Πρώτα το Viber, μετά η Unilever και στο τέλος της ημέρας τα Starbucks, διέκοψαν τη διαφημιστική συνεργασία τους με το Facebook, καθώς το κίνημα για τα ανθρώπινα δικαιώματα και κατά της ρητορικής μίσους αποκτά δυναμική και κοινωνικά ερείσματα, ενώ ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ επιλέγει συνειδητά να μεταβάλλει τους κανόνες για το ανεκτό επίπεδο εμπρηστικού λόγου, για να στηρίξει τον Ντόναλντ Τραμπ.
Αποτέλεσμα; Η μετοχή του Facebook να βρεθεί στο -8,32% την Παρασκευή, καθώς η διοίκηση φαίνεται να οδηγεί την εταιρία σε νέο σκάνδαλο, που μπορεί να δημιουργήσει πλήγμα στη φήμη, την κοινωνική αποδοχή και τα έσοδά του. Οι ακαριαίες αποφάσεις των μεγάλων αυτών εταιριών -και ιδιαίτερα της Unilever- αποτελούν σαφές μήνυμα, βαρύ πλήγμα και μπορούν να προϊδεάσουν για την κινηματική δυναμική.
Πέρα από τη ζημιά στις προοπτικές της εταιρίες, η πτώση της Παρασκευής διέγραψε περί τα 48 δισ, από τα χαρτοφυλάκια των επενδυτών, με πρώτο τον Μαρκ Ζάκερμπεργκ! Η πτώση αυτή ήταν η αρχική αντίδραση, στην εν εξελίξει διαδικασία αναθεώρησης των επιχειρηματικών προοπτικών και προσδοκιών για την πορεία του Facebook.
Το Facebook, όμως, έχει -και στο πρόσφατο παρελθόν- βρεθεί στο επίκεντρο σκανδάλου που στοίχισε στη φήμη, την αξιοπιστία, τα έσοδα και τις επιχειρηματικές του σχέσεις. Πρόκειται για την υπόθεση Cambridge Analytica, η οποία αφορούσε επίσης, την Καμπάνια του Ντόναλντ Τραμπ, τις παρεμβάσεις της Ρωσίας και τη διαμόρφωση του πολιτικού αποτελέσματος. Τότε, οι επιπτώσεις καταγράφηκαν στις διαγραφές προφίλ, τη μείωση του ρυθμού εγγραφών νέων χρηστών στην Ευρώπη και στην επί τα χείρω αναθεώρηση των προοπτικών της εταιρίας από τους αναλυτές.
Για να αντιμετωπίσει την κατακραυγή, ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ ανακοίνωσε νέο πλαίσιο λειτουργίας για τα προσωπικά δεδομένα, έκοψε σχέσεις με εταιρίες και ζήτησε εκ νέου εγκρίσεις από τους χρήστες για το επίπεδο πρόσβασης στα προσωπικά τους δεδομένα. Παράλληλα, όμως, για ανακόψει την “ύφεση” σε επίπεδο χρηστών, ο ιδρυτής του Facebook συγχώνευσε την πλατφόρμα με το Messenger, το WhatsApp και το Instagram, προκαλώντας την οργισμένη αντίδραση και αποχώρηση των ιδρυτών του τελευταίου, οι οποίοι είχαν συμφωνήσει στην πώλησή του στο Facebook, υπό τον όρο της διακριτής ανάπτυξής των δύο πλατφορμών.
Το πολιτικό σκηνικό
Η πολιτική πόλωση που επιχείρησε να επιβάλλει ο Τραμπ για να ενισχύσει τη συσπείρωσή του, σίγουρα διευκόλυνε τη δημιουργία μετώπου απέναντί του, το οποίο δείχνει να έχει κοινωνικά ερείσματα, να βρίσκει ανταπόκριση στις επιχειρήσεις και -θεωρείται βέβαιο- ότι θα βρει πολιτική έκφραση, αφού εδραιωθεί, στο πρόσωπο του ανθυποψηφίου του Τραμπ για την προεδρία των ΗΠΑ, του Τζο Μπάιντεν.
Σίγουρα, τέτοια κινήματα και συσπειρώσεις δεν συγκροτούνται αυτόνομα σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα, ενώ είναι προφανής η πολιτική σκοπιμότητα που εξυπηρετούν. Ωστόσο, η κοινωνική δυναμική καταγράφηκε, έντονα, ξεκάθαρα και δεν αμφισβητείται. Η προοπτική να ομογενοποιηθεί και να αποκτήσει καταναλωτική έκφανση και πολιτική εκπροσώπηση το κίνημα αυτό θεωρείται μάλλον απίθανη, με βάση την πρόσφατη εμπειρία και από τα “κίτρινα γιλέκα”. Σε κάθε περίπτωση, όμως, η κοινωνική ένταση αυτή μπορεί να αποτελέσει game changer τόσο για την πολιτική σκηνή στις ΗΠΑ, όσο και τις επιχειρηματικές πρακτικές, στις ΗΠΑ και διεθνώς.