“Γεύση από το δικό της φάρμακο” έδωσε η Μαργκρέτ Βεστάγκερ στην Αγκελα Μέρκελ, που είχε προσωπικά αναλάβει το βάρος των διαπραγματεύσεων με την Κομισιόν για τη διάσωση της Lufthansa, καταλήγοντας τελικά σε έναν πικρό και αρκετά επίπονο συμβιβασμό για την εταιρία, που δεν αφήνει περιθώρια για πανηγυρισμούς, ενώ δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι τελικά θα ευοδωθεί, καθώς πρέπει να εγκριθεί από τη διοίκηση και τους μετόχους της εταιρίας.
Η εκτελεστική αντιπρόεδρος της Κομιισόν, υπεύθυνη για τον ανταγωνισμό, Μαργκρέτ Βεστάγκερ, φαίνεται ότι δεν χαλαρώνει και από τη νέα, αναβαθμισμένη, θέση της -παρά τη χαλάρωση του πλαισίου για την κρατική στήριξη- επιμένει να προκαλεί εταιρίες μεγαθήρια και κυβερνήσεις.
Έτσι, η Lufthansa αναγκάστηκε να παραχωρήσει 24 slots στα δύο πλέον πολυσύχναστα γερμανικά αεροδρόμια, της Φρανκφούρτης και του Μονάχου και παράλληλα να μετακινήσει 8 αεροσκάφη που σταθμεύουν σε αυτά τα αεροδρόμια. Η εταιρία, θα λάβει 9 δισ. από το γερμανικό Δημόσιο μέσω σειράς παρεμβάσεων, με εγγυήσεις δανείων, αγορά μετοχών και φοροελαφρύνσεις. Γι΄αυτό το γερμανικό Δημόσιο θα αποκτήσει το 20% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας, μέσω έκδοσης νέων μετοχών, αποκτώντας τις αναλογούσες θέσεις στο διοικητικό συμβούλιο.
Το εποπτικό συμβούλιο της Lufthansa είχε αρχικά απορρίψει τις απαιτήσεις της Κομισιόν, σε μια ύστατη κίνηση να τις μετριάσει, αν και έθετε σε κίνδυνο το μέλλον της εταιρίας. Εν τέλει η Κομισιόν έκανε παραχώρηση περιορίζοντας την περίοδο για την οποία τα slots θα είναι διαθέσιμα μόνο για ανταγωνιστές της Lufthansa σε 18 μήνες.
Η γερμανική κυβέρνηση, συμμετέχοντας στο διοικητικό συμβούλιο και ελέγχοντας μετοχές της εταιρίας, θα ασκήσει σκληρή πολιτική αποτρέποντας μειώσεις μισθών και μαζικές απολύσεις, που συνεπάγεται ότι η Lufthansa δεν είναι εύκολο να πιέσει τα κόστη για να αντιμετωπίσει τον εντεινόμενο ανταγωνισμό.
Αξιολόγηση
Το deal για τη διάσωση της Lufthansa δημιουργεί χώρο για την ανάπτυξη του ανταγωνισμού, δεδομένου ότι αυτή τη στιγμή η εταιρία καλύπτει πάνω από το 50% του πτητικού έργου στη Γερμανία, ενώ τα αεροσκάφη της πραγματοποιούν το 55,7% των απογειώσεων. Βασικοί ανταγωνιστές της Lufthansa είναι οι αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους., οι οποίες όμως προσφέρουν και χαμηλότερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας.
Οι ισχυρότεροι δυνητικά ενδιαφερόμενοι είναι οι Ryanair και η Easyjet και η Wizz και όλοι τους διαθέτουν slots- ένας δυνατός κριτικός της βοήθειας της Lufthansa – δεν θα είναι σε θέση να επωφεληθούν πλήρως από τους κουλοχέρηδες.
Για τους πρώτους 18 μήνες, για παράδειγμα, τα slots προορίζονται για νέους ανταγωνιστές στη Φρανκφούρτη και το Μόναχο. Ωστόσο, θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο να διατεθεί το σύνολό τους σε άλλες εταιρίες, καθώς ο κλάδος των αερομεταφορών διέρχεται μεγάλη κρίση και το ενδεχόμενο ταχείας επανάκαμψης είναι περιορισμένο.
Από τους δύο μεγαλ΄τυερες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους, η Ryanair που εδρεύει στο Δουβλίνο διαθέτει ήδη slots στο κεντρικό αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης. Η Easyjet με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο έχει παρουσία στο Μόναχο. Ένας άλλος αναπτυσσόμενος αερομεταφορέας χαμηλού κόστους, η Wizz Air Holdings Plc, αποσύρθηκε πρόσφατα από τη Φρανκφούρτη.
Αν και η ΕΕ φαίνεται να υπερκαλύπτεται από την τελική μορφή της συμφωνίας, αυτή δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα εγκριθεί από τους μετόχους της Lufthansa, ενώ ήδη η Ryanair έχει ανακοινώσει ότι θα προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο κατά του bailout.
Επίσης, πρέπει να σημειωθεί ότι οι διαπραγματεύσεις, σε τεχνικό επίπεδο, για άλλες πτυχές της συμφωνίας συνεχίζονται.