Το προοίμιο για τη στήριξη της Aegean από το κράτος, χωρίς όμως να απαιτηθεί απόκτηση μετοχών από το Δημόσιο, σε αντίθεση με την περίπτωση της Lufthansa, ξεδιπλώνει η κυβέρνηση με πολιτικές παρεμβάσεις και μπαράζ δημοσιευμάτων στα media, θέλοντας έτσι να προετοιμάσει το έδαφος για τη βέλτιστη κοινωνική αποδοχή ενός πακέτου στήριξης που μπορεί να ανέλθει ακόμα και στα 300 εκατ. σε διάστημα 24 μηνών.
Σύμφωνα με τις αρχικές εκτιμήσεις, η Aegean θα χρειαστεί νέα κεφάλαια περί τα 150 εκατ. ευρώ, τα οποία μπορούν να αντληθούν από τα οριζόντια μέτρα που εφαρμόζει ή σχεδιάζει να εφαρμόσει η κυβέρνηση για τις επιχειρήσεις των κλάδων των μεταφορών και του τουρισμού που πλήττονται από την κρίση. Μείζον θέμα είναι, σύμφωνα με τα σχέδια που έχουν γίνει γνωστά, να αποφευχθεί οποιαδήποτε δέσμευση ως συνέπεια για τη λήψη των κεφαλαίων και να διασφαλιστεί η πλήρης ανεξαρτησία της διοίκησης στη διαχείριση της κρατικής στήριξης.
Τα μέτρα που έχουν ήδη σχεδιαστεί περιλαμβάνουν τη δημιουργία ταμείου για τη δανειακή συγχρηματοδότηση ελληνικών εταιριών, που δραστηριοποιούνται σε στρατηγικούς τομείς, όπως οι μεταφορές, η ενέργεια και ο τουρισμός. Η συγκεκριμένη παρέμβαση αναμένεται να λειτουργήσει συμπληρωματικά με τα μέτρα που έχουν ανακοινωθεί και περιλαμβάνουν μείωση της προκαταβολής φόρου για το 2021 που θα καταβληθεί το 2020, με το υπουργείο Οικονομικών να αναμένεται ότι θα προσδιορίσει το ακριβές ποσοστό της μείωσής της τον Ιούλιο. Τη μείωση του ΦΠΑ στις μεταφορές στο 13%, για την περίοδο 1 Ιουνίου – 31 Οκτωβρίου 2020, κάτι που αποτελούσε χρόνιο αίτημα των αερομεταφορών. Οπως και το πρόγραμμα «Συνεργασία», μέσω του οποίου θα καταβάλλεται από τον κρατικό προϋπολογισμό το 60% του ήμισυ των αποδοχών των εργαζομένων που δεν θα είναι σε θέση μία επιχείρηση να καλύψει. Η Aegean, όπως και οι υπόλοιπες εταιρείες του κλάδου, θα έχουν τη δυνατότητα να κάνουν χρήση των συγκεκριμένων μέτρων, τα οποία όμως, θα πρέπει να εξειδικευθούν.
Όπως προκύπτει από δηλώσεις κυβερνητικών αξιωματούχων και δημοσιευμάτων σε επιλεγμένα media, η κυβέρνηση αποδέχεται την κόκκινη γραμμή που έχει απριόρι θέσει ο βασικός μέτοχος της Aegean, Ευτύχης Βασιλάκης, ήτοι να μην συμμετάσχει το δημόσιο στο μετοχικό κεφάλαιο. Η προοπτική αυτή έρχεται βέβαια σε αντίθεση με τις βέλτιστες πρακτικές στην Ευρώπη και διεθνώς και το άρτι καταρτισθέν πρόγραμμα διάσωσης της γερμανικής Lufthansa.
Σε συνέντευξη Τύπου, ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γιάννης Τσακίρης αποκάλυψε ότι ο κυβερνητικός σχεδιασμός περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός ταμείου για τη δανειακή συγχρηματοδότηση ελληνικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε στρατηγικούς τομείς, όπως οι μεταφορές, η ενέργεια και ο τουρισμός. «Από αυτή τη μεριά, για παράδειγμα, εταιρείες σαν την Aegean και διάφορες άλλες, οι οποίες κρίνονται στρατηγικές, μπορούν να συγχρηματοδοτηθούν με άλλους δανειοδότες».
Τη βούληση της κυβέρνησης να στηρίξει την Aegean κατέστησε σαφή και ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης, ο οποίος χαρακτήρισε την αεροπορική «success story της ελληνικής οικονομίας», σημειώνοντας ότι πρόκειται για εξαιρετικά στρατηγικού χαρακτήρα εταιρεία για την ελληνική οικονομία, καθώς σε αυτή στηρίζεται κατά μεγάλο τμήμα ο ελληνικός τουρισμός. Κατά τον κ. Γεωργιάδη, αυτή τη στιγμή, βρίσκεται σε επεξεργασία κυβερνητικό σχέδιο στήριξης της Aegean, δεδομένου ότι οι ανταγωνίστριές της, «οι άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες, η μία μετά την άλλη, λαμβάνουν τεράστιες κρατικές επιχορηγήσεις». Οπως πρόσθεσε, αυτό «δημιουργεί στον κλάδο των αερομεταφορών μια μεγάλη στρέβλωση του υγιούς ανταγωνισμού».
Ενδεχόμενη συμμετοχή του ελληνικού Δημοσίου στην Aegean, ακόμα και ως παθητικού μετόχου, θα προσέφερε πρόσβαση σε εσωτερική πληροφόρηση, επιχειρηματικές πρακτικές. δίνοντας έτσι μια ιδιαίτερα καλή αίσθηση των τεκταινομένων. Επίσης, νομικά, κάθε μέτοχος και ιδιαίτερα όσοι διαθέτουν άνω του 5% και αποτελούν καταστατική μειοψηφία, ακόμα και όταν δεν έχουν δικαίωμα ψήφου, έχουν έννομο συμφέρον να ζητήσουν διαχειριστικό έλεγχο της εταιρίας και να θέσουν τις πρακτικές της διοίκησης στο μικροσκόπιο.
Η διοίκηση της εταιρίας, λαμβάνοντας υπόψη το ρευστό πολιτικό και οικονομικό σκηνικό, επιχειρεί να διασφαλιστεί έναντι του κινδύνου πολιτικής αλλαγής και αδυναμίας έγκαιρης εξόφλησης των κεφαλαίων του Δημοσίου και αναζητά αντ’ αυτού μη ανταποδοτικές λύσεις.
Οι μέτοχοι που κατέχουν έστω το 1/20 του μετοχικού κεφαλαίου, μπορούν μεταξύ άλλων να ασκήσουν:
- Το δικαίωμα (:άρθρο 102 παρ. 7 εδ. β’) της συγκατάθεσης στην παραίτηση ή στον συμβιβασμό της εταιρείας αναφορικά με τις αξιώσεις της προς αποζημίωση έναντι μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, μετά την άσκηση της σχετικής αγωγής.
- Το δικαίωμα (:άρθρο 104 παρ.1) της υποβολής αιτήματος για την άσκηση αξιώσεων της εταιρείας σε βάρος μελών του Διοικητικού Συμβουλίου (στο πλαίσιο της ενδοεταιρικής τους ευθύνης).
- Το δικαίωμα (:άρθρο 109 παρ. 5 εδ. β΄) της υποβολής αίτησης στο αρμόδιο δικαστήριο για μείωση του ύψους της αμοιβής ή παροχής που καταβλήθηκε ή αποφασίστηκε να καταβληθεί σε συγκεκριμένο μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου (υπό την προϋπόθεση της εναντίωσης, κατά τη σχετική Γενική Συνέλευση) μετόχων που εκπροσωπούν το 1/10 του μετοχικού κεφαλαίου).
- Δικαίωμα (:άρθρο 137 παρ. 3 εδ. β΄) της άσκησης αγωγής για ακύρωση απόφασης η οποία ελήφθη χωρίς να έχουν παρασχεθεί στους ενάγοντες οι οφειλόμενες πληροφορίες.
- Το δικαίωμα υποβολής αιτήματος στο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας για σύγκληση Γενικής Συνέλευσης (:άρθρο 141 παρ. 1), για εγγραφή θεμάτων στην Ημερήσια Διάταξη της Γενικής Συνέλευσης (:άρθρο 141 παρ. 2), για παροχή πληροφόρησης για καταβληθέντα και παροχές προς μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και τους Διευθύνοντες (:άρθρο 141 παρ. 6), για αναβολή λήψης αποφάσεων Γενικής Συνέλευσης (:άρθρο 141 παρ. 5) και, τέλος, για διενέργεια φανερής ψηφοφορίας (:άρθρο 141 παρ. 9).
- Το δικαίωμα (:άρθρο 142 παρ. 1) υποβολής αιτήματος στο αρμόδιο δικαστήριο για έκτακτο έλεγχο της εταιρείας, σε περίπτωση πράξεων που παραβιάζουν διατάξεις του νόμου ή του καταστατικού της εταιρείας ή αποφάσεων της Γενικής Συνέλευσης.
- Το δικαίωμα (:άρθρο 169 παρ. 2), σε περίπτωση απόρριψης ή μη έγκρισης του σχεδίου επιτάχυνσης και περάτωσης της εκκαθάρισης, υποβολής αιτήματος στο αρμόδιο δικαστήριο για έγκριση του ανωτέρω σχεδίου ή τον ορισμό άλλων καταλλήλων μέτρων.
Δικαιώματα Που Αφορούν Τη Μειοψηφία Του 1/10 Του Μετοχικού Κεφαλαίου
- Στους μετόχους που συγκεντρώνουν ποσοστό μεγαλύτερο από 1/10 του μετοχικού κεφαλαίου Περαιτέρω, αναγνωρίζεται σειρά δικαιωμάτων. Ειδικότερα:
- Το δικαίωμα (:άρθρο 79 παρ. 3 εδ. γ’) υποβολής αίτησης στο αρμόδιο δικαστήριο για ανάκληση συμβούλου που διορίστηκε από μέτοχο (στο πλαίσιο άσκησης σχετικού καταστατικού του δικαιώματος-σύμφωνα με την παράγραφο 1 του ίδιου άρθρου), λόγω σπουδαίου λόγου στο πρόσωπό του διορισθέντος.
- Το δικαίωμα (:άρθρο 102 παρ. 7 εδ. α’) συγκατάθεσης στην παραίτηση ή στον συμβιβασμό της εταιρείας αναφορικά με τις αξιώσεις της προς αποζημίωση έναντι μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, πριν την πιθανή άσκηση της σχετικής αγωγής.
- Το δικαίωμα πληροφόρησης σχετικά με την πορεία των εταιρικών υποθέσεων και την περιουσιακή κατάσταση της εταιρείας (:άρθρο 141 παρ. 7).
- Το δικαίωμα, τέλος, υποβολής αιτήματος στο δικαστήριο να διακόψει ή παραλείψει το στάδιο της εκκαθάρισης και να λάβει χώρα άμεση διαγραφή της εταιρείας από το ΓΕΜΗ-στην περίπτωση που η περιουσία της εταιρείας δεν αναμένεται να επαρκέσει για την κάλυψη των δαπανών της εκκαθάρισης (:άρθρο 167 παρ. 6).
Δικαίωμα Που Αφορά Τη Μειοψηφία Του 1/5 Του Μετοχικού Κεφαλαίου
- Αναγνωρίζεται στην μειοψηφία του 1/5 του μετοχικού κεφαλαίου το δικαίωμα (:άρθρο 142 παρ. 3) να ζητήσουν από το δικαστήριο τον έκτακτο έλεγχο της εταιρίας, σε περίπτωση που η διοίκηση των εταιρικών υποθέσεων δεν ασκείται όπως επιβάλλει η χρηστή και συνετή διαχείριση.