθεί στο 80%, μόνο εάν αυτά διαθέτουν φίλτρα HEPA (High Efficiency Particulate Air) και εφόσον βεβαιώνεται, με ευθύνη του πλοιοκτήτη, του διαχειριστή και των πλοιάρχων, καθώς και των φορέων κυβερνητικής πιστοποίησης αυτών, η τοποθέτηση και η λειτουργία τους, σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή.
Επίσης, με μέριμνα του πλοιοκτήτη, του διαχειριστή και των πλοιάρχων καταρτίζεται σχέδιο κάλυψης των καθισμάτων αεροπορικού τύπου για κάθε πλοίο. Οι επιβάτες, οι πλοίαρχοι και τα μέλη του πληρώματος υποχρεούνται, πριν από την επιβίβαση, κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, καθώς και κατά την αποβίβαση των επιβατών, να συμμορφώνονται προς τα μέτρα πρόληψης και αντιμετώπισης κρουσμάτων κορονοϊού στα επιβατηγά και επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία που εκτελούν θαλάσσιες ενδομεταφορές, τα οποία βρίσκονται αναρτημένα στην ιστοσελίδα του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Για κάθε παράβαση των διατάξεων καθώς και των μέτρων επιβάλλεται, με αιτιολογημένη πράξη της αρμόδιας αρχής, κατά περίπτωση: α) στους επιβάτες, τους ναυτικούς πράκτορες και τα μέλη του πληρώματος διοικητικό πρόστιμο εκατόν πενήντα (150) ευρώ και β) στον πλοιοκτήτη, τον διαχειριστή, τους πλοιάρχους και τους φορείς κυβερνητικής πιστοποίησης διοικητικό πρόστιμο χιλίων (1.000) ευρώ.
Ακόμα και εδώ όμως υπάρχει αντίφαση, καθώς οι πλοιοκτήτες και καπετάνιου βεβαιώνουν την τήρηση των μέτρων, ενώ στο κάδρο των προστίμων μπαίνουν και οι επιβάτες.
Διαχρονικά, οι καταγγελίες στο λιμενικό για πλημμελή μέτρα προστασίας και παραβάσεις από το προσωπικό των πλοίων δεν έχουν φέρει παρά ελάχιστα αποτελέσματα και η πλειονότητά τους αρχειοθετείται.