Σε δίνη εσωτερικής αντιπαράθεσης μεταξύ της διοίκησης και του βασικού μετόχου βυθίζεται η EasyJet, καθώς με αφορμή τον χειρισμό της παραγγελίας 100 αεροσκαφών Airbus, οι ήδη τεταμένες σχέσεις του Στέλιου Χατζηιωάννου με τη διοίκηση οδηγήθηκαν σε ρήξη, με έντονο παρασκήνιο που πλέον αναδύεται, αποπνέοντας δυσωδία, στο προσκήνιο.
Ο ο sir Στέλιος Χατζηιωάννου με ανακοίνωσή του εξαπολύει ευθεία επίθεση ενάντια σε μέλη του διοικητικού συμβουλίου, χαρακτηρίζοντάς τους «αχυράνθρωπους». Αφού αναφέρει ότι «το 15% των μετοχών της easyJet βρίσκεται στην κατοχή τριών «αχυρανθρώπων», οι οποίοι, συμπληρώνει ότι «μεροληπτούν υπέρ της Airbus και κανονικά δεν θα έπρεπε να συμμετέχουν στην ψηφοφορία για την ακύρωση της συγκεκριμένης συμφωνίας».
Ο ιδρυτής και πρώην πρόεδρος της EasyJet, Στέλιος Χατζηιωάννου, δεν κατάφερε να πείσει τους μετόχους της αεροπορικής εταιρίας να αποπέμψουν τέσσερα στελέχη της διοίκησης, συμπεριλαμβανομένου του CEO. Ο sir Στέλιος, στην ανακοίνωσή του, κάνει λόγο ακόμα και για νοθεία στην ψηφοφορία.
Ο πρόεδρος του Δ.Σ. της εταιρείας, η οποία προσπαθεί να διαχειριστεί τις συνέπειες της κρίσης του κορονοϊού, έχοντας καθηλώσει τον στόλο των αεροσκαφών της, ανέφερε ότι, με βάση τις αποφάσεις της τηλεδιάσκεψης των μετόχων, οι προτάσεις του κ. Χατζηιωάννου δεν έγιναν δεκτές.
Ο ιδρυτής της εταιρίας κατηγορεί τα στελέχη της διοίκησης για υπόγειες σχέσεις με την Airbus και προαναγγέλλει την αναζήτηση και αποκάλυψη των δεσμών αυτών. Βέβαια, δεν απαντά για τη στάση των άλλων μεγάλων μετόχων που στήριξαν τη διοίκηση και τον οδήγησαν σε αυτή τη μοναχική “σταυροφορία”.
Ακολουθεί ολόκληρη η ανακοίνωση
«Σε συνέχεια της ψηφοφορίας που διεξάχθηκε νωρίτερα σήμερα στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων της easyJet, ακολουθούν οι δηλώσεις του ιδρυτή και του μεγαλύτερου μετόχου (34%) της αεροπορικής εταιρείας, Sir Στέλιου Χατζηιωάννου.
«Το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας αποτελεί νοθεία, καθώς τουλάχιστον το 15% των μετοχών της easyJet βρίσκεται στην κατοχή τριών «αχυρανθρώπων» που ελέγχονται από την Airbus και άρα αποτελούν μέλη που μεροληπτούν υπέρ της Airbus και κανονικά δεν θα έπρεπε να συμμετέχουν στην ψηφοφορία για την ακύρωση της συγκεκριμένης συμφωνίας. Εάν αφαιρεθούν από την ψηφοφορία οι 60 εκ. μετοχές που ελέγχονται από την Airbus, τότε η πρόταση του Στέλιου Χατζηιωάννου θα είχε υπερψηφιστεί με 134 εκ. μετοχές υπέρ και 120 εκ. κατά.
Δεν θα σταματήσουμε ποτέ την προσπάθειά μας, θα αποκαλύψουμε αυτούς τους «αχυρανθρώπους» και θα αποδείξουμε ότι αυτές οι μετοχές δεν θα έπρεπε να συνυπολογίζονται, σύμφωνα πάντα με τα όσα υπαγορεύουν οι κανόνες που ισχύουν για τις εισηγμένες εταιρείες στο Χρηματιστήριο Αξιών του Λονδίνου (London Stock Exchange Listing Rules). Είμαι επίσης ικανοποιημένος που είδα ότι πολλοί μικροί μέτοχοι – ιδιαίτερα όσοι είναι εργαζόμενοι της easyJet – μου έστειλαν μηνύματα υποστήριξης (περίπου 1 εκ. ανεξάρτητες μετοχές που στήριξαν την προσπάθεια του Στέλιου Χατζηιωάννου).
Αυτό που μένει τώρα είναι να συνεχίσω την αναζήτηση των αιτιών πίσω από αυτήν την ύποπτη σχέση μεταξύ των αχρείων της easyJet και της Airbus. Η εκστρατεία μου για την εύρεση πληροφοριοδότη με αμοιβή 5 εκ. λίρες Αγγλίας, έχει ήδη αποφέρει μερικά πολύ χρήσιμα αποτελέσματα. Πιο συγκεκριμένα, οι αχρείοι της easyJet έκαναν χρήση των υπηρεσιών ενός αμφιλεγόμενου δικηγόρου στην Ελβετία ονομαζόμενου Marc Bonnant (για προσωπικούς λόγους και όχι προς όφελος της easyJet).
Η απάντηση του Προέδρου των αχρείων στο ερώτημά μου εάν κάποιος από αυτούς τον έχει συναντήσει ήταν ότι η εταιρεία (easyJet) «δεν έχει εκπροσωπηθεί ποτέ από τον Marc Bonnant». Δεν ήταν όμως αυτό το ερώτημά μου. Μπορώ να αποκαλύψω τώρα ότι η Carolyn McCall, o Andrew Findlay και ο Warrick Brady (όλοι τους στελέχη της easyJet εκείνο το διάστημα) παρευρέθηκαν σε κρυφό δείπνο με τον Marc Bonnant στο Ξενοδοχείο Schweizerhof στη Λουκέρνη στις 17 Νοεμβρίου 2016. Επίσης γνωρίζουμε ότι ο ελληνικής καταγωγής Κίμων Σωτηρόπουλος, στέλεχος της Airbus, ήταν επίσης παρών στο κρυφό δείπνο. Εάν αποδειχθεί ότι η συμφωνία με την Airbus είχε βασισθεί σε παράνομες δοσοληψίες, τότε μπορεί να ακυρωθεί το συμβόλαιο και να υποβληθεί αγωγή κατά της Airbus για αποζημίωση, αυξάνοντας με αυτό τον τρόπο και την αξία της easyJet ως εταιρείας».
«Αυτά τα ψηφίσματα αντιπροσωπεύουν μια απόπειρα του κ.Στέλιου να αναγκάσει το διοικητικό συμβούλιο να καταγγείλει μια μακροχρόνια σύμβαση με την Airbus», δήλωσε ο Barton στη συνάντηση. Η αποπομπή τεσσάρων στελεχών «θα ήταν εξαιρετικά επιζήμια και αποσταθεροποιητική σε αυτήν την κρίσιμη στιγμή».Ο ιδρυτής της εταιρείας είχε ζητήσει την αποπομπή τεσσάρων ανώτατων στελεχών, συγκεκριμένα του CEO, του CFO, του προέδρου του Δ.Σ. και ακόμη εντός διευθυντή. Η αντιπαράθεση, πάντως, του κ. Χατζηιωάννου με τη διοίκηση της EasyJet έχει ιστορία τουλάχιστον 10 ετών. O Χατζηιωάννου ελέγχει το 34% του μετοχικού κεφαλαίου της αεροπορικής εταιρείας και θεωρεί ότι η μη ακύρωση της συμφωνίας ύψους 4,6 δισ. βρετανικών λιρών για 107 νέα αεροσκάφη από την Airbus (η οποία εκτείνεται μέχρι το φορολογικό έτος 2023), στις σημερινές μάλιστα συνθήκες, θα οδηγήσει την εταιρεία σε χρεοκοπία. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg, ο Στέλιος Χατζηιωάννου μάλιστα έχει προτείνει τη μείωση του υπάρχοντος στόλου αεροσκαφών της EasyJet σε 250 από 318 αεροσκάφη.
Ο CEO Johan Lundgren έχει προχωρήσει μόνον στην αναβολή παραλαβής 24 νέων αεροσκαφών, περικόπτοντας έτσι βραχυπρόθεσμα έξοδα 1 δισ. λιρών, ωστόσο διαφωνεί πλήρως με την συνολική ακύρωση της συμφωνίας με την Airbus. Οι Invesco, Ninety One U.K. και Phoenix Asset Management, τρεις εκ των μεγαλύτερων επενδυτών στην EasyJet, είχαν δηλώσει δημοσίως ότι θα στήριζαν τη διοίκηση, όπως σημειώνει το πρακτορείο Bloomberg. Η διοίκηση ισχυρίζεται ότι τα νέα αεροσκάφη είναι απαραίτητα για την αντικατάσταση παλαιότερων που έχουν φθαρεί και ότι η εταιρεία μπορεί να επιβιώσει της σημερινής κρίσης στη ζήτηση για ταξίδια, χωρίς να αναθεωρήσει ριζικά τον σχεδιασμό της για απόκτηση νέων αεροσκαφών.