Κάποιος μπορεί να πει ότι η πανδημία του COVID-19 δεν αποτελεί μαύρο κύκνο καθώς κάποτε περιμέναμε ότι θα συμβεί κάτι τέτοιο. Για όλους όσους όμως οι ζωές και οι δουλειές τους διαταράχθηκαν ριζικά ίσως και να είναι.
Του Γιάννη Κανελλόπουλου*
Σε κάθε περίπτωση, το γεγονός είναι ότι ζούμε σε ιστορικούς και ενδιαφέροντες καιρούς. Βλέπετε δεν είναι και λίγο να συνειδητοποιούμε ότι ένας τόσο δα ιός μπορεί να επιδρά καταλυτικά στις ζωές μας, σε όλες τις εκφάνσεις τους. Με το πιο σημαντικό, να έχει σταθεί ως ένας μεγάλος καθρέφτης για όλους μας, με το είδωλο του οποίου αναμετριόμαστε, καθημερινά. Προσωπικά, προσπαθώντας λοιπόν να κατανοήσω τι είναι αυτό που βλέπω στον δικό μου καθρέφτη και να προχωρήσω ανάλογα συνειδητοποιώ ότι:
- Εφόσον ήμουν από τους τυχερούς που η δουλειά τους συνεχιζόταν απρόσκοπτα το επόμενο μέλημά μου ήταν η διατήρηση, αν όχι η βελτίωση της ποιότητάς της. Τώρα που οι φυσικές συναντήσεις εκλείπουν προκειμένου να οικοδομηθούν και συντηρηθούν σχέσεις εμπιστοσύνης το κύριο κριτήριο αξιολόγησης είναι η ποιότητα της δουλειάς που παραδίδουμε,
- Τώρα είναι ίσως η πιο κατάλληλη εποχή για τολμηρές σκέψεις και για την υλοποίηση μακροχρόνιων και στρατηγικών πλάνων που μπορούν να συντελέσουν στη βιωσιμότητα της επιχείρησής μου σε βάθος χρόνου.
- Το μέχρι χτες ασυνήθιστο μπορεί πλέον να φαίνεται φυσιολογικό. Για παράδειγμα, ο μέχρι πρότινος απροσπέλαστος και ψυχρός πελάτης μας μπορεί να διακόψει την τηλε-συνάντησή μας λέγοντας ότι πρέπει να βγάλει το φαγητό από την κουζίνα.
- Πολλές φυσικές συναντήσεις θα μπορούσαν να λυθούν με ένα email αλλά και δεκάδες emails θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί από μία φυσική συνάντηση μίας ώρας με τους συνεργάτες μου. Με λίγα λόγια μαθαίνω να γίνομαι πιο επιλεκτικός για τη χρησιμότητα εκάστοτε συναντήσεων και την αξία τους.
Εκτός όμως από το ατομικό επίπεδο, ίσως πρέπει και ως χώρα να κοιταχτούμε στον καθρέφτη. Δεδομένου ότι η (μέχρι τώρα) βαριά μας βιομηχανία, ο τουρισμός, έχει πληγεί σε πολύ μεγάλο βαθμό θα πρέπει στρατηγικά να ενθαρρύνουμε περισσότερο την επιχειρηματικότητα στον τεχνολογικό μας τομέα, να προσελκύσουμε επενδύσεις και να μειώσουμε την εξάρτησή μας από αυτόν (τον τουρισμό). Οι εξαγορές ύψους εκατομμυρίων ευρώ της Think Silicon στην Πάτρα από την αμερικανική Applied Materials και της, ελληνικών συμφερόντων, Softomotive από την Microsoft τις τελευταίες εβδομάδες, καταδεικνύουν τις σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης του τεχνολογικού οικοσυστήματος στη χώρα μας, αν υποστηριχθεί κατάλληλα.
Ο Γιάννης Κανελλόπουλος είναι Εκπρόσωπος Orange Grove, Ιδρυτής Code4Thought