Την αμέσως επόμενη χρονική περίοδο, οι εταιρείες θα χρειαστεί να αξιολογήσουν τις επιπτώσεις της κρίσης στη δική τους δραστηριότητα και να αποφασίσουν πως θα συμπεριφερθούν εφεξής σε εμπορικό, marketing, αλλά και ανθρώπινο επίπεδο.
Γράφει ο Ντίνος Αδριανόπουλος –
Σύμβουλος στρατηγικής επικοινωνίας , Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Επικοινωνίας(ΙΕπ) της ΕΔΕΕ
Τα σχέδια για την αναδιοργάνωση και την αναδιάρθρωση των επιχειρήσεων μετά την αιφνίδια και απροσδόκητη κρίση του κορωνιιού θα προκαλέσουν, και πάλι, αίσθημα αβεβαιότητας σε μια σειρά από παράγοντες, μετά από μια -σύντομη- περίοδο κατά την οποία η ελληνική οικονομία είχε εμπεδώσει αναπτυξιακό ρυθμό.
Οι εργαζόμενοι θα βρεθούν μπροστά σε ένα εντελώς διαφορετικό τοπίο, με το άγχος και τον φόβο να υποσκάπτουν την παραγωγικότητά τους. Ταυτόχρονα, οι καταναλωτές θα πλέουν σε πελάγη ανησυχίας. Αντίστοιχη θα είναι η κατάσταση και σε ολόκληρη την παραγωγική αλυσίδα. Οι προμηθευτές σε ανησυχία και οι παραγωγοί μπροστά σε αβεβαιότητα. Οι κίνδυνοι αυξάνονται, το χρηματοοικονομικό σύστημα κινδυνεύει να τεθεί εκ νέου σε περιδίνηση και η πολιτεία εξετάζει τρόπους παρέμβασης για την εξισορρόπηση των κλυδωνισμών και την απορρόφηση των κραδασμών, στις αγορές.
Η επόμενη μέρα θα χαρακτηρίζεται από ανατροπές και αλλαγές, γεγονότα τα οποία κανείς από εμάς τουλάχιστον δεν έχει ξαναζήσει. Σίγουρα όμως τώρα είναι και ο καιρός της ελπίδας για το μέλλον.
Σε ανήσυχους καιρούς, οι άνθρωποι της επικοινωνίας επιφορτίζονται με το έργο της αναζήτησης και ανεύρεσης της προοπτικής. Και σήμερα, η ανάγκη για επικοινωνία η οποία να ανταποκρίνεται στις αγωνίες των ανθρώπων, των πολιτών, των καταναλωτών, ποτέ δεν ήταν μεγαλύτερη. Είναι η στιγμή που ο διάλογος θα βοηθήσει όλους μας να φτιάξουμε ένα νέο «λεξιλόγιο» και να αποκτήσουμε την προοπτική που χρειάζεται.
Στις συνθήκες αυτές γίνεται ακόμα πιο σημαντική η ενίσχυση της εικόνας της επιχείρησης, η ενδυνάμωση της εταιρικής φήμης, η διατήρηση της σχέσης εμπιστοσύνης που κτίζεται μεταξύ των επιχειρήσεων και των κοινών ενδιαφέροντος. Όλες αυτές οι ενέργειες αποκρίνονται σε μία συγκεκριμένη ανάγκη της κοινής γνώμης να λαμβάνει τακτικά και δομημένα απαντήσεις στα ερωτήματα που δημιουργούνται για τις πρακτικές των επιχειρήσεων & των brands από εδώ και πέρα .
Προχωρώντας λοιπόν, υπάρχουν δώδεκα σημεία τα οποία θεωρώ ότι πρέπει να βρίσκονται στη λίστα των προτεραιοτήτων όλων μας. Αυτά είναι:
- Perceptions studies – Αφουγκραζόμαστε τις ομάδες κοινού που μας ενδιαφέρουν για να αντιληφθούμε πόσο τους έχει αλλάξει η κρίση και πως σκέφτονται να πορευτούν εφεξής, τόσο αξιακά όσο και καταναλωτικά
- Δημιουργία ενιαίου εταιρικού λόγου – Φτιάχνουμε από την αρχή την επιχειρηματολογία της επιχείρησης, τις αρχές και τις θέσεις της
- Η εμπιστοσύνη των εργαζομένων πρέπει να διατηρηθεί. Μιλάμε στους εργαζόμενους ανοικτά και φτιάχνουμε μαζί τους την «νέα αλήθεια/πραγματικότητα»
- Το ενδιαφέρον περιεχόμενο δημιουργεί συγκριτικό πλεονέκτημα Μοιραζόμαστε θετικές ιστορίες με τα κοινά μέσω διαφορετικών καναλιών επικοινωνίας
- Θα υπάρξει συζήτηση για την διαχείριση της επόμενης μέρας .Οφείλουμε να επέμβουμε στην agenda
- Το media mix θα αλλάξει δραματικά και είναι σημαντικό να επικαιροποίησουμε την στρατηγική μας
- Χρησιμοποιούμε τον CEO της εταιρείας στρατηγικά. Είναι η στιγμή των μεγάλων ηγετών
- Ανταπόκριση στο περιβάλλον του internet & των social media . Εκεί θα διεξαχθεί η συζήτηση για πως θα κτίσουμε την επόμενη μέρα
- Οι λέξεις και οι υποσχέσεις μας πρέπει να υποστηρίζονται από ενέργειες με τις οποίες το κοινό θα μπορεί να ταυτιστεί
- Δέσμευση σε υπηρεσίες και προϊόντα ποιότητας
- Προετοιμασία για τη διαχείριση νέας ενδεχόμενης κρίσης(crisis assessment)
- Αναζητούμε ένα καινούργιο corporate purpose ( νέος ρόλος ύπαρξης της επιχείρησης μας).
Παρόλο που κανείς τελικά δεν μπορεί να προβλέψει πως θα εξελιχθεί η επόμενη μέρα , είμαι σίγουρος ότι τα σημεία αυτά είναι εκείνα που θα αναδείξουν τους νικητές. Εξάλλου η δουλειά της επικοινωνίας ήταν πάντα να προχωρά λίγο πιο μπροστά, να είναι πάντα σε επιφυλακή και να προβλέπει τις αλλαγές και την επίδρασή τους. Και, σίγουρα να προσφέρει την ευκαιρία για αποτελεσματική επικοινωνία ώστε να προστατεύσει και να ενδυναμώσει τα brands και την εταιρική εικόνα των εταιριών .