Εκρήξεις στον επιχειρηματικό κόσμο προκαλεί η πολιτική πόλωση των εταιριών social media, με το Viber να διακόπτει κάθε επιχειρηματική και τεχνολογική συνεργασία με το Facebook, με μια ανακοίνωση-καταπέλτη που εκθέτει πρακτικές και καταδεικνύει την πολιτική συνάφεια του Μαρκ Ζάκερμπεργκ με τον Ντόναλντ Τραμπ.
Το Viber, προσθέτει τη φωνή του στο κίνημα #StopHateForProfit, προσδοκώντας αποτελέσει ηγετικό πόλο στο πλαίσιο της δρομολογημένης πολιτικοποίησης του ψηφιακού κόσμου. Μια τάση που έχει ξεκινήσει να εκδηλώνεται από τους νόμους για την “ουδετερότητα του internet” που άλλαξε ο Τραμπ. Η δυναμική κλιμακώθηκε στις βουλευτικές εκλογές στις ΗΠΑ, όταν το Twitter ανακοίνωσε τη διακοπή προβολής πολιτικών διαφημίσεων, ενώ το Facebook συνέχισε να τις επιτρέπει, ενώ τώρα στο επίκεντρο βρίσκεται η φορολόγηση στις πωλήσεις των μεγάλων εταιριών μέσω του σχεδίου που προτείνει η Γαλλία, στο οποίο αντιτίθεται σθεναρά ο Τραμπ.
Το σκηνικό αυτό, όμως, έχει τις ρίζες του στο SEME Effect (Search Engine Manipulation) στρατηγική για την οποία είχε κατηγορηθεί ότι εφάρμοζε το επιτελεί της Χίλαρι Κλίντον κατά του Μπέρνι Σάντερς στις προκριματικές εκλογές για το χρίσμα των Δημοκρατικών το 2016.
Πρόκειται για μια άκρως πολιτική κίνηση, με στρατηγική blame and shame, η οποία ισοδυναμεί με κήρυξη επιχειρηματικού πολέμου, στη βάση πολιτικών διαχωρισμών. Τέτοιες εξελίξεις, θα μπορούσαν να έχουν ευρύτερες επιπλοκές, καθώς η έκταση και έντασή τους μπορεί να προκαλέσει ωστικό κύμα. Η απόφαση τοθ Rakuten Viber αποτελεί στην ουσία πράξη ψηφιακής αποξένωσης και απο-παγκοσμιοποίησης, καθώς πάνω απ όλα περιορίζει τη διασύνδεση εφαρμογών , τη συγκέντρωση δεδομένων χρηστών και την τη διαχείρισή τους.
Η απόφαση του Viber
Εν μέσω των διαμαρτυριών που ξέσπασαν σε όλες τις ΗΠΑ τις περασμένες εβδομάδες, μια ομάδα έξι οργανισμών, μεταξύ των οποίων η Anti-Defamation League και ο NAACP, κάλεσαν όσους διαφημίζουν στο Facebook να διακόψουν τις δαπάνες τους στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης κατά τη διάρκεια του Ιουλίου, ως αντίδραση στην αδυναμία της εταιρίας να προστατέψει τους χρήστες από τη βίαιη ρητορική.
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, μετά από μια σειρά περιστατικών κακής χρήσης δεδομένων, μεταξύ των οποίων το διαβόητο σκάνδαλο Cambridge Analytica όπου η εταιρεία πολιτικών συμβούλων αλίευσε με ακατάλληλο τρόπο δεδομένα από περίπου 87 εκατ. χρήστες του Facebook, το Viber θεωρεί πως το ατόπημα του Facebook με τη βίαιη ρητορική είναι το νερό που ξεχείλισε το ποτήρι. Έτσι λοιπόν, η εφαρμογή άμεσων μηνυμάτων ωθεί το κίνημα #StopHateForProfit ένα βήμα πιο πέρα, διακόπτοντας κάθε επιχειρηματική σχέση με το Facebook.
O διευθύνων σύμβουλος του Viber, Djamel Agaoua, δήλωσε σχετικά:
«Το Facebook συνεχίζει να δείχνει πως δεν καταλαβαίνει το ρόλο του στον σημερινό κόσμο. Από την κακή διαχείριση δεδομένων από την εταιρεία και την έλλειψη προστασίας της ιδιωτικότητας στις εφαρμογές της, μέχρι την εξοργιστική του στάση να αποφύγει να πάρει μέτρα που είναι απαραίτητα για να προστατέψουν το κοινό από βίαια και επικίνδυνη ρητορική, το Facebook το παράκανε. Δεν είμαστε διαιτητές της αλήθειας, αλλά ισχύει ότι κάποιοι άνθρωποι υποφέρουν από την διάδοση βίαιου περιεχομένου και οι επιχειρήσεις οφείλουν να λάβουν μια ξεκάθαρη στάση».
Οι ενέργειες ώστε να απομακρυνθούν τα σημεία επαφής με το Facebook από το Viber αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί ως τις αρχές Ιουλίου 2020. Η διακοπή διαφημιστικής δαπάνης στο Facebook τίθεται σε ισχύ άμεσα.