Σε κατάσταση τεχνικής καραντίνας έχει τεθεί πλέον η Κίνα, καθώς πολλές χώρες έχουν διακόψει την αεροπορική σύνδεση, άλλες έχουν κλείσει τα σύνορα και πολλές εταιρίες έχουν κλείσει καταστήματα και διακόψει την παραγωγή στα εργοστάσιά τους.
Τα μέτρα αυτά καταδεικνύουν ότι ο οικονομικός αντίκτυπος του κορονοϊού θα είναι πολύ μεγαλύτερος από τον εμπορικό πόλεμο με τις ΗΠΑ, τόσο για την κινεζική, όσο και για την παγκόσμια οικονομία.
Μετά την απόφαση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας να κηρύξει διεθνή συναγερμό για τον θανατηφόρο ιό, τα μέτρα αναμένεται να ενταθούν και πολλές χώρες θα εκδώσουν ταξιδιωτικές οδηγίες και θα λάβουν παθητικά και ενεργητικά μέτρα πρόληψης εξάπλωσης.
Η Γουχάν μοιάζει να έχει «παραλύσει», αφού καταστήματα και εταιρείες έχουν κλείσει προσωρινά και όσοι μπορούν, ντόπιοι και ξένοι, την εγκαταλείπουν άρον- άρον.
Μετά τις ΗΠΑ, και η Ιαπωνία απέσυρε όλους τους εργαζόμενους ιαπωνικής υπηκοότητας από την Γουχάν, ενώ χθες ενεργοποιήθηκε και ο μηχανισμός πολιτικής προστασίας της ΕΕ, πρετοιμάζοντας πτήσεις για τον επαναπατρισμό Ευρωπαίων υπηκόων.
Η Γουχάν είναι μια… Ελλάδα
Τόσο σε επίπεδο πληθυσμού όσο και ΑΕΠ η Γουχάν κινείται κοντά στα μεγέθη της Ελλάδας, ενώ αποτελεί βασική εξαγωγική πύλη της Κίνας.
Το ΑΕΠ της κινεζικής επαρχίας ξεπερνά τα 200 δισεκατομμύρια ευρώ, είναι δηλαδή λίγο υψηλότερο από αυτό της Ελλάδας, που συνεπάγεται ότι συνεισφέρει κατά 1% στο συνολικό κινεζικό ΑΕΠ.
Η Γουχάν φιλοξενεί πάνω από 500 πολύ μεγάλες εταιρίες, αρκετές εκ των οποίων περιλαμβάνονται στον δείκτη Fortune 300.
Επίσης, φιλοξενεί εκατοντάδες εκατομμύρια τουρίστες, εισπράττοντας μόνο το 2019, πάνω από 300 δισεκατομμύρια ευρώ σε τουριστικά έσοδα.
Η οικονομία της Γουχάν, επίσης, αναπτύσσεται με ραγδαίους ρυθμούς. Ενδεικτικό είναι ότι για το 2020 οι αναλυτές ανέμεναν ότι ο ρυθμός οικονομικής επέκτασης της επαρχίας θα έφτανε το 7,8%(!). Πρόκειται για αναπτυξιακή δυναμική που υπερβαίνει αυτή του κινεζικού ΑΕΠ και ως εκ τούτου θεωρείται “λοκομοτίβα” της ανάπτυξης στην Κίνα..
Η οικονομική στρατηγική του Πεκίνου
Η Κίνα πραγματοποιεί στροφή στη μεσαία τάξη, δηλαδή στροφή στις υπηρεσίες, ενώ μέχρι τώρα ήταν σχεδόν μονομερώς εστιασμένη στις εξαγωγές.
Το ΑΕΠ της Κίνας σε ετήσια βάση
Το κλίμα φόβου και ανασφάλειας που που προκαλεί η εξάπλωση του κορονοϊού, όμως, υπονομεύει το επενδυτικό, οικονομικό, επιχειρηματικό και καταναλωτικό κλίμα, καθώς και τη φήμη της πόλης και της περιοχής διεθνώς, πλήττοντας έτσι και την τουριστική βιομηχανία, που ήταν ταχέως αναπτυσσόμενη στην περιοχή και ευρύτερα στην Κίνα.
Το ΑΕΠ Υπηρεσιών της Κίνας
Με τα εστιατόρια, τους κινηματογράφους και τα εμπορικά κέντρα άδεια, ο κορονοϊός φέρνει μνήμες εποχές SARS, από τον οποίο οι κινεζικές μετοχές χρειάστηκαν πέντε μήνες για να «αναρρώσουν».
Τρόμαξαν οι ξένες εταιρίες
Η αλυσίδα Starbucks αποφάσισε να κλείσει σχεδόν τα μισά από τα 4.000 καταστήματά της στην Κίνα, για να προστατεύσει το προσωπικό της και να αποτρέψει τη μετάδοση του ιού.
Το προσωπικό του Facebook έχει λάβει παραίνεση να αποφεύγει τα ταξίδια στην Κίνα.
Οι κεφαλαιακές ροές στην Κίνα την τελευταία 25ετία
Την αναστολή της λειτουργίας των εργοστασίων τους στην Κίνα ανακοίνωσαν σήμερα οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες BMW και VW, λόγω της έξαρσης του νέου κορωνοϊού.
Οι δύο εταιρίες αποφάσισαν να επιμηκύνουν τουλάχιστον έως τις 10 Φεβρουαρίου τις χειμερινές διακοπές με αφορμή την Κινεζική Πρωτοχρονιά, οι οποίες κανονικά ολοκληρώνονταν στις 3 Φεβρουαρίου, ενώ επιφυλάσσονται να επαναξιολογήσουν τη κατάσταση και να λάβουν τις κατάλληλες αποφάσεις. Είναι ενδεικτικό ότι η BMW διατηρεί τρία εργοστάσια στην περιοχή Σεντζιάνγκ, όπου εργάζονται περισσότερα από 18.000 άτομα.
Ανώμαλη προσγείωση για τις αερομεταφορές
Η Κίνα αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά εξερχόμενων επιβατών του κόσμου, και έρχεται δεύτερη παγκοσμίως στον αριθμό πτήσεων εσωτερικού.
Μία ημέρα μετά την προειδοποίηση του βρετανικού υπουργείου Εξωτερικών για αποφυγή των μη απαραίτητων επισκέψεων στην Κίνα, και η British Airways ανακοίνωσε ότι αναστέλλει όλες τις πτήσεις από και προς Πεκίνο και Σαγκάη έως τα τέλη Φεβρουαρίου.
Σε ανάλογες αποφάσεις έχουν, επίσης, προχωρήσει και άλλες αεροπορικές εταιρίες κυρίως από την Ασία.
Τα οργανωμένα ταξίδια από και προς Κίνα ακυρώνονται με κεντρικές οδηγίες κατά χιλιάδες.
Οι συνέπειες για τις αερομεταφορές και την τουριστική βιομηχανία, δεν είναι περιορισμένες στη Γουχάν, ούτε στην Κίνα, αλλά εξαπλώνονται παγκοσμίως, δεδομένου ότι ο κορονοϊός “χτύπησε” την εποχή που 415 εκατομμύρια Κινέζοι είχαν προγραμματίσει διεθνή ταξίδια, και πολύ περισσότεροι εσωτερικές μετακινήσεις, για τον εορτασμό του νέου έτους.
Impact zone
Το σοκ είναι μεγάλο για διαφορετικές χώρες της Ασίας καθώς εξαρτώνται εν πολλοίς από τον τουρισμό και ιδιαίτερα τους Κινέζους τουρίστες. Χώρες όπως η Ταϊλάνδη, η Σιγκαπούρη, η Μαλαισία, ακόμα και η Ιαπωνία θα υποστούν σοβαρές συνέπειες τις επόμενες εβδομάδες.
Τούτων δοθέντων, οι αναλυτές επιχειρούν να προσδιορίσουν τον αντίκτυπο του κορονοϊού με βάση τα δεδομένα από τον SARS το 2003-4, όταν η Κίνα είχε τεθεί επίσης σε διεθνή απομόνωση. Η κατάσταση είναι τώρα εντελώς διαφορετική. Τότε η κινεζική οικονομία αναπτυσσόταν με πολύ ταχύτερους ρυθμούς, επιχειρούνταν η πρώτη φάση του μετασχηματισμού της οικονομίας της χώρας και οι σχέσεις με τις ΗΠΑ και την ΕΕ δεν ήταν τόσο τεταμένες εμπορικά.
Το εμπορικό ισοζύγιο της Κίνας την τελευταία 25ετία
Και τότε ο μεγάλος χαμένος ήταν ο τουρισμός, με τις κρατήσεις στα ξενοδοχεία να σημειώνουν πτώση κατά 60% και οι πτήσεις στις περιοχές που επλήγησαν να μειώνονται κατά 70%.
Τουριστικές αφίξεις στην Κίνα την τελευταία 25ετία
Μια ακόμη διαφορά με το 2003 και τον SARS, έγκειται στο επίπεδο διασύνδεσης της Κίνας με τη διεθνή οικονομία, η οποία τότε ήταν παθητική, καθώς η Κίνα αγοραστής, σήμερα όμως είναι κορυφαία εξαγωγική δύναμη, ενώ παράγει τουρισμό και επενδύσεις.